Tweaking av Grainfather

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Nå har jeg hatt grainfatheren ei stund (21 brygg) og har merket meg endel ting som burde tweakes litt, men trenger litt tips for å få denne riktig kjenner jeg.

Jeg har merket meg at man blir nødt til å røre godt midt i mesketiden for å få optimal effektivitet. Jeg skylder delvis på det lille filteret foran pumpa, og vurderer derfor å lage meg noe slikt:

DSCN1831.jpg


Det jeg lurer på i denne sammenheng er hvor stor effekt dette normalt sett vi ha. I mitt hode vil det uansett sige inn mest vørter fra rundt der pumpa suger uansett, eller tar jeg helt feil der?

Har også merket meg at det ikke er noen gjenger der, så jeg får nok en utfordring med å feste den nye manifoilen.

Setter pris på alle tips angående dette!

Dersom noen skulle være intressert i andre tweaks som er anbefalt. Pakk den inn i noe isolasjon. Jeg har bestillt armacell som jeg skal dekke den med, og armaflex til stigerøret på utsiden av maskinen. Målte temperaturforskjell i topp og bunn ved sist brygg og forskjellen var 5 grader. Det er for mye.

Holder også på med en roterende skyllearm, men dette er mest fordi jeg syntes det ser tøft ut! ;)

Noen som har funnet ut hvor fint man bør knuse malten i denne enda? Har den siste tiden kjøpt ferdigknust malt, men det er så utrolig varierende hvor fint det er knust, og det går VELDIG ut over effektivitet!

Tips til andre tweaks?
 
En litt tjukk silikonslange kan brukes til å koble manifolden sammen med pumpa. Bare glem på. De er ganske tøyelige, spesielt hvis dem er varme.
Kvern selv. Hver enkelt ansatt i bryggebutikkene kverner ulikt virker det som.
 
Nå har jeg hatt grainfatheren ei stund (21 brygg) og har merket meg endel ting som burde tweakes litt, men trenger litt tips for å få denne riktig kjenner jeg.

Jeg har merket meg at man blir nødt til å røre godt midt i mesketiden for å få optimal effektivitet. Jeg skylder delvis på det lille filteret foran pumpa, og vurderer derfor å lage meg noe slikt:

DSCN1831.jpg


Det jeg lurer på i denne sammenheng er hvor stor effekt dette normalt sett vi ha. I mitt hode vil det uansett sige inn mest vørter fra rundt der pumpa suger uansett, eller tar jeg helt feil der?

Har også merket meg at det ikke er noen gjenger der, så jeg får nok en utfordring med å feste den nye manifoilen.

Setter pris på alle tips angående dette!

Dersom noen skulle være intressert i andre tweaks som er anbefalt. Pakk den inn i noe isolasjon. Jeg har bestillt armacell som jeg skal dekke den med, og armaflex til stigerøret på utsiden av maskinen. Målte temperaturforskjell i topp og bunn ved sist brygg og forskjellen var 5 grader. Det er for mye.

Holder også på med en roterende skyllearm, men dette er mest fordi jeg syntes det ser tøft ut! ;)

Noen som har funnet ut hvor fint man bør knuse malten i denne enda? Har den siste tiden kjøpt ferdigknust malt, men det er så utrolig varierende hvor fint det er knust, og det går VELDIG ut over effektivitet!

Tips til andre tweaks?

Jeg har 5 brygg på GF så langt, utbyttet har alltid vært topp, beersmith sier 75% + Hadde 93% på en russ stout, mesket over natten ca 6t Ellers har jeg festet filteret med en slik hurtig slangeklemme av plast.
Filter har falt av en gang når jeg rørte, sikkert komt borti.. Derfor slange klemmen, ellers så har lokket på filteret også falt av en gang, så nå rører jeg kun mot klokken for å unngå det :)
 
Av tweaks/mods, ønsker jeg en mulighet til å gjøre meskingen automatisk ala Braumeister, dvs at den selv øker temperaturen etter et visst tidsintervall, osv. Men her må man vel inn med en helt ny kontrollboks.
 
Av tweaks/mods, ønsker jeg en mulighet til å gjøre meskingen automatisk ala Braumeister, dvs at den selv øker temperaturen etter et visst tidsintervall, osv. Men her må man vel inn med en helt ny kontrollboks.

Det er en smal sak å få til. Du må bare kjøpe en stc1000 som kan flashes med firmwaren til Mats.
Du kan kjøpe dette ferdig fra plopp plopp eller gjøre det selv. Om du vil gjøre det selv, så har @msevland laget en bra innføring
https://forum.norbrygg.no/threads/stc1000.23267/page-17#post-271886

Når det er gjort, er det bare å ta ut den originale stc200 og sette inn stc1000p-ovbsc. Den går rett inn i boksen, bare koble ledningene riktig etterpå.
 
