Tullprosjekt!

fikk en liten tanke i hodet mitt. Venter ett nytt medlem i familien. Tenker at barseløl er nå èn ting, men jeg fikk lyst å lage ett brygg som skal stikkes på flasker og graves ned i krypkjelleren fram til guttungen/jentungen er 18 :D
Det er jo et par utfordringer, eller igrunn bare èn, å la vær å drikke den opp.

Hvilken øltype egner seg best? (for guds skyld ikke si surøl), og det er egentlig ikke SÅ nøye om den er god når den kommer fram i dagen igjen. Hvilken emballering burde jeg bruke? Glassflaske med  naturkork, eller er kronekapselen god nok?

Lagret i liggende stilling slik at korken ikke tørker ut. Trenger høy prosent for å kunne bevares så lenge. Hva med 18%?

Du må brygge noe som er sterkt og tåler noe oksydering. Barley wine eller imperial stout er gode valg, men også en dobbel IPA eller belgiske sterkøl kan utvikle seg bra. Etter 18 år er det nok uansett sannsynlig at ølet ikke er spesielt godt, men morsomt er det uansett. Også kan du jo åpne ei flaske annethvert år for å sjekke...

Glasset er helt gasstett, så all oksygen vil komme inn gjennom korken. Jo bedre du får tettet her, jo bedre er det sannsynlig at ølet vil holde seg. Både kronekork og naturkork slipper gjennom noe oksygen, men en del belgiske øl bruker begge deler. En kombinasjon av naturkork, kronekork og voks, burde bli omtrent så tett som du klarer.

Ellers synes jeg ikke det høres ut som et tulleprosjekt. Morsomt, vil jeg vel heller si.

Spennende prosjekt! Egentlig så er det korkingen som blir den mest spennende prosessen! :)
Det er fancy med voksforsegling på flasker.

Hva med eisbock?

Hva med trippelkork? Naturkork/syntetisk kork i munningen, vanlig flaskekapsel og deretter en omgang voks.

Spennende. Da blir det en batch på ca 15L. Da kan jeg ta èn flaske i året, og ha litt slingringsmonn. Imperial stout høres igrunn kurant ut, med humletilsetninger på 60 og kanskje 30min. Aromahumling er vel så bortkastet som det kan bli. Kanskje en fortified imp stout? Brygge den til 12-15% og slenge på en dæsj whisky for å konservere den enda litt? Eller bare brygge den opp i gjæringsbøtta med sukker? Hvilken gjær kan være god å bruke til formålet? Gjære livet av en vanlig gjær, og karbonere med champagnegjær? Ser jeg trenger endel tips :D

i.o.m at ølen neppe blir særlig bra etter x-antall år, så blir det nok en ganske simpel oppskrift. WLP099 er kanskje gjæra å gå for?

Fikk en flaske med Thomas Hardy`s Ale i 1985 av en kamerat som hadde vært på besøk ved bryggeriet.Den drakk jeg på nyttårs aften. 27 år gammel.
Smakte nydelig! Nesten som portvin.-

gus skrev:
Fikk en flaske med Thomas Hardy`s Ale i 1985 av en kamerat som hadde vært på besøk ved bryggeriet.Den drakk jeg på nyttårs aften. 27 år gammel.
Smakte nydelig! Nesten som portvin.-

Jasså, så det er håp! Hvordan var den forseglet?

Artig prosjekt og artig å høyre om Thomas Hardy ale smakte bra etter 27 år. Det siste er kanskje endå eit døme på at vi heimebryggarar uroar oss unødig? RDWHAHB  :)
I og med at humlen er konserverande, så er det sikkert greitt med "mest muleg" humle i dette ølet. Dette kan forsvare meir smakshumle sjølv om du / barnet (barna?  ;)) nok ikkje merker så mykje av denne på 18-års dagen.

Smakte på en budweisser på boks som gikk ut på dato i 97.
Den var spesiell på smak, og så litt snodig ut... Litt ubåter i denn, og kullsyren limte seg liksom fast i glasset.
Anbefales ikke i det hele tatt ;)

Blir en enkel Imp stout. 100gr 14% Magnum på 60min for 130 ibu, pale, roasted of black malt, 100g cascade på 15min, så kommer vi oppmot 230 ibu. Target OG 1200. Wlp009, ca 4 (m starter)rør på 12L for å være sikker. Flaskes på 0.5L glass med naturkork sparka nedi halsen, kapslet med kronekork og forsegler med voks. Iflg oppskrift:

Statistics
Volume: 15 liters
OG: 1202
FG:
Alcohol: 19.9 % by vol.
Colour: 206 EBC (Black)
Bitterness: 107 IBU
BU/GU: 0.52

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5000 grammes
Roasted Barley 500 grammes
Black Malt 1400 EBC 250 grammes
Chocolate Malt 250 grammes
Dark Brown Sugar 4500 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Magnum 14% alpha 100 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 100 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Unspecified

Comments:

Oppskrifta er, og forblir simpel. blir spennende uansett om 18 år, om ølen er god etter 5mnd eller 18 år spiller ingen rolle. Dette er et artig prosjekt!
Jeg tipper jeg blir å følge opp denne tråden under brygging og matinga under gjæringa. blir naturligvis lav mesketemp, ca 64°c. gleder meg ihjel.

Håper dette forumet lever om 18år, og at jeg har to flasker igjen, og kan skrive om det. skal prøve mitt absolutt beste.

Tilbake
Topp