Undergjær på 8 grader?

Hei. Er ny på dette forum. Har sysla litt med hjemmebrygging de siste månedene med vekslende hell,men syns det artig, og at resultatet smaker utmerket.  :biersmile:

Da sommeren nærmer seg har jeg lyst til å prøve meg på et par batcher med lagergjær\undergjær. Har fått lånt inn et kjøleskap som har plass til ei gjæringskanne på 25 liter.

Selv på høyeste temperatur viser skapet 8 grader på termometeret. Etter det jeg klart å bla fram av info på nettet skal de fleste sorter lagergjær ha 10 grader for å trives.

Mitt spørsmål er derfor: Finnes det lagergjær-strains som trives på 8 grader celsius? Håper virkelig det, da jeg har lyst til å kreere litt pils og bayer til sommeren.
 
Hallo.
Når det gjelder Lager gjær har jeg typer som går fra 8-13,14 grader.Jeg har selv prøvd på 8 grader gjæring, det går sent men resultatet blir veldig bra. Det gjelder flytende gjær Activator. Danish Lager og Bavarian Lager. Har selv brukt Danish Lager .
Ole johny
Hamar
 
Takk for kjappe svar! Dette høres jo riktig lovende ut.  :)

Er ikke så stiv i det tyske sprog. Er det sånn å forstå at man benytte denne saken mellom kontakt og støpsel for å regulere temperaturen i kjøleskapet?
 
Jeg er så heldig å ha en "snekkerbod" i kjelleren med forholdsvis jevn temperatur, siste mnd stigende fra 8' til 9,5'. Har nettopp gjæret ferdig et ekstraktbrygg med tysk pilsner, det tok 14 dager å komme til OG 1014. Utfordringen nå er å vite om ettergjæring på flasker (0,33) har feilet eller bare ikke kommet skikkelig i gang. Åpnet en flaske etter 1 døgn, da kom det et miiini-pshh, ikke merkbar kullsyre i ølen. Etter 3 døgn (i dag) kom det litt mer pshh, men fremdeles veldig lite kullsyre. Jeg tolker det som at gjæringen er der, men at det går veldig seint. Da jeg ettergjæret en ale på flaske (1,25 plast) sist, var flasken godt med trykk i etter 1 døgn, da sto de i kjellerstue 22'.

Skal være tolmodig da, siden jeg har såpass lav OG og står såpass kaldt? Skal begynne å bli utolmodig når det har gått totalt en mnd :) Og så åpner jeg en annenhver dag, for å finne ut ca hvor lang tid det tar, man er da forsker...
 
Tålmod er en dyd i dette gamet. Ale får kullsyre etter kort tid, men bør stå minst to uker før den er ferdig til konsum. Pils må stå enda lenger.
 
Nå har det gått ni dager etter flasketapping, så jeg åpnet en i går for å sjekke. Den kommer seg, nå er pilsen krystallklar og har nok kullsyre til å legge 0,5 cm skum. Men mangler fremdeles litt på å være ferdig, så de fjorten dagene trengs nok. Perfekt når vi kommer hjem fra påskeferie tenker jeg  :biersmile:
 
Jeg laget mitt første maltbrygg med undergjæret lagerøl på Saflager tørrgjær, en måneds gjæring rundt 6-7 grader celsius i en innebod. Sto og putret hele mars måned. Resultatet ble helt utmerket. Alkoholstyrken antar jeg ligger rundt 6-6,5 %.
 
Tilbake
Topp