Tørrhumling - lite effekt

ErikN

Har nå brygget en 5-6 batcher av ulike variasjoner av APAs og nå sist en amber ale. Felles for dem alle er at de smaker ganske bra, men jeg skulle ønske meg en mer markant humlesmak. Nå sist tørrhumlet vi med ca 75g på 25l i gjæringskaret etter ca 5-6 dager (verste gjæring var over) uten at jeg synes vi har fått den store smaken ut av det. Vi tappet etter 14 dager. Selv om vi har benyttet ulike humletyper på omtrent samme maltbase, så har det ikke vært den helt store smaksforskjellen. 

Hva kan dette skyldes, er det rett og slett for lite humle?

ErikN skrev:
Har nå brygget en 5-6 batcher av ulike variasjoner av APAs og nå sist en amber ale. Felles for dem alle er at de smaker ganske bra, men jeg skulle ønske meg en mer markant humlesmak. Nå sist tørrhumlet vi med ca 75g på 25l i gjæringskaret etter ca 5-6 dager (verste gjæring var over) uten at jeg synes vi har fått den store smaken ut av det. Vi tappet etter 14 dager. Selv om vi har benyttet ulike humletyper på omtrent samme maltbase, så har det ikke vært den helt store smaksforskjellen. 

Hva kan dette skyldes, er det rett og slett for lite humle?

Nei, 3g per liter er mer enn vanlig tørrhumlemengde. Jeg tror ikke det er mengde som er problemet. Bruker du pellets eller blomst? Hvor fersk er den? Hvordan er den oppbevart? Hva slags humlesorter?

Låner litt..
Hei.

kan ein tørrhummle etter att gjeringen er over? til dømes stikke om 10 liter før flasking, og teste med humle? eg har så liten erfaring med humle, att det kan vere en fin måte og "finne" smakene eg liker.

Nei, 3g per liter er mer enn vanlig tørrhumlemengde. Jeg tror ikke det er mengde som er problemet. Bruker du pellets eller blomst? Hvor fersk er den? Hvordan er den oppbevart? Hva slags humlesorter?
[/quote]

Takk for respons!

Vi har brukt pellets, fra pakker nærmest rett fra butikken. Pakkene har vært oppebevart i en forholdsvis kald kjeller fra de ble åpnet ved brygging til tørrhumlingen en 5-6 dager senere. Humlesortene har vært Nelson Sauvin, Cascade og Simcoe.

Miguel skrev:
Prøv å legge til mer humle innenfor f.eks 10 minutter før du slår av kokeren.

Enig har god erfaring med å øke humlemengden for hver tilføring.
Eksempelvis.
60 min 5 g
40 min 10 g
20 min 20 g
10 min 30 g
5 min 40 g

Det er vel stort sett bare aroma og nesten ikke smak en får ut av tørrhumlingen, hvis jeg har skjønt det riktig. Aroma er selvfølgelig en del av det totale smaksbildet, men hvis ølen føles litt tynn i smaken, så er det vel mer å hente i å koke mer humle enn i tørrhumlingen. Jeg er enda "ferskere i gamet" enn trådstarter, og brygget en IPA (ekstrakt) for litt over en måned siden. Tørrhumlet den med 25g Amarillo og 25 g Chinook, og aromaen er kjempegod synes jeg, men den mangler litt i smaken - skal definitivt koke inn mer humle enn jeg gjorde denne gangen, neste gang jeg prøver en IPA.

Jeg la ut en liten tabell her for noen dager siden, fikk dårlig respons, men kan muligens hjelpe deg litt. Link http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16114.msg157849.html#msg157849

Du kan vurdere å justere vannet ditt også. Tilsetting av kalsiumsulfat gjør at humla kommer tydeligere fram.

Tilbake
Topp