Tysk humle

Sorry, forkortelser er en uting. De sparer tid, men så gjør de jo ikke det likevel, for det tar lenger tid å beklage at en har uttrykt seg uforståelig. Det er bare det at jeg bruker så mye EKG, så jeg er blitt lei av å skrive det helt ut;).
 
Elektrokardiogram. Ølet mitt - øl generelt, forresten - har en klart positiv innvirkning på hjerterytmen. (Som det står i den kjente barnesangen om Tornerose når prinsen danser med henne i bryllupet: "Alle hjerter gleder seg, gleder seg, gleder seg". Det var selvfølgelig fordi det ble servert mye godt øl der, men siden det er en barnesang, kan ikke teksten si det i klartekst.)

Men seriøst: Noen må da ha prøvd å bruke Mittelfrüh - eller noe lignende - i en engelsk pale ale?
 
Mittelfruh er vel klassikeren, dog noen sverger til Tettnanger. Perle og Northern Brewer er perfekt til mørke øl som stout/porter.
 
Jeg brygger en saison i dag, og det høres absolutt ut som en ide å blande de to i den - begge har vært kandidater til jobben:).
 
Jeg ser at Petit har en del tyske humler fra 2020 årgangen. Noen av disse er jo særdeles rimelige, men også ukjente.

Noen med kjennskap til Saphir, Opal og Smaragd?

Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.
 
Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.
Utfra karakteristikkene til Petit frister Opal og Saphir mest.

Opal (rød): Aprikos, Anis, Lakris, Bergamot, Sitrus.
Smaragd (grønn): Cognac, Lakris, Te, Tarragon, Smør
Saphir (blå): Sitrongress, Svart te, Jordbær, Sitrus
Screenshot_20210427-230223.jpg

Men jeg vil tro at samtlige fungerer fint som "nobelhumler" i klassiske tyske og andre europeiske øl stiler.

Sammenlignet med Mittelfrüh (rød) Saaz (grønn) og Perle (blå)
Screenshot_20210427-231037.jpg
 
Utfra karakteristikkene til Petit frister Opal og Saphir mest.

Opal (rød): Aprikos, Anis, Lakris, Bergamot, Sitrus.
Smaragd (grønn): Cognac, Lakris, Te, Tarragon, Smør
Saphir (blå): Sitrongress, Svart te, Jordbær, Sitrus
Vis vedlegget 51310

Men jeg vil tro at samtlige fungerer fint som "nobelhumler" i klassiske tyske og andre europeiske øl stiler.

Sammenlignet med Mittelfrüh (rød) Saaz (grønn) og Perle (blå)
Vis vedlegget 51313
Hvis du er ute etter citrus, frukt kommer du jo mye lenger med amerikanske/oceaniske humler. Jeg veit ikke om de tonene der er så veldig tydelige i disse tyske humlene; men jeg har jo ikke brukt dem. For min egen del er det nok krydder og treverk og jord jeg er mest glad i, og noe floralt. Til pils etc., altså. Også veldig fint i engelske øl.
 
Ville brukt disse i typiske europeiske stiler som Kölsch, Saison, Belgisk Blonde etc.
Amerikanske humler er gull det i IPA, APA og lignende. Alt til sitt bruk.
 
Det der var jo fristende. Jeg har brukt Smaragd en gang, og kan ikke huske at det var noe spesielt galt med den; et helt greit alternativ til Mittelfrüh. Perle er vel den av disse nye "smykkene" som virkelig har slått an, og etter å ha testa ut større mengder av den nå, skjønner jeg godt hvorfor. Beskrivelsen stemmer veldig godt. Den er definitivt annerledes enn Mittelfrüh.

Jeg får vel snike meg til å si her også at dersom noen ønsker å finne ut hvordan Perle smaker, kommer det en single-hop pils med masse humle tilsatt ved kokeslutt på vinmonopolet onsdag 5. mai. https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Norge/A-Smashing-pilsner/p/13004802
 
Jeg ser at Petit har en del tyske humler fra 2020 årgangen. Noen av disse er jo særdeles rimelige, men også ukjente.

Noen med kjennskap til Saphir, Opal og Smaragd?

Saphir har jeg brukt i en Brooklyn lager klone. Den er med i den originale oppskriften tror jeg. Akkurat hva den bidro med sammens med Vanguard er jeg ikke sikker på, men godt øl ble det.
 
Har lusket litt rundt på et tysk hjemmebryggerforum for å prøve å finne ut litt mer.

Saphir er den som gir soleklart flest treff i søkefunksjonen (ca 1000), Opal og Smaragd har litt mer enn 100. Perle har ca 1500 for å gi litt kontekst.

De brukes i størst grad som aromahumler.
Saphir mye brukt i hveteøl, men også kölsch, pils og andre stiler nobelhumler brukes.
Beskrives som floral og litt fruktig. Noen nevner at den spesielt brukes som erstatning for Tysk Cascade.
Diverse internettsider nevner at den kan erstattes med nobelhumler Mittelfrüh og Saaz er nevnt.
Opal beskrives som harmonisk krydret med en behagelig bitterhet. Brukes mest i pils, men også pale ale og IPA. Duckstein har en Opal pils som jevnt over verdsettes.
I følge diverse internettsider den kan erstattes med Tettnanger, EKG og Styrian Golding
Smaragd beskrives som fruktig og krydret, noen mener har et amerikansk preg. Brukt i pale ale og IPA, men også pils og kölsch.
I følge diverse internettsider den kan erstattes med Hallertauer Gold, (Mittelfrüh er også nevnt).

Det virker som det er en del ivrige humledyrkere der og samtlige 3 blir hjemmedyrket.
 
Tilbake
Topp