SabaiSabai
Norbrygg-medlem
Jeg er en fersk ølbrygger med kun 32 batcher brygget til nå.
Dette er mitt første innlegg her på forumet, men jeg har lest og lært mye på dette forumet
de få månedene jeg selv har brygget øl.
Mange av bidragyterne her har mye kunnskap om faget hvor målet for oss alle, nybegynnere
og veteraner, er å brygge godt øl.
Så hvordan søke å brygge godt øl?
Er det å brygge etter tradisjoner med de klassiske øltypene, er det å eksperimentere med
nye råstoffer og smaker eller er det å bevege seg så langt fra den opprinnelige renhetsloven
at det ferdige brygget knapt kan kalles øl lengre?
For meg er det viktigste helt klart å brygge tradisjonelt og søke mine egne ultimate oppskrifter
for de enkelte øltyper jeg liker å drikke samt liker å servere mine venner og familie.
Renhetsloven er for meg et greit utgangspunkt, selvsagt med bruk av gjær og CO2, men
jeg jeg bruker også i tillegg tilsetninger med lange tradisjoner som f,eks einerlåg i juleøl og
sirup i belgisk dobbel.
Det er vel ingen hemmelighet lengre at et stort norsk bryggeri fra en landsdel hvor det er populert med bart
tilsetter zink i brygget sitt og gjorde så lenge før renhetsloven ble opphevet på 90-tallet,
samt at de største hovedstadsbryggeriene i både Norge og Danmark i årtier har tilsatt salt.
Saltsmaken er spesielt tydelig i det som er "probably NOT the best beer i the world."
Dem om det.
I oktober var det ølfestival på festningen i Kristiansand. Jeg dro dit for å smake på godt øl,
treffe andre bryggere og få inspirasjon og oppskrifter til klassisk brygget øl.
Der var mange vennlige bryggere og utstillere og nesten hundre forskjellige brygg å smake på.
Men klassiske øl var få og "far between".
Hvis man regner at finnes noe over 100 undersorter av klassisk øl vil jeg tro at kun 10-12 av dem var å finne. Maks.
Men hva var det da som hovedsaklig ble servert de over 400 ølinteresserte?
Jo, det var bortimot 90 såkalte øl med overdveldende smak av jordbærsaft, mango, blåbær, tyrksik pepper, kokos, moreller,
pære, eple, gulrot etc etc.
Et overveldende flertall av tutti-frutti saft"øl", altså.
Det aller, aller verste "ølet" jeg smakte på var et totalt ubalansert
honningøl jeg bokstavelig talt fikk brekninger av og måtte spytte og helle ut.
Ikke mye godt å finne for en ølhund som meg med sansen for godt klassisk øl.
Jeg forstår det er en motesak å brygge tutti-frutti saftøl. Og moter skifter.
Og jeg tviler ikke på at mange liker fruktsaftsmak i ølet.
Jeg respekterer at alle har hver sin smak, men det var ganske fornøyelig å se voksne mannfolk, gjerne med hipsterskjegg, tatoveringer og ølvom,
stå å drikke søtt rosa bringebærsaftøl.
Det minnet sterkt om denne reklamefilmen;
Jeg tipper tutti-fruttiøl har nådd sin motetopp og at flere bryggere vil søke tilbake til røttene og det gode klassiske øl.
Dette er mitt første innlegg her på forumet, men jeg har lest og lært mye på dette forumet
de få månedene jeg selv har brygget øl.
Mange av bidragyterne her har mye kunnskap om faget hvor målet for oss alle, nybegynnere
og veteraner, er å brygge godt øl.
Så hvordan søke å brygge godt øl?
Er det å brygge etter tradisjoner med de klassiske øltypene, er det å eksperimentere med
nye råstoffer og smaker eller er det å bevege seg så langt fra den opprinnelige renhetsloven
at det ferdige brygget knapt kan kalles øl lengre?
For meg er det viktigste helt klart å brygge tradisjonelt og søke mine egne ultimate oppskrifter
for de enkelte øltyper jeg liker å drikke samt liker å servere mine venner og familie.
Renhetsloven er for meg et greit utgangspunkt, selvsagt med bruk av gjær og CO2, men
jeg jeg bruker også i tillegg tilsetninger med lange tradisjoner som f,eks einerlåg i juleøl og
sirup i belgisk dobbel.
Det er vel ingen hemmelighet lengre at et stort norsk bryggeri fra en landsdel hvor det er populert med bart
tilsetter zink i brygget sitt og gjorde så lenge før renhetsloven ble opphevet på 90-tallet,
samt at de største hovedstadsbryggeriene i både Norge og Danmark i årtier har tilsatt salt.
Saltsmaken er spesielt tydelig i det som er "probably NOT the best beer i the world."
Dem om det.
I oktober var det ølfestival på festningen i Kristiansand. Jeg dro dit for å smake på godt øl,
treffe andre bryggere og få inspirasjon og oppskrifter til klassisk brygget øl.
Der var mange vennlige bryggere og utstillere og nesten hundre forskjellige brygg å smake på.
Men klassiske øl var få og "far between".
Hvis man regner at finnes noe over 100 undersorter av klassisk øl vil jeg tro at kun 10-12 av dem var å finne. Maks.
Men hva var det da som hovedsaklig ble servert de over 400 ølinteresserte?
Jo, det var bortimot 90 såkalte øl med overdveldende smak av jordbærsaft, mango, blåbær, tyrksik pepper, kokos, moreller,
pære, eple, gulrot etc etc.
Et overveldende flertall av tutti-frutti saft"øl", altså.
Det aller, aller verste "ølet" jeg smakte på var et totalt ubalansert
honningøl jeg bokstavelig talt fikk brekninger av og måtte spytte og helle ut.
Ikke mye godt å finne for en ølhund som meg med sansen for godt klassisk øl.
Jeg forstår det er en motesak å brygge tutti-frutti saftøl. Og moter skifter.
Og jeg tviler ikke på at mange liker fruktsaftsmak i ølet.
Jeg respekterer at alle har hver sin smak, men det var ganske fornøyelig å se voksne mannfolk, gjerne med hipsterskjegg, tatoveringer og ølvom,
stå å drikke søtt rosa bringebærsaftøl.
Det minnet sterkt om denne reklamefilmen;
Jeg tipper tutti-fruttiøl har nådd sin motetopp og at flere bryggere vil søke tilbake til røttene og det gode klassiske øl.
Sist redigert: