Trenger råd! For lite gjær i vørteren..

Håper det er noen erfarne bryggere her som kan gi meg råd asap!

Type øl: "Lucky jack" klone.
Type gjær: 3 flasker WLP008 East Coast Ale (erstatning for WLP060 American Ale Yeast Blend) og en flaske WLP013 London Ale (ikke tilsatt vørteren)
Best før dato gjær: 27/05-14 som skulle tilsi produsert 27/01-14.
OG:: 1046, TG/FG: 1010

Jeg har nettopp brygget ferdig 47 liter vørter. I det jeg skulle ha vørter over på fat innser jeg at jeg har under halvparten av gjæren jeg trenger ifølge mrmalty.
Årsaken er at jeg har beregnet ut fra feil produksjonsdato på gjæren og at vestbrygg ga meg en flaske med feil type gjær. (WLP013 London Ale)

Jeg valgte å tilsette de 3 flaskene med WLP008, så nå har står den på boden og prosessen er i gang med for lite gjær.

Ifølge mrmalty så skal jeg egentlig ha 8,4 flasker med gjær, når jeg legger inn riktig dato. Jeg har ikke utstyr for å lage starter.

Dette er øl jeg har tenkt å gi bort så jeg trenger å vite om jeg bare må innse at jeg må lage en ny batch eller om dette er noe som lar seg ordne.
Jeg har ikke tid til å vente til ølet er ferdig til å drikkes før jeg bestemmer meg for å eventuelt setter en ny batch.

Som jeg ser det så har jeg følgende valg, jeg har ikke den nødvendige erfaringen til å avgjøre hva som er utfallet av disse dog..:

1. Kjøpe mer gjær i morgen og tilsette dette i vørteren ca. 24 timer etter at prosessen er i gang.
2. La de 3 flaskene gjøre jobben.
3. Tilsette den siste flasken, som er en annen gjærstamme og la disse 4 flaskene gjøre jobben.
4. kjøpe alle ingrediensene, og starte på nytt en av de nærmeste dagene..

Tips og forklaring på hva som er aktuelle konsekvenser mottas med stor takk!

Anyone..?

kent

Kan dessverre ikke hjelpe deg på de tre første alternativene dine, men i stedet for alternativ 4 kan du vel også vurdere å dumpe mengden vørter ned til det du har gjær til?  Bedre å få halvparten så mye øl som ingenting, med mindre det okkuperer en gjæringstank du ikke kan unnvære.

Jeg foreslår at du drar på butikken, kjøper nødvendig mengde vørterøl, og lager startere i f.eks 3 stk 1.5 l flasker, som er sanitert med starsan eller lignende. Rist ut mest mulig kullsyre av vørterølet. Rist flaskene så ofte som mulig. Ikke ha på kork, men f.eks alufolie som slipper ut CO₂.

Edit: tydeligvis for sen..

Det vert øl unsett. Kan vere det ikkje vert slik det skulle. Men me eit så humlesterkt øl vert ein del av feilen kamuflert i humlesmak og aroma.

Tips : ha alltid litt Safale Us-05 i huset då er redningen alltid til stades

frå min HTC "smart-tellefon "

@Aleks: Takk for tips. Jeg er relativt ny på dette. Dette var vell batch 9. Men jeg har aldri brukt starter, har bare kjøpt inn riktig antall(helt til nå) flasker med gjær.

Det jeg håper på er at noen forteller meg at det går helt fint å tilsette 5 flasker gjær i morgen ettermiddag, riste litt på dunken og så går dette helt fint...?!
Eller at 3 flasker er greit, bare man venter lenge nok. Jeg har dog skumlest en del amerikanske forum nå, og det virker som om for lite gjær i vørteret vil gi bismak på ølet.

mvh Kent

Begynn å lag startere ASAFP! Du blir jo ruinert om du skal kjøpe 8,4 rør.

Ølet ditt klarer seg sikker fint uansett så bare la det stå til med denne batchen:)

Tilbake
Topp