Høres artig ut!
Jeg synes det likner litt på eikefatet jeg har selv, men ikke helt sikker. Fikk ett nytt 10-liters eikefat i høst, og har til nå kun lagret hjemmekrydret akevitt på den, og da ble 3-4 dager for lenge, da eikepreget ble litt for kraftig i balansen.
Vet ikke hva du har smakt av øl lagret på eikefat før, men 3 varianter får du iallefall tak i på polet:
Haandbryggeriet har lagret et par øl på eikefat; Aqua Vita Porter (akevittfat) og Haandbakk (rødvinsfat), som er ganske spesielle.
Fritt etter hukommelsen tror jeg de er lagret 10 og 18 måneder på fat, og Haandbakk er også et såkalt surøl gjæret med villgjær og melkesyrebakterier + det som eventuelt måtte befinne seg i fatet... Ser ut som de bruker 200 liters fat.
Innis & Gunn har en langt snillere variant lagret på bourbonfat, og har i følge hjemmesidene sine nå også kommet med en ny variant lagret på romfat.
Jeg har vel ikke falt pladask for noen av 3 jeg har smakt, men det har uansett vært interessant å prøve.
Basic Brewing Radio hadde 10.mai 2007 et program om øl på eikefat som sikkert kan være aktuelt, blant annet på behandling av fatene.
Vil gjerne høre hvordan det går med prosjektet!