Trenger hjelp til å komme i gang (ekstraktbrygging)

Gøran skrev:
Har lest litt rundt omkring angående gjærstartere nå, og ser at noen mener at ved å tilføre oksygen formerer gjærcellene seg mye fortere. Men dette øker vel også faren for infeksjon, fungerer det helt greit å bare lage starteren og så la den stå?

Du kan bruke etpar minutter til å riste vørteren i starteren kraftig når den er kjølt ned til ca 20-22 grader. Dette vil utvilsomt hjelpe da kokt vann er
rimelig fritt for oksygen. Altså rist inn etpar minutter før gjæren tilsettes. Gjærnæring er heller ikke dumt om du kan tilsette det gir det bedre forhold
for formering ;)
 
Takk til alle som har gitt tips og råd så langt, det kommer godt med  :) Før jeg begynner skal jeg lage meg et slags tidsskjema som jeg kan kikke på mens jeg holder på.
 
Legg folie over åpningen på flaska du har starteren i og rist den så ofte du kan. Dette tilfører oksygen og er ikke farlig! Gir mye mer gjær.
 
Fant denne siden, der det blir forklart (kanskje litt for mye i dybden for meg på nåværende tidspunkt) hvordan man får gjær til å vokse/formere seg. Håper mine førte to brygg blir brukbare, slik at jeg ikke får lyst til å gi opp før jeg har kommet ordentlig i gang. Men man blir vel aldri helt utlært :)

http://maltosefalcons.com/tech/MB_Raines_Guide_to_Yeast_Culturing.php
 
Jalle skrev:
Har du brukt de spylervæske kannene Mojo? Trodde lukten av væska satt i gjen i plasten?

Joda, det gikk fint. Jeg brukte også en til et lite eksperiment-gjæringskar, og det satt ikke smak. Hadde også skylt den godt med kaldt vann for noen uker siden, og så kloret og skylt før jeg brukte den. Men regner med en god skylling er nok for å fjerne odøren.
 
Holder på å revurdere beslutningen om å prøve meg på dette ølet i denne omgang, grunnet for store kostnader. Ingrediensene vil koste meg over 800 kroner, som betyr en pris på rundt 35 kroner literen hvis jeg får 23 liter ferdig øl. Riktignok blir det endel humle til overs, men jeg vet jo ikke om jeg får bruk for denne med det første. Tror derfor jeg skal finne meg et brygg med færre ingredienser, slik at jeg får prøvd meg litt frem. Hadde jo håpet på at mitt eget øl skulle bli billigere enn det man får kjøpt i butikken...
 
Skjønner det! Men hva annet enn humlen er det som koster så voldsomt. Synes ikke DME var så dyrt..

Eller har du medregnet innkjøp av utstyr?

Jeg har satt ca 22 liter ale med DME og en minimesk/delmesk. Blei vel ca 15 kr per liter.. Humlen var absolutt dyreste post, men følg med på humleprisene fremover, så kommer det nok noe rimeligere på markedet!
 
Oppbevar humlen i frysen, tett innpakket (så lufttett som mulig), så holder den seg meget bra over lang tid. 
 
Litt av grunnen til at det ble såpass dyrt var at det er tre forskjellige typer humle i oppskriften, og så vidt jeg fant ut selges det bare i pakker på 100 eller 250 gram. Dette er forsåvidt greit, hvis jeg bare vet jeg får brukt opp resten senere. Så er det gjær og klarurt som koster omtrent 150 tilsammen, og så er det spraymalt for omtrtent 300 kroner.

Får se til å starte med mitt "Coopers Real Ale" først, hvis det går bra vil det utvilsomt føre til at jeg tør prøve videre :) Så en video på youtube der man laget øl fra et kit, og der ble det hele kokt. Har jeg forstått det riktig hvis dette tar knekken på humlearomaen som er tilsatt fra fabrikk?
 
Jo kostnadene er kansje store første gang, men de vil jo avta propsjonalt med bryggingen  :brygging:

Alle tre humlesorter kan benyttes i nye brygg. Du klemmer ut så mye luft som mulig og reforsegler pakkene (holder seg mange mndr i fryseren)
Klar urt benyttes også i mindre mengder pr. brygg så her har du for kommende brygging.

Gjæren "kan" derimot være en enkeltkostnad for brygget, men om du har planer om et nytt brygg kan dette settes direkte på gjærkaka av det første ;)
Eventuellt kan du ta av gjær i sterilt glass med lokk og oppbevare dette i kjøleskapet til neste brygg.

Spreymalten er den kostbare delen av brygginga di, men om du ser kostnader på gjær, humle og klar urt over flere brygg er det ikke så dyrt :biersmile:
Desuten kan du benytte rimeligere flytende ekstrakter i fremtiden. Resultatet blir som regel fullgodt øl  :biersmile:

Å brygge "allgrain" (bare med korn) er nok det rimeligste. Men ekstrakter kan gi en literspris som tilsvarer under 1/3 av polets priser. . . Du må huske å ta med
prisen på sterk øl (over 4,7% vol) i beregningen din, da jeg regner med at du legger opp til 5 - 6,5% i brygget ditt ::)

Se langsiktig på saken  :ilike:
 
Jeg prøver å se langsiktig, men samtidig har jeg ennå ikke prøvd å brygge øl. Jeg er vel litt bekymret for at resultatet ikke skal bli bra, og at jeg deretter gir opp, og sitter med ingredienser jeg ikke får brukt. Uansett har jeg dette kit'et som jeg skal prøve, og da får jeg forhåpentligvis litt følelsen av hvordan det er å brygge. Hvis det går bra, er jeg rimelig sikker på at jeg kommer til å ta et steg videre. Det du skrev om å ta vare på brukt gjær, er det bare å ta litt av bunnfallet og holde det kjølig?
 
Det er riktig. Du tar av fra gjærkaka og overfører til et sterilisert glass (glass og lokk kokes)
Du må jobbe i rent miljø når du gjør dette for å unngå infeksjoner. Så alt du skal benytte (sleiv etc) må
være kokt eller kjemisk desinfisert. Gjæren har ikke ubegrenset holdbarhet i kjøleskapet, men vil tro den holder
noen uker.
 
Hoi,
så tråden din litt seint Gøran, men barer tut ut om du trenger ingredienser i mindre/andre kvanta.
Har ikke særlig med ekstrakt, men alltids endel typer humle, malt ++.
 
Gahr skrev:
Legg folie over åpningen på flaska du har starteren i og rist den så ofte du kan. Dette tilfører oksygen og er ikke farlig! Gir mye mer gjær.

Det gjør jeg også, men vil ikke flaska (erlenmeyer el. lign) fylles av co2 ganske raskt når gjærstarteren kommer i gang? Slik at man rister inn co2 og ikke luft?

Tips til gjærstarterflaske er en 5liters vanndunk (Imsdal, Olden el. lign.). Funker som bare det. Finnes i en butikk nær deg! :)
 
Jeg la merke til at Rema selger flaskevann av typen "Bare vann" (5 liter), tenkte å kjøpe en av dem :) Jeg gidder ikke kjøpe dyrt vann, siden vannet i springen stort sett er bedre.
 
Dag skrev:
Det gjør jeg også, men vil ikke flaska (erlenmeyer el. lign) fylles av CO2 ganske raskt når gjærstarteren kommer i gang? Slik at man rister inn CO2 og ikke luft?

Du rister ut CO2 og får inn O2 også.
 
Tilbake
Topp