Tretønner til øl

Jeg har fått snusen i noen tretønner på henholdsvis 5L og 20 liter. Disse tønnene er vist "noe" gamle, og usikkert om det har vært øl i de noengang.

Tønnene har tørket med årene, å må "truttnes" (fylles med vann for å bli tette)

Jeg vet ikke hviket treslag de er laget av, men må det være eikefat?

Er det noe i veien for å prøve å lagre øl i dem?

Det bør i utgangspunktet kjanskje være eik, men annet hardt tre kan kanskje gå. Det kommer helt an på hvilke smakskvaliteter det tilfører ølet. Personlig ville jeg ikke brukt tønner av ukjent opprinnelse, men du kan jo teste! Når du har fått dem tette og så rene du kan, kan du lagre vann i dem i en tid. Smak på vannet og se om det fungerer rent smaksmessig. Jeg ville kun ha lagret øl i kort tid til å begynne med, så ville jeg ha sett hvordan ølet utviklet seg på flasker/stålfat etter trefatslagringen. Da vil du kunne få et inntrykk av hva slags bakteriell flora du har i tønnene. Hvis resultatet er akseptabelt, kan du eventuelt øke lagringstiden. Merk at små tønner vil ah stor overflate i forhold til volum. Dette vil gjøre at oksideringsreaksjoner tar kortere tid enn i større tønner, noe som kan gi resultater som skiller seg en del fra det man kanskje er vant til i kommersielle fatlagrete øl. Lykke til, og keep us posted!

Og slike tønner kan gjennomgå ulike behandlinger for å bli egnet til øl. Tønner til Kölsch og Altbier blir som regel behandlet med en slags tjære for å være tette, mens lambiek skal i fat som ikke er behandlet slik. Andre fat, til andre drikk, kan være lite grann brent på innsiden. Det spørs altså hva som er formålet med å ha ølet i tønner. Det kan være at ubehandlede tønner gir en nokså sterk smak på ølet. Altså, viser tønnene å være tette så kan du kanskje brygge et øl som tåler en god del tresmak.
:godtoel:

Høres artig ut!

Jeg synes det likner litt på eikefatet jeg har selv, men ikke helt sikker. Fikk ett nytt 10-liters eikefat i høst, og har til nå kun lagret hjemmekrydret akevitt på den, og da ble 3-4 dager for lenge, da eikepreget ble litt for kraftig i balansen.

Vet ikke hva du har smakt av øl lagret på eikefat før, men 3 varianter får du iallefall tak i på polet:
Haandbryggeriet har lagret et par øl på eikefat; Aqua Vita Porter (akevittfat) og Haandbakk (rødvinsfat), som er ganske spesielle.
Fritt etter hukommelsen tror jeg de er lagret 10 og 18 måneder på fat, og Haandbakk er også et såkalt surøl gjæret med villgjær og melkesyrebakterier + det som eventuelt måtte befinne seg i fatet... Ser ut som de bruker 200 liters fat.
Innis & Gunn har en langt snillere variant lagret på bourbonfat, og har i følge hjemmesidene sine nå også kommet med en ny variant lagret på romfat.
Jeg har vel ikke falt pladask for noen av 3 jeg har smakt, men det har uansett vært interessant å prøve.

Basic Brewing Radio hadde 10.mai 2007 et program om øl på eikefat som sikkert kan være aktuelt, blant annet på behandling av fatene.

Vil gjerne høre hvordan det går med prosjektet! :)

Jeg har hørt om folk som har laget seg "blended" øl. Dersom fatsmaken kommer fram for kraftig i prøvebatchen din, så kan du blande inn noen prosent av denne batchen sammen med helt ulagret øl, slik at eikesmaken blir en nyans og ikke overdominerende.

Dalaker skrev:
Jeg har hørt om folk som har laget seg "blended" øl. Dersom fatsmaken kommer fram for kraftig i prøvebatchen din, så kan du blande inn noen prosent av denne batchen sammen med helt ulagret øl, slik at eikesmaken blir en nyans og ikke overdominerende.

Det er selvfølgelig et godt poeng. For 5 liter akevitt som var ferdig rett før jul, var det dessverre ikke noe alternativ. :)

Hei

Løp og kjøp.

Jeg så disse selv på nettet og kontaktet de.
Ser at du har et bud inne, så jeg skal ligge unnna  :)

Men for den prisen er det ikke å tenke på engang.

Anders skrev:
Hei igjen

Si ifra dersom du ikke skal kjøpe de.

