Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Nei, det ble skinnende rent etter forrige brygg (pils), så var ikke noe behov for å løfte ned eller flytte på tanken. Men man må fortsatt demontere TC-koblingene, det lå igjen noe grums mellom anleggsflatene på temp-måleren i front.

Bruker den "vanlige" CIP-kula til SS brewtech. Bestilte dette før jeg ble klar over at det fantes en mini-versjon.
Den lille gjør sikkert en enda bedre jobb med en Chugger pumpe etter hva jeg har skjønt.

Jeg har tenkt å gjøre et forsøk med en slik nedsenkbar pumpe i en 25 l bøtte når jeg da endelig får micro cip'en.
Ikke like ryddig og pent, men en del billigere. får se om den holder mål.
 
Er det ikke en chugger du har der på bildet ditt da?

Jo, mulig jeg formulerte meg litt klønete.
Det jeg mente var at selv om løsningen fungerer godt med Chugger-pumpe og den store CIP-kula, så vil den nok fungere enda bedre med den samme pumpa, og den lille CIP-kula.

Jeg antar den lille kula har færre og smalere åpninger, som gir høyere trykk og hardere stråler.
 
Fordelen med den fra brewshop er at den er mye mindre enn den fra biltema. Jeg har både brewshop sin og en ala den fra biltema. Mener str på den gardena min og biltema er omtrent samme str og jeg synest den gardena var stor og tok mye mer plass enn den lille snertne til brewshop.

Men ser poenget med pris da .. arrester meg gjerne hvis jeg tar feil i hensyn til biltema pumpa.
 
Fordelen med den fra brewshop er at den er mye mindre enn den fra biltema. Jeg har både brewshop sin og en ala den fra biltema. Mener str på den gardena min og biltema er omtrent samme str og jeg synest den gardena var stor og tok mye mer plass enn den lille snertne til brewshop.

Men ser poenget med pris da .. arrester meg gjerne hvis jeg tar feil i hensyn til biltema pumpa.

Den fra biltema har for øvrig begrensing på vanntemperatur på 35 grader, noe som ligger under temperaturen på vannet jeg pleier å vaske med. Den tåler vel trolig mer enn det antar jeg, men greit å vite om. Det er ikke oppgitt noen maks temperatur på den fra brewshop, men finner vel fort ut om det funker når jeg får gjort noen forsøk.
 
Ser ikke at akvariumspumpa fra Brewshop har noen angitt temp? Ser av andre tilsvarende pumper at de også stopper på 35 grader.
 
Har aldri tenkt over hvor varmt vann jeg kjører. Det er jo ikke fastbrent vørter vi skal vaske vekk. Kun øl og gjærrester. Pleier å skrape vekk ringen med gjær og så spyle vekk så det ikke er mer gjærrester som sitter fast. En runde med Star San og lar tanke lufttørke til neste gang. Sprayer da med Star San før bruk.
 
Mark ii kegwasher pumpen har innebygget varmevern som slår seg ut hvis vannet blir for varmt. Jeg har brukt den pumpa i flere år med varmtvann rett fra springen, og aldri opplevd det.

Men den biltema pumpen tåler helt sikkert varmere vann enn 35 også.
 
Kjører dere Unitankeiere oksygenering av vørter via den tri-clamp brusesteinen? Eller er den kun forbeholdt karbonering og CO2?
 
Ser det noen tanker om CIP og størrelse på ballen. Jeg har ikke Unitank, men har vanlig chronical 7 g fra SS BT. Strengt tatt ikke kjempebehov for CIP, men ønsker likevel. Denne har en 1,5" TC i lokk. Hos Ali er det to aktuelle modeller. Den ene er lik microball til SS bt
https://www.aliexpress.com/item/Homebrew-Sanitary-Fitting-Rotary-Spray-Ball-1-5-TC-and-1-2-MNPT/32902527577.html?spm=a2 g0s.8937460.0.0.7e622e0eHv1XZU
Den andre er ferdig med TC kobling, men med en diameter på 32 mm og adskillig større behov for vann (trykk):
US $19.0 |Tri Clamp 1.5in. (50.5mm) x Tri Clamp 1.5in.(50.5mm) Tank Rotating CIP Spray Ball Tri Clover Compatible Cleaning Ball-in Pipe Fittings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group.
Den største blir trang og trenger mer vann, men blir adskillig billigere også mtp at microball-varianten trenger en 1/2" FPT til TC overgang.
Noen tanker?:)
 
Ser det noen tanker om CIP og størrelse på ballen. Jeg har ikke Unitank, men har vanlig chronical 7 g fra SS BT. Strengt tatt ikke kjempebehov for CIP, men ønsker likevel. Denne har en 1,5" TC i lokk. Hos Ali er det to aktuelle modeller. Den ene er lik microball til SS bt
https://www.aliexpress.com/item/Homebrew-Sanitary-Fitting-Rotary-Spray-Ball-1-5-TC-and-1-2-MNPT/32902527577.html?spm=a2 g0s.8937460.0.0.7e622e0eHv1XZU
Den andre er ferdig med TC kobling, men med en diameter på 32 mm og adskillig større behov for vann (trykk):
US $19.0 |Tri Clamp 1.5in. (50.5mm) x Tri Clamp 1.5in.(50.5mm) Tank Rotating CIP Spray Ball Tri Clover Compatible Cleaning Ball-in Pipe Fittings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group.
Den største blir trang og trenger mer vann, men blir adskillig billigere også mtp at microball-varianten trenger en 1/2" FPT til TC overgang.
Noen tanker?:)
Håper den andre er god, har en i bestilling etter tips fra @msevland.
 
En erfaring jeg har gjort er at man bør ha god tid når man måler SG med 15 psi på tanken!