Tørrkjøringsbeskyttelse for RIMS element.

Har kommet til at jeg skal bygge meg en RIMS.
En ting jeg levende kan se for meg er at elementet vil kjøres tørt med tilhørende kaboom havari
og ødelagt bryggedag.
Jeg er overbevist om at det kun er snakk om tid før det skjer.
Det kan være luft i pumpa eller at kranen på kjelen ikke blir åpnet.

Er det noen som har tips om sensor som er pålitelig og tåler kokende vørter?

Flowsensor kan virke, men hvor finner en slikt som tåler kok og er enkel å rengjøre?
Trykksensorer må ha trykk, dette kan fungere før nedstrupinga.
Flytende ball sensor. Ett alternativ .
Fingersensor; resistiv, kapasitiv eller induktiv?

Tanken er å styre element og pumpe fra en mikrokontroller.

Hva bruker dere?
Må virke for en distré ølbrygger..
 
Jeg bruker Ezboil fra Auberins og PT100 probe som temp. styring i flowen, Ezboil kan stilles inn på kutt i strømmen ved valgt temperatur feks. med alarm på en eller flere grader over mesketemp. Men om en kan stole 100 prosent på dette vet jeg ikke, men har funket hittil uten problemer.
 
Se glass i toppen før utgangen tilbake til kjele. Da kjører du pumpen manuelt basert på at RIMS røret er toppet med vørter. Tilsvarende løsning i en nylig RIMS tråd på forumet .
 
Dette er en rimelig og enkel løsning, men ikke idiot sikker.

Hva med å gjøre som Vinnes Ølet foreslår? Har du dårlig flow, øker temperaturen.
 
Hvis man først sitter og ser på så trenger man vel ikke seglass engang, da er det bare å se på temperaturen til HEX'en i displayet. Stiger den merkverdig er noe galt.
 
Tror nok en temperatursensor på rims er veien å gå. De andre tingene er vanskelig og dyrt.
 
oh, ja, en temperatursensor som fysisk berører varmelementet vil sikkert virke.
Kanskje tilogmed man kommer seg unna med en sensor, må prøves,

Takker for svar, noen ganger er løsningen ganske så åpenbar.
Det som gjenstår er utpønskning på hvordan gjennomføre i praksis.

Om man tar et triclamp rør og får sveiset eller loddet på nippler for veske inn og ut.
I ene enden av røret setter man varmeelementet.
Og så får inn temperatursensor(ene) via triclamp blindlokket slik at man får pålitelig kontakt med varmeelement(ene)..
Tenkte å bruke OneWire DSånoe temperatursensorer.
 
Sensoren kan ikke berøre elementet, det blir for varmt.
Du må finne et annet sted som blir overopphetet hvis flowen stopper.
 
Gikk og tenkte på dette med varmeresistans under kveldens dyrestell.
Liker å tenke på det som resistans, gammel elektronikkskalle som jeg er.
Varmeledningsevne er noe som jeg lærte på slutten av 80-tallet og har brukt særdeles lite etter det.

Det er rimelig å anta at varmeelementets temperatur aldri vil være mere enn noen få grader over vørtertemperatur da vørterens varmeledningsevne er høy. Sikkert tilnærmingslik vann. Dette er noe man kan regne på.

I tillegg vet vi at kokende vann aldri blir over 100grader (sånn røffly)
Så derfor kan vi henge på en temperatursensor direkte på varmeelementet.
Dersom vil måler 100 grader eller mer så vet vi at vi har et seriøst problem.
Iallefall på en RIMS
 
Gikk og tenkte på dette med varmeresistans under kveldens dyrestell.
Liker å tenke på det som resistans, gammel elektronikkskalle som jeg er.
Varmeledningsevne er noe som jeg lærte på slutten av 80-tallet og har brukt særdeles lite etter det.

Det er rimelig å anta at varmeelementets temperatur aldri vil være mere enn noen få grader over vørtertemperatur da vørterens varmeledningsevne er høy. Sikkert tilnærmingslik vann. Dette er noe man kan regne på.

