Trenger hjelp til hveteøl

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Ok har nå satt en IPA som trenger en god stund på flaske før den er klar og tenkte at jeg kan gå for et hveteøl. Har forstått at det er drikkbart ganske raskt og kan gjæres på romtemp. Det er det jeg trenger nå... Men jeg trenger en fornuftig oppskrift på ca 20 liter. Noen som kan hjelpe meg med dette?
Har ikke lyst til å gå for stegmesking enda. forrige brygg gjorde jeg med batch sparging og planlegger å gjøre det denne gangen også.

Fyr løs... så jeg kan begynne brygging neste uke...
 
Her er en jeg er fornøyd med :)

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: #8 Kokkens Pink Lady
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Weizen/Weissbier
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 54,00 L     
Boil Size: 64,21 L
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 12,8 EBC
Estimated IBU: 13,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 84,00 %
Boil Time: 65 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
0,00 kg      Rice Hulls (0,0 EBC)                      Adjunct      0,00 %       
5,85 kg      Wheat Malt, Bel (3,0 EBC)                Grain        53,71 %     
3,55 kg      Pilsner (2 Row) Bel (3,0 EBC)            Grain        32,59 %     
0,76 kg      Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain        7,01 %       
0,23 kg      Caramunich Malt (120,0 EBC)              Grain        2,08 %       
0,05 kg      Carafa II (811,6 EBC)                    Grain        0,47 %       
62,76 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        10,8 IBU     
25,97 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (15 min)Hops        2,2 IBU     
21,60 gm      Calcium Chloride (Mash 60,0 min)          Misc                     
0,45 kg      Sugar, Priming (2,0 EBC)                  Sugar        4,13 %       
2 Pkgs        German Wheat (Wyeast Labs #3333)          Yeast-Wheat               


Mash Schedule: Bredes tørt øl med proteinrast
Total Grain Weight: 10,45 kg
----------------------------
Bredes tørt øl med proteinrast
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
20 min        Mash in an protein Add 41,78 L of water at 46,7 C      44,0 C       
60 min        Saccharification  Heat to 66,0 C over 20 min          66,0 C       
20 min        Step              Add 0,00 L of water and heat to 78,078,0 C       

Vil du ikke stegmeske kan du ta 65 grader i 60-90 min i stedet.
 
Oi mye ingridienser her... Og jeg har ikke mulighet til å brygge så stort parti. Er det for mye forlangt å få den nedskalert til å ende opp på ca 20 liter? Evt en annen oppskrift som er noe enklere ?? Er fortsatt grønn og har forstått at Hveteøl er en av de enklere å få bra.
 
2000 gr. hvetemalt
2000 gr. pilsmalt
25 gr. hallertau kokes 1 time
25 gr. hallertau trekkes noen minutter.
Wyeast 3333 gjær el.l.
 
Tiltredes ! Og så kan du meske på 66 grader i en time.  Stegmesking er ikke nødvendig.  Det du evt kan gjøre er å bruke bittelitt (250 gram) med en lys crystalmalt for å få  litt mer fylde - om du ønsker det selvfølgelig.  Oddvars oppskrift gir deg en OG på 1045 med 75 % utbytte, dvs en øl på 4,5 % eller deromkring.  Gjærtypen er viktig, du vil ikke få noe som ligner på en tysk weizen om du ikke bruker riktig gjær.  Jeg har brukt Weihenstephan med hell, (Wyeast 3068) men Oddvars forslag er sikkert like bra.  WhiteLab sine hveteølgjær har nr WLP 300, 351 og 380.
 
Oddvar Demmo skrev:
2000 gr. hvetemalt
2000 gr. pilsmalt
25 gr. hallertau kokes 1 time
25 gr. hallertau trekkes noen minutter.
Wyeast 3333 gjær el.l.
har akuratt maken i gjæringspannet nå, bortsett fra hallertau 35 gr. i en time.
 
Se her ja. Går for den oppskriften der ser det ut som. Enkel og grei. Tar kanskje med litt crystalmalt også. takk så mye for hjelpen.

Vin og Bar neste....
 
Oddvar Demmo skrev:
2000 gr. hvetemalt
2000 gr. pilsmalt
25 gr. hallertau kokes 1 time
25 gr. hallertau trekkes noen minutter.
Wyeast 3333 gjær el.l.

Har ikke oppgitt IBU men det avhenger av tilgengelig humle, min var oppgitt til 4,6 %, ca 15 IBU som jeg synes er maks.
75 % utnyttelse er antydet og skulle være passelig.
 
Trygve skrev:
Og så kan du meske på 66 grader i en time.  Stegmesking er ikke nødvendig. 

så proteinrest er ikke nødvendig? det er bra (enklere!) Brewing classic styles sier at en rest på 50 grader må man ta. Med hvetemalt blir det for meg litt forvirrende.
 
Rasten pa 44 grader er for å få fram nellik smaken

sakset fra the great bavarian weissbierproject fra Northern Brever.
Do an acid rest at 111 degrees to develop ferulic acid, the precursor to 4-vinyl guaiacol which gives you the clovey flavor.

Lagde både en lys og mørk verson. I den mørke kom jeg over 44 grader nærmere 50 på rasten og det er merkbart mindre nelliksmak på den.

Er en tråd over 47 sider om weissbier, mye intresant.
Oppskriften over er en 50 L verson av den endelige oppskriften.

Tråden her: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=40751&hilit=the+great+bavarian
 
Tilbake
Topp