Da tar jeg dem istedenfor :)

Anders
Jeg skal nok ha de ja ;) Om de ikke egner seg til øl, så er de jo alltids dekorative  :skitbra:

Nu va tønnene i hus. Å etter en rask inspeksjon, så viste det seg at de ER behandlet med en slags tjære :eek:
DA blir muligheten for å prøve de med øl i VELDI begrenset :noway:

"tjære belegget hadde også løsnet i store flak :rasende:

Er det noen forslag på hvordan jeg fjerner dette?

Skal prøve å få lagt ut noen bilder av hvordan de ser ut.

Hei Torga!

Hvordan endte dette prosjektet?

Jeg kjøpte et lite eikefat på antikkmarked i går (for 150 kroner var det greit å ta sjansen). Jeg har skylt fatet en del ganger og ristet masse, både med varmt og kaldt vann, og det kom ut en del svarte flak. Etter å ha gjort dette lot jeg fatet stå med vann noen timer (det ble tett!), og så smakte jeg på en liten klunk av vannet som hadde vært i. Det smakte... treverk? Jeg synes jeg gjenkjente litt av smaken fra Innis & Gunn, som jeg ikke liker så godt. Egentlig skulle jeg kanskje hatt et brent fat, men man tar hva man får for 150 kroner.

Er det noen som veit hvordan jeg bør behandle dette fatet? Sette det inn med litt sprit? Er det mulig å brenne det inni på noen måte? Eller er det bare å prøve med 10 liter av en batch porter eller imperial stout, og se hva som skjer?

Martin E skrev:
Hei Torga!

Hvordan endte dette prosjektet?

Jeg kjøpte et lite eikefat på antikkmarked i går (for 150 kroner var det greit å ta sjansen). Jeg har skylt fatet en del ganger og ristet masse, både med varmt og kaldt vann, og det kom ut en del svarte flak. Etter å ha gjort dette lot jeg fatet stå med vann noen timer (det ble tett!), og så smakte jeg på en liten klunk av vannet som hadde vært i. Det smakte... treverk? Jeg synes jeg gjenkjente litt av smaken fra Innis & Gunn, som jeg ikke liker så godt. Egentlig skulle jeg kanskje hatt et brent fat, men man tar hva man får for 150 kroner.

Er det noen som veit hvordan jeg bør behandle dette fatet? Sette det inn med litt sprit? Er det mulig å brenne det inni på noen måte? Eller er det bare å prøve med 10 liter av en batch porter eller imperial stout, og se hva som skjer?

Fatene mine endte opp som dekor fat. Fikk ikke bort alt smuss  som var inne i tønnene. Jeg fikk de heller ikke tett. etter at de hadde stått å "trutnet" i vann så skjedde det motsatte av det jeg trodde. Tønnebåndene falt av den minst tønna etter at det hadde tørket litt.  Jeg må nok finne andre tønner før jeg tør å prøve de med øl.

Jeg har hørt at det kan hjelpe å bruke svoveltabletter (produktnummer 5008) på å desinfesere (til en viss grad) fat.

Hvis jeg var deg ville jeg bare kjørt på. Det er jo kjempegøy.

Det stoffet som ble brukt inni øltønnnene for å holde dem tette kalles "BREWERS PITCH".
"Natural pine tar pitch". Det er vel det som kalles "harpiks" på norsk. Muligens behandlet i en eller annen form.
Masse informasjon å finne ved et enkelt søk på "GOOGLE"
Det ser ut til at i den tida at bryggeriene bare hadde tilgang på trefat så var det et mål å unngå tresmak i ølet.
Egil B.

Egil B. skrev:
Det ser ut til at i den tida at bryggeriene bare hadde tilgang på trefat så var det et mål å unngå tresmak i ølet.
Dette stemmer med det jeg har hørt, at folk som vil lage en "autentisk" IPA og etterligner lagringen på trefat over havet egentlig er på bærtur, da trefatene gav lite smak til IPA.

Egil B. skrev:
Det ser ut til at i den tida at bryggeriene bare hadde tilgang på trefat

Litt off topic info. Pilsner Urquell bruker fremdeles trefat (og har forøvrig noen av de få bøkkemakerene som er igjen). De gjærer ølet sitt i åpne trefat i "kjellerganger" under bakken hvor temperaturen holder 12 grader. Så tapper de ølet over på en ny gjeng med trefat for naturlig ettergjæring og lagring. Dette ølet bruker ølsmakere til å kontrollere at kvaliteten på ølet Pilsner Urquell selger er tilstrekkelig likt og godt som brygget på gamlemåten. (Besøkende på det orginale bryggeriet i Plzeň får også smake dette ølet rett fra trefat  :skitbra: )

- Bjarte

Tilbake
Topp