Ulik avlesing på oeschlemeter og refraktometer

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Min English pale ale har nå stått til gjæring i 1 uke, og jeg tenkte å måle SG i forbindelse med litt tørrhumling. Fikk meg en liten overaskelse.

OG: 1072
Gjær: Safale S04

Refraktometeret viste 1040, mens oeschlemeteret viste 1026.

Jeg vet at FG blir høy, da jeg fikk litt høy mesketemperatur. Problemet er at jeg ikke vet hvilken SG jeg skal stole på!

Kokte opp litt vann, og avkjølte det til 20 grader og testa begge avlesningene. Refraktometer viste da nøyaktig 0, mens oeschlemeter viste 1003.

:help:

Edit: Med høy mesketemp mener jeg ca 69 grader som sank til ca 66 etter 75 min

Refraktometer brukes til å måle og. Har man begynt å gjære må man i utgangspunktet bruke hydrometer.
Man kan vel bruke noen formler eller feks beersmith, men som sagt den brukes til å måle og.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Ahhh, det forklarer jo en del!  ;D

Med omregningsformelen i beersmith skal jeg ha en SG/FG på 1020 nå. Og siden oeschlemeteret viser 3 for mye, så ligger vel SG/FG nå på mellom 1020 og 1023? Isåfall er jeg veldig fornøyd.

Mitt refractometer må kalibreres før måling hver gang, tungvindt så det har fått sin faste plass i bunnen på roteskuffa.
Ølet blir heller ikke syerkere eller bedre med det ene eller andre :)

Det er på grunn av at alkohol har ein annan brytningsindeks enn resten av veska at ein må rekne det om. Uansett kan det brukast som ein peikepinn på om SG forandrar seg frå dag til dag. For nøyaktig FG kan ein måle med Oechslevekt ved tapping.

Oddvar Demmo skrev:
Mitt refractometer må kalibreres før måling hver gang, tungvindt så det har fått sin faste plass i bunnen på roteskuffa.

Kalibreres?, funker hver bidige gang, praktisk på bryggedagen. Oecslemeter etterpå.

neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Kalibreres?, funker hver bidige gang, praktisk på bryggedagen. Oecslemeter etterpå.

Har jeg en dårlig utgave ? men det har ikke så mye å si for meg, OG blir hva BeerTools sier den skal bli så jeg tar bare en prøve etter brygging.

Tilbake
Topp