Beklager om jeg er idiot men hva er EKG?
Eg blandar ofte mittelfrüh og east kent goldings, og finn at desse utfyllar kvarandre godt.Men seriøst: Noen må da ha prøvd å bruke Mittelfrüh - eller noe lignende - i en engelsk pale ale?
Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.Jeg ser at Petit har en del tyske humler fra 2020 årgangen. Noen av disse er jo særdeles rimelige, men også ukjente.
Noen med kjennskap til Saphir, Opal og Smaragd?
Finner ikke nettbutikken du ser etter
petit-agentur.no
Utfra karakteristikkene til Petit frister Opal og Saphir mest.Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.
Hvis du er ute etter citrus, frukt kommer du jo mye lenger med amerikanske/oceaniske humler. Jeg veit ikke om de tonene der er så veldig tydelige i disse tyske humlene; men jeg har jo ikke brukt dem. For min egen del er det nok krydder og treverk og jord jeg er mest glad i, og noe floralt. Til pils etc., altså. Også veldig fint i engelske øl.Utfra karakteristikkene til Petit frister Opal og Saphir mest.
Opal (rød): Aprikos, Anis, Lakris, Bergamot, Sitrus.
Smaragd (grønn): Cognac, Lakris, Te, Tarragon, Smør
Saphir (blå): Sitrongress, Svart te, Jordbær, Sitrus
Vis vedlegget 51310
Men jeg vil tro at samtlige fungerer fint som "nobelhumler" i klassiske tyske og andre europeiske øl stiler.
Sammenlignet med Mittelfrüh (rød) Saaz (grønn) og Perle (blå)
Vis vedlegget 51313
Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.
Den skal selvfølgelig smakes på.Jeg får vel snike meg til å si her også at dersom noen ønsker å finne ut hvordan Perle smaker, kommer det en single-hop pils med masse humle tilsatt ved kokeslutt på vinmonopolet onsdag 5. mai. https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Norge/A-Smashing-pilsner/p/13004802
Saphir har jeg brukt i en Brooklyn lager klone. Den er med i den originale oppskriften tror jeg. Akkurat hva den bidro med sammens med Vanguard er jeg ikke sikker på, men godt øl ble det.Jeg ser at Petit har en del tyske humler fra 2020 årgangen. Noen av disse er jo særdeles rimelige, men også ukjente.
Noen med kjennskap til Saphir, Opal og Smaragd?
Finner ikke nettbutikken du ser etter
petit-agentur.no
Jeg anser meg hermed påmeldt!!Den skal selvfølgelig smakes på.
Lager du tilsvarende med Saphir, Opal og Smaragd, og arrangerer prøvesmaking?