I tillegg vet vi at kokende vann aldri blir over 100grader (sånn røffly)
Så derfor kan vi henge på en temperatursensor direkte på varmeelementet.
Dersom vil måler 100 grader eller mer så vet vi at vi har et seriøst problem.
Iallefall på en RIMS

Vørter koker på en litt høyere temperatur enn vann, og densiteten på vørteren bestemmer når den koker. Som ofte er det omtrent kliss likt, men siden du dypdykker..

Du kan f.eks lage en grant med nivåsensor. Hvis den blir tom/nivået synker så har du lite flow, og nivåsensoren shutter ned strømmen til RIMS'en.
 
Jeg tror de rådene du har fått er basert på en misforståelse. De snakker om flow, mens du spør om råd mot at du starter eller kjører rims med luft i tuben. Luft leder varme dårlig, så en sensor på rimstuben vil ikke reagere raskt nok til å berge elementet.

Elementer er relativt billige. Hvorfor ikke bare kjøpe et ekstra, og bytte hvis ett ryker? Det enkle er ofte det beste.

Og sett opp en bryggeliste som du krysser av på underveis, der åpning av ventil og starting av pumpe står før start av varme.

At rimstuben fylles av luft fra pumpa og/eller kavitasjon, unngår du lett ved å montere tuben vertikalt - i den grad det er en realistisk problemstilling.
 
Luft leder varme dårlig, så en sensor på rimstuben vil ikke reagere raskt nok til å berge elementet.
Japp, elementet blir ikke kvitt energien og varmetråder vil rett og slett smelte når det står i luft.

Du har rett i at elementer er billige.

En gang for lenge siden ringte naboen og sa han trengte hjelp og siden jeg var elektronisk (som han sa) så sto jeg lagelig til for hogg.
Han hadde puttet for lite suppe på husflidsanlegget sitt og dampet av såpass at det øverste elementet ikke lengre var i neddykket tilstand. Løsningen var enkel; klipp av ledningen til det ødelagte elementet, skift sikring og det burde være nok energi i det andre elementet til å fortsatt produsere damp.
Det virket og produksjonen fortsatte.
Men produktet luktet noe voldsomt brent bakkelitt.
Han mente det var perfekt fludium for meg som var elektronisk anlagt..

Jeg antar at moderne elementer oppfører seg på tilsvarende måte.
:)
 
Du må montere det slik at rims tuben er fylt av vørter hele tiden. Faren vil være stuck mash eller at pumpa stopper. En temperaturføler med et tilhørende rele som kan kutte strømmen. Det kan være innstilt på 80-90 grader. Det holder at føleren er plassert i tuben.
 
En temperaturføler med et tilhørende rele som kan kutte strømmen. Det kan være innstilt på 80-90 grader. Det holder at føleren er plassert i tuben.
Ja, noe slikt har pekt seg ut som en mulig løsning.
Antall grader innstilt på `termostaten` vil avhenge av hvor god termisk kontakt det er mellom element og føler.
Er det luft i mellom de to så vil man også ha en tidsforsinkelse før temperaturføleren ser at noe er galt.
Temperaturfølerens masse vi også spille en rolle.

En ide jeg har nå er å lage en todelt (kappet) thermowell dær tuppen er hengt på med en silikonslange.
Da burde thermowellen bli fleksibel nok til at sensoren kan ligge intill eller veldig nært elementet.
 
Ja, noe slikt har pekt seg ut som en mulig løsning.
Antall grader innstilt på `termostaten` vil avhenge av hvor god termisk kontakt det er mellom element og føler.
Er det luft i mellom de to så vil man også ha en tidsforsinkelse før temperaturføleren ser at noe er galt.
Temperaturfølerens masse vi også spille en rolle.

En ide jeg har nå er å lage en todelt (kappet) thermowell dær tuppen er hengt på med en silikonslange.
Da burde thermowellen bli fleksibel nok til at sensoren kan ligge intill eller veldig nært elementet.

Du plassere rims røret slik at det renner vørter inn i det ved normal bruk. Ikke plasser det slik at du er avhengig av pumpe og at det dermed kan renne tørt. Hvis du får det til så spiller ikke plassering av føleren så stor rolle. Plasser den øverst i røret, siden varmen stiger. Det er ikke behov for at føleren skal være i kontakt med elementet. Elementet kjøles hele tiden av vørteren så den har ikke spesielt mye høyre temperatur enn det er på vørteren.
 
Tilbake
Topp