Tørrhumling

Min aller første batch med øl står og bobler i boden. Det nærmer seg dagen for tørrhumling. Så da lurer jeg på, bør jeg koke humlepåsan, eller holder det og legge den litt i starsan? Jeg hadde planer om og slippe humlepåsan oppi brygget bare, men så har jeg sett at enkelte legger lodd i posen som feks klinkekuler og henger posen i en tråd, slik at den henger midt i brygget. Er det et must?

Jeg ville bare helt oppi humlen uten pose, det meste bunnfeller uansett. Om du skal bruke humlepose bør du koke denne i 10 minutter før bruk.

Lykke til ;)

Personlig koker jeg bare posen før jeg fyller den med humle og hiver den oppi dunken. Droppet humlepose på et av de første IPAene jeg tørrhumlet. Da tettet flaskefylleren seg..

Eg har tørrhumla fleire gongar utan å koke humleposen. Posane ligg lagra tørt og reint, og gjev med det ikkje vekstforhold for bakteriar. I det du tørrhumlar inneheld då ølet også alkohol, i tillegg til humle og gjær som heller ikkje bidreg til gode vekstforhold.

Pellets skal vel fungere like bra det. Bruker dere humlepose må man bruke mer humle siden man får mye mindre kontaktflate.

Rett i karet med humla eller pellets......aldri no tull med det for meg ihvertfall.
Setter seg stort sett godt i bunnen som nevnt over.

Den eneste gangen jeg syntes det var nødvendig med humlepose var da jeg brygger BYO Gonzo Porter,
120 gram Cascade tørrhumle på 11,4 Liter :eek:

Takker for svar, her går hummlepellets rett i dunken, og jeg kommer til og stikke det om på flaskedagen, da har vel det meste bunnfalle vil jeg tro, og med litt stødig hånd med heverten er tanken at de skal bli igjen på bunnen. Og ikke med over i kåret jeg skal flaske fra :rolleyes:

Har du mulighet til å sette karet så kaldt som mulig før det fryser to dager i forveien gjør gjerne det og.

Mer av grumset/gjæren bunnfeller. Så kaldt som mulig før det fryser er det optimale.

Men hvis du gjør det så bør du kunne tappe fra det stedet du setter karet. Bevegelse (som for å flytte det til et annet sted) gjør at du virvler opp igjen grums. Men det å sette det kaldt er ikke et must, det er bare noe som hjelper på klarere øl. Hvis du går den veien kan du også sjekke ut gelatin, som virker som er klaringsmiddel når ølen først er kald, som fåes på butikken, hvis du er ute etter klart øl da. Selv synes jeg hazy er litt av personligheten til et øl, og sexy, men alt etter type :)

Setter det kaldt selv om det må flyttes på før tapping.
En times tid eller tre etter flytting så tror jeg det meste er på bunnen igjen.
Forsøker å flytte så skånsomt som mulig.

Et annet spørsmål litt i samme gate.
Hvis (tørr)humla ligger som et lokk oppå og det er tid for flasking,
trykker/rører dere den ned og lar det stå et par dager ekstra?

Jeg pleier å vugge litt på dunken et par dager etter tørrhumling. Da daler den som fineste julesnø mot bunnen.

Typed with thumbs.

Jeg tørrhumlet en amber i dag tidlig, på dag 9. Jeg har tørrhumlet tidligere batcher, men for første gang opplevde jeg at det lå et lokk med gjær på ølet. Jeg har brukt WLP001. Jeg kastet pelletsene i karet, men frykter at de ikke vil få god nok kontakt med ølet. Vil de synke "gjennom" gjærlaget, eller vil jeg her få meget liten effekt utav humlingen min?

Tilbake
Topp