Trykk i gjæringskar

Dersom trykket i gjæringskaret blir for stort, vil gjæringen stoppe eller blir ølet karbonert?

Eventuelt hvor stort trykk tåler gjæren før den stopper?

Jeg lurer fordi jeg har tenkt å prøve å bruke CO2 som blir produsert under gjæringen til å tømme lagringstanken med, og må gjøre dette gjennom en slange med litt lengde på, men jeg vil nødig hindre CO2 i å unnslippe gjæringskaret dersom det hindrer normal utgjæring.

Har 110liter på gjæring,trykk på gjæringstanken nå er 15 psi (1bar)
OG 1.060
SG pr. nå er 1.030 og gjærer som normalt.. :)

Vi legger oss på 5 psi til gjæringen er litt over halvveis,så øker vi trykket for å få ølet karbonert ved gjær stopp..

OG 1.060

Vi legger oss på 5 psi til gjæringen er litt over halvveis,så øker vi trykket for å få ølet karbonert ved gjær stopp..
Coldrasher dere etter gjæring? Jeg gjør det for å få klarere øl, jeg bare lurer på om det har noe å si for bunnfellingen om ølet er delvis/helt karbonert når det settes til coldcrashing.

Eg gjer det tilsvarande som @TazzaT.
Det einaste som får bunnfallet til å virvle opp er når eg må ta av trykket på tanken for å tørrhumle.

Ellers er eg veldig fornøgd med elektronisk trykkvakt og ferdigkarbonert øl etter endt gjæring. Mottrykksfyller fra tank til fat etter coldcrash og bunntapping av nedfall.

Eg gjer det tilsvarande som @TazzaT.
Det einaste som får bunnfallet til å virvle opp er når eg må ta av trykket på tanken for å tørrhumle.

Ellers er eg veldig fornøgd med elektronisk trykkvakt og ferdigkarbonert øl etter endt gjæring. Mottrykksfyller fra tank til fat etter coldcrash og bunntapping av nedfall.
Følgende setning er hentet fra dommerkompendiet til norbrygg: "Visstnok skal gjæring under høy trykk med mye CO2 forhindre konvertering av Acetadehyd til alkohol"

Acetaldehyd gir smaken av grønne epler så det kan kanskje være lurt å vente med å skape trykk på brygget til gjæring er ferdig.

Dersom trykket i gjæringskaret blir for stort, vil gjæringen stoppe eller blir ølet karbonert?

Eventuelt hvor stort trykk tåler gjæren før den stopper?

Jeg lurer fordi jeg har tenkt å prøve å bruke CO2 som blir produsert under gjæringen til å tømme lagringstanken med, og må gjøre dette gjennom en slange med litt lengde på, men jeg vil nødig hindre CO2 i å unnslippe gjæringskaret dersom det hindrer normal utgjæring.
Hvis 5 psi, som de fleste bruker, er nok. Burde dette fungere. Må du ha mer trykk kan du kanskje sette en liten kompressor mellom?

Stiller trykket til 1 bar først etter at hovedgjæring er over. Står på 0,1-0,2 bar i starten. Det er uansett ikkje eit problem med acataldehyd så lenge ein passar på at gjæren får gjort seg ferdig. At den blir frammheva av normale "øltrykk" trur eg lite på, då det går fint an å lagre vekk acetaldehyd i karbonert øl på fat. Det er mange komersielle bryggeri som gjærar under trykk, så det er ikkje heilt ukjendt :)

OG 1.060

Hva slags gjæringstank har dere?

Tatt ølen ned fra 13 til 3 grader. Etter 24 timer er det fremdeles 2 psi i headspace. Success
image.jpeg

Aner ikke hvor plastdunkene kom fra, arvegods. Gjenbruk fra en Trønder, virker som de er beregnet på gjæring av et eller annet, men ikke øl.

Dette med grønne epler må være et Norbrygg sagn, trykkgjæring gjøres vel av alle store bryggerier som skal gjære rent og fort? Eller tar jeg feil? Kan det være at det ikke er brukt korrekt prosedyre for trykkgjæring av noen tidligere? Kanskje det ikke ploppet i gjærlåsen og trykket ble økt på feil tidspunkt med en snedig,programmerbar termostat på autopilot

Sist redigert:
Følgende setning er hentet fra dommerkompendiet til norbrygg: "Visstnok skal gjæring under høy trykk med mye CO2 forhindre konvertering av Acetadehyd til alkohol"

Acetaldehyd gir smaken av grønne epler så det kan kanskje være lurt å vente med å skape trykk på brygget til gjæring er ferdig.
Og dette er du ekspert på? Eller har du googlet detta?

Den er ø 50 cm så den passer ikke inn i nyere kjøleskap.for lite dybde.. vi har et gammelt kjøleskap som passer akkuratt.

Det er sveiset inn et 12mm rør i siden som går ned til 3cm over bunn for avtapping..

I bunn er det sveiset inn en 1 1/2" meierikobling. Spyler tanken via den.. tar ut gjær fra den og..etter tanken er tømt for øl...

1/2" kobling på toppen..trykk regulator

Bruker varmt vanns høytrykk spyler for å vaske tanken.har fungert bra så langt..

Har et 180cm høyt kjøleskap som det skal 2 stk 120 litere i, for lagring...siden dybden bare er 46cm tok vi av døren,monterte på 2×2" treverk rundt åpningen og monterte tilbake døra..så nå passer tankene..

Tilbake
Topp