Treg start på gjæringen

Hei dere!
Jeg brygget på lørdag. Nå er det 5 dager siden, og det er ingenting i gjæringsspannet som tilsier at gjæringen har startet.
Jeg brukte 1 pakke (10g) tørrgjær 'Mangrove Jack’s M84 Bohemian Lager' i 20 liter vørter.

Vet at denne gjæren jobber i bunnen av spannet, og at det kan gå inntil 48 timer før det begynner å boble i gjærlåsen, men nå begynner jeg å bli bekymret.
Spannet står i et rom som holder 13-15 grader.

Skal jeg tilsette ny gjær? Øke temperaturen?
Tips og erfaringer mottas med stor takk.
 
Var det meg ville jeg målt SG. Er SG lik OG hadde jeg rehydrert to pakker Fermentis w-34/70.
34/70 fordi den har jeg god erfaring med. (Men den kan starte sent den også når man bruker den ved 7-8C).
M84 har jeg ikke brukt og du har kanskje brukt litt lite.
Så er det et par ting å tenke på,
-Vil sukkerkonsentrasjonen være lik oppe og nede i bøtta nå? (Hvordan ta riktig prøve)
-Skal man oksygenere etter ny gjær er tilsatt? (Jeg hadde gjort det hvis jeg var overbevist om at gjæringa ikke var startet).
 
Hei dere!
Jeg brygget på lørdag. Nå er det 5 dager siden, og det er ingenting i gjæringsspannet som tilsier at gjæringen har startet.
Jeg brukte 1 pakke (10g) tørrgjær 'Mangrove Jack’s M84 Bohemian Lager' i 20 liter vørter.

Vet at denne gjæren jobber i bunnen av spannet, og at det kan gå inntil 48 timer før det begynner å boble i gjærlåsen, men nå begynner jeg å bli bekymret.
Spannet står i et rom som holder 13-15 grader.

Skal jeg tilsette ny gjær? Øke temperaturen?
Tips og erfaringer mottas med stor takk.
Hadde akkurat samme opplevelse med M84. Startet gjæring på 9 degC, men uten aktivitet i to dager satt jeg opp temperaturen til 11 grader. Så første tegn til gjæring (skum på vørter) først etter 60+ timer.
Resultatet ble ok, gjæren stoppet litt tidligt selv med diacetyl hvile og gav en FG på 1.022. Så litt for søt men ingen usmaker som jeg kjenner.
Men tror ikke jeg bruker M84 i fremtiden.

Hvis du googler M84 finner du mange tilsvarende historier, jeg har sett lag på opp til 120 timer (?)
 
Tilbake
Topp