Trenger hjelp til tolking av oppskrift

AKS

 
Vil prøve meg på en Nøgne Ø Imperial DunkelWit, sendte mail til Kjetil å fikk følgende svar:

Imperial DunkelWit
50% Pilsnermalt
48% Umaltet hvete
2% Chocolate malt
Demerarasukker
Masse koriander og appelsinskall.
Klassisk europeisk edelhumle

Trenger litt hjelp her.
For det første, hvordan går men fram med umaltet hvete?
Hvordan gjør jeg det med demerarasukkeret?
Hva er Klassisk europeisk edelhumle?
Hvilken gjær?

Evt. er der noen som har en mer utfyllende oppskrift, erfaring, meniger. noe som kan hjelpe meg litt på veg
 
Europeisk edelhumle -> Noble Hopps

Hallertau or Hallertauer–The original German lager hop; named after Hallertau or Holledau region in central Bavaria. Due to susceptibility to crop disease, it was largely replaced by Hersbrucker in the 1970s and 1980s. (Alpha acid 3.5–5.5% / beta acid 3–4%)
Saaz–Noble hop used extensively in Bohemia to flavor pale Czech lagers such as Pilsner Urquell. Soft aroma and bitterness. (Alpha acid 3–4.5% /Beta acid 3–4.5%)
Spalt–Traditional German noble hop from the Spalter region south of Nuremberg. With a delicate, spicy aroma. (Alpha acid 4–5% / beta acid 4–5%)
Tettnang–Comes from Tettnang, a small town in southern Baden-Württemberg in Germany. The region produces significant quantities of hops, and ships them to breweries throughout the world. Noble German dual-use hop used in European pale lagers, sometimes with Hallertau. Soft bitterness. (Alpha acid 3.5–5.5% / beta acid 3.5–5.5%)

WLP400 eller Wyeast 3944 er et godt gjærvalg. (Hoegaarden gjær)

Demerasukker får du i de fleste butikker.

Gahr skrev:
Kos på Groos er ikke en wit, men snarere en blonde. En wit har et mye større hveteinnslag og lavere OG.

En typisk wit har en OG på 1044-54, under 20 IBU, er som regel krydret med appelsinskall og korianderfrø. Min siste wit var som følger:

Andrimne Witbier

22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15 (Noonan)

2,5 kg Global pilsnermalt
2,2 kg hveteflak (du kan bruke hvetemalt også, selv om umlatet hvete er det klassiske)
300 g havregryn (en tradisjonell ingrediens i witbier)
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, erskrevet (kun det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille (ikke obligatorisk!), 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP400-gjærstarter per mrmalty.com

Mesk i 10 min på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min på 78 C. Eventuelt er en ettstegsmesk på 65 C helt ok. Koking i 90 min. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.

Det er lite å hente på å bruke rå hvete og kjøre en cereal mash. Med flak er en ettstegsmesk eller en vanlig stegmesk mer enn nok, det samme gjelder om du bruker maltet hvete.

Ang. humle, er det jo bare å kjøre på. I en klassisk wit er humlepreget svært lavt, og sitruspreget man finner kommer av appelsinskall og koriander. Personlig foretrekker jeg klassisk wit (synes for det meste at belgisk gjær kræsjer for mye med amerikanske humletyper), men det er jo bare å fyre på med humle etter ønske.
 
Tilbake
Topp