Tidligere i uka fikk jeg kjøpt reflektorisolasjon eller hva man skal kalle det, på low-e.no
Var vist ikke den første hjemmebryggeren som spurte etter det hos de :)

Så i kveld har jeg fått laget en flott bling-jakke til min Grainfather. Så nå et den klar for vinteren...
Ønsket mest å ha det for at den ikke skal være så varm og farlig for minstemann som er litt håndtlanger innimellom. Kanskje oppvarming går noen minutter raskere også, seg blir isåfall ren bonus.

uploadfromtaptalk1444429098809.jpguploadfromtaptalk1444429112238.jpguploadfromtaptalk1444429123629.jpg
 
Sist redigert:
Kunne du ha laget en målsatt tegning tror du? Jeg har et målsatt bilde fra noen andre men denne så litt bedre ut. Husker du produktnavnet eller vet de hva jeg trenger hvis jeg sier hva det skal brukes til?
 
Kunne du ha laget en målsatt tegning tror du? Jeg har et målsatt bilde fra noen andre men denne så litt bedre ut. Husker du produktnavnet eller vet de hva jeg trenger hvis jeg sier hva det skal brukes til?
Det kan jeg sikkert ordne i løpet av helga.
Produktet heter Low-E og de vet hva du skal ha når du sier hva du skal brukes til.

Edit : Det rakk jeg ikke, men skal få målt opp det i løpet av noen dager.
 
Sist redigert:
Ja det stemmer. Terminalene bak er ikke eksakt plassert likt, så du må bare passe på at du kobler det riktig. At strøm inn og kobles på riktige terminaler.

Vil man fremdeles måtte switche på Normal/Mash på varmelementene nederst hvis man fikser seg en slik?
 
Ja, det vil jeg påstå.
Denne kappen tar vare på varmen. Men du trenger fortsatt de forskjellige effekttrinnene i henhold til om du vil hurtig øke temperatur, eller holde mash-temperatur.
 
Vil man fremdeles måtte switche på Normal/Mash på varmelementene nederst hvis man fikser seg en slik?
Nei det trenger du egentlig ikke å bruke. På stc1000 kan du velge out put effekt, som betyr at den bare slår inn strømmen i kortere intervall når du har satt mash effekt på lavere enn 100%. Du kan sette forskjellige settinger på effekt for mesking, og økning mellom meskesteg.
Står ganske greit forklart i bruksanvisningen.
 
Det er en smal sak å få til. Du må bare kjøpe en stc1000 som kan flashes med firmwaren til Mats.
Du kan kjøpe dette ferdig fra plopp plopp eller gjøre det selv. Om du vil gjøre det selv, så har @msevland laget en bra innføring
https://forum.norbrygg.no/threads/stc1000.23267/page-17#post-271886

Når det er gjort, er det bare å ta ut den originale stc200 og sette inn stc1000p-ovbsc. Den går rett inn i boksen, bare koble ledningene riktig etterpå.
Har flashet mine 2 STC-1000 med filen picprog_ovbsc.ino
Men får ikke Brew-menyer. Kun vanlig St0-St9 med timesintervaller, og ikke noe humlealarmer eller meskesteg med minuttpresisjon.
Hva gjør jeg feil?
 
Har flashet mine 2 STC-1000 med filen picprog_ovbsc.ino
Men får ikke Brew-menyer. Kun vanlig St0-St9 med timesintervaller, og ikke noe humlealarmer eller meskesteg med minuttpresisjon.
Hva gjør jeg feil?
Er ikke veldig erfaren på sette, men fulgte veiledningen til @msevland Har en flashet med ovbsc firmware og en med plus firmware for styring av gjæringsskapet.

Edit: la til link til posten med veiledning
 
Har montert inn en stc-1000 i min GF i dag. Ser ut til å fungere greit, men det er et par ting jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til.
Hvis jeg vil endre setpunkter etter jeg har startet programmet ser det ut til at de nye setpunktene ikke blir aktive selv om de blir lagret. Jeg må da stoppe og starte programmet for å aktivere disse. Litt dumt hvis man kommer på at man skulle hatt en annen verdi midt i brygginga. Eller er det en annen måte å gjøre dette på?
En annen ting jeg la merke til er at det ikke går an å hoppe over et step i programmet. Veldig dumt hvis man har lagt inn et step for mye. Må da starte programmet på nytt for å endre dette.
Forhåpentligvis er det en måte å fikse dette på, kan bare ikke finne ut av det nå så fint hvis noen vet :)
 
Tilbake
Topp