Semingsgubben
Norbrygg-medlem
Jeg har brygget porter et par ganger. Veldig godt resultat synes jeg selv. Men så, etter kort tid, begynner ølet å velte ut av flaskene i form av skum, rett etter åpning av flasken. Noen som har peiling på hvorfor?
Infeksjon, er jeg redd.Jeg har brygget porter et par ganger. Veldig godt resultat synes jeg selv. Men så, etter kort tid, begynner ølet å velte ut av flaskene i form av skum, rett etter åpning av flasken. Noen som har peiling på hvorfor?
Ja, eller at man er utålmodig med flaskingen og det fremdeles er gjærbart igjen som trigges av sukkertilsetning for flaskekarboneringen, da ender man på årsak: overkarbonert.Infeksjon, er jeg redd.
Jeg gikk uten videre ut fra at det mest elementære var tatt hensyn til, men ja; du får skumming om du flasker for tidlig.Ja, eller at man er utålmodig med flaskingen og det fremdeles er gjærbart igjen som trigges av sukkertilsetning for flaskekarboneringen, da ender man på årsak: overkarbonert.
Da jeg hadde flasker så var jeg veldig nøye med at ølet måtte stå ei stund i kjøleskapet før åpning slik at ølet fikk temperere seg ordentlig. Hvis ølet er romtemperert så slipper ølet karboneringen mye mye lettere, og du får skumming ut av flaska. Årsak: for høy temperatur.
Man kan ha flasker som ikke er helt reine eller har riper etter ivrig vask, man kan ha partikler/trub i ølet dersom det ikke er klarnet ved tapping, dette blir nukleasjonspunkter hvor gassene danner bobler og starter en kjedereaksjon der ølet vil skumme over. Særlig humlerester i flaska er problematisk. Årsak: urenhet eller tapping før ølet har klarnet på gjæringstanken.
Så kan det jo alltids være en infeksjon. Hvis det spores til flasking så @Semingsgubben sjekk krane på gjæringsbøtta og tappestav. Normalt er infeksjoner saktevirkende, så når "kort tid" er hva du skriver, har jeg egentlig mere tro på forslaga mine over - uten at man kan utelukke at ølet har en ubuden gjest som jobber mot deg også.![]()
Drakk du de avkjølt fra kjøleskapet, hvor de har stått minst 24 timer helst 48?Takk for gode svar! Jeg har hatt flaskene stående i romtemp i 2 uker, det etter 2 uker i kjølig kjellertemp. Men skal la det gå noe mer tid før jeg konkluderer med at det er infisert.
Det der er jo helt etter boka, og om det skummer nå, er jeg redd det er liten tvil.Takk for gode svar! Jeg har hatt flaskene stående i romtemp i 2 uker, det etter 2 uker i kjølig kjellertemp. Men skal la det gå noe mer tid før jeg konkluderer med at det er infisert.
Du kan og måle FG i ølet ditt (få ut kullsyra ved å renne ølet gjennom et kaffefilter), om det nå er forandret fra når du tappet så har du enten tappet for tidlig, eller så har du infeksjon på gang. Hvis du får samme måling, så er det mest trolig ett av punkta jeg nevnte. Prøv med et par flasker i kjøleskapet nå og smak i morgen eller fredag kveld, se om det da ordner seg med skumming. Nå på sommeren kan selv en kjølig kjeller være 10-12C, og det kan være nok til å få problemer hvis karboneringen i tillegg er noe i overkant. Flere ting kan være sant samtidig her.Takk for gode svar! Jeg har hatt flaskene stående i romtemp i 2 uker, det etter 2 uker i kjølig kjellertemp. Men skal la det gå noe mer tid før jeg konkluderer med at det er infisert.
Den siste jeg prøvde hadde stått i kjøleskapet flere dager.Drakk du de avkjølt fra kjøleskapet, hvor de har stått minst 24 timer helst 48?
Ok. Har du da en lacto infeksjon så smaker ølet syrligere og hydrometer vil avdekke at FG er lavere. Er smaken ok, mens FG er lavere betyr at du har flaska for tidlig.Den siste jeg prøvde hadde stått i kjøleskapet flere dager.
Jeg tenkte på det, men på den annen side: Det er ikke noe spesielt med å brygge porter, så hvis han har fulgt sine vanlige rutiner, burde han jo ha opplevd det samme med annet øl, også. Jeg ser ingen grunn til at porter skulle rammes spesielt.Men sånn jeg leser første post fra trådstarter skjer denne hver gang hen brygger porter, og jeg antar da ikke med annet øl? Det taler jo isåfall mot at en infeksjon har skylda, såvidt jeg kan forstå.
Jeg googla det der, og ryktet stemmer - men jeg fant ikke noen troverdig forklaring på det.Brun malt, ofte brukt i portere (og lite ellers) har rykte på seg for å gjære langsomt. Kan være kilde til ekstra gjæring i flaska om det flaskes tidlig.