Trenger tips og vink på oppskrift

God dag bryggevenner!

Har 20-ish brygg under beltet, men alt har vært oppskrifter jeg har funnet hist og pist. Tenkte det nå var på tide å lage en oppskrift etter min egen, uerfarne, gane. Har sauset sammen ting jeg vet jeg liker, og tenkte jeg kunne få noen råd fra dere rutinerte ringrever...

Here it goes:

Egen IPA #1

Botteling volume: 50 liter
OG: 1.065
FG: 1.012-ish
IBU: 57.8
EBC: 11.8

Malt:
Maris Otter Pale Malt (5.9 EBC) 11.7 kg (85.1%)
White Wheat Malt (4.7 EBC) 0.9 kg (6.5%)
Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC) 0.57 kg (4.2%)
Caramel/Crystal Malt 20L (39.4 EBC) 0.57 kg (4.2%)

Humle:
Galena (12.5%) 60 gram - FWH
Amarillo (8.5%) 25 gram - 15 minutter
Simcoe (13.0%) 25 gram - 15 minutter
Amarillo (8.5%) 30 gram - 10 minutter
Simcoe (13.0) 30 gram - 10 minutter
Amarillo (8.5%) 35 gram - 2 minutter
Simcoe (13.0%) 35 gram - 2 minutter
Amarillo (8.5%) 50 gram - Dry hopping
Simcoe (13.0%) 50 gram - Dry hopping

Klarningsmiddel 15 minutter.

Gjær:
WLP001 (ihht gjærkalkulator)

Noen tanker..
FHW er gjort i forsøk på å få en ren bitterhet. Tenker at Galena kan gjøre seg godt som bitterhumle.
Er glad i kombinasjonen Amarillo og Simcoe. Simcoe er kraftigere enn Amarillo, vil denne overskygge Amarillo mtp at mengdene er like i hvert steg? Bør jeg ha mer av allt av humle?

Ønsker en lys og tørr IPA, noe ala Port Brewing Whiteout IPA, som visstnok har en FG rundt 1.008. Det blir nok vanskelig for meg, men er det i så fall noen tips på mesketemp? Tenker jeg bør legge meg lavt, men hvor lavt?

Ved 65c stopper mine pales med maks 5% krystall ved 1.008. OG rundt 55-60. Bruker oksygen I tillegg. Vil si at 65 er en fin temp for et passe tørt straight forward øl.

Det er ikke så ulikt mitt type humleskjema, bare at jeg har et sluttvolum på nærmere 20-23 liter, dvs. en relativt stor prosentsforskjell med tanke på gram per liter. Så jeg tror ikke det hadde vært krise å øke humlemengdene litt, spesielt samtlige mot slutten av koketiden + tørrhumle, til en så stor batch.

Jeg sikter meg for øvrig inn på 63°C på mine IPA (jmf. «Håndbok i ølbrygging») og er svært fornøyd med resultatet, men tror nok 65°C vil være vel så bra.

Det er ikke så ulikt mitt type humleskjema, bare at jeg har et sluttvolum på nærmere 20-23 liter, dvs. en relativt stor prosentsforskjell med tanke på gram per liter. Så jeg tror ikke det hadde vært krise å øke humlemengdene litt, spesielt samtlige mot slutten av koketiden + tørrhumle, til en så stor batch.

Jeg sikter meg for øvrig inn på 63°C på mine IPA (jmf. «Håndbok i ølbrygging») og er svært fornøyd med resultatet, men tror nok 65°C vil være vel så bra.

Hvor pleier FGen din å ende opp hvis du har rundt 80% utgjæring?

Hvor pleier FGen din å ende opp hvis du har rundt 80% utgjæring?

Sist IPA mesket jeg som følger:

55-56 grader i 15 minutter
62-63 grader i 45 minutter
75-77 grader i 5 minutter

OG 1,058
FG 1,010
Attenuation: 82%
US-05

Edit: Unntaksvis stegmesking på denne. Pleier å sikte på 63°C, enstegs.

Mente AA ja. Og ca hvor mye krystall/ikke gjærbart?

Pale malt (5 EBC) 2300 gram
Pilsnermalt (3 EBC) 1700 gram
Hvetemalt (5 EBC) 1100 gram
Karamellmalt (30 EBC) 455 gram

Demerarasukker 500 gram til kok @ 15 min

PS: Første gang jeg tilsatte sukker i brygget, og første gang med noe annet enn pale og karamell i IPA.

Takk for tips, noen kommentarer til det opprinnelige innlegget? Kunne tenkt meg noen kommentarer på maltbill fra noen med stålkontroll!

Tilbake
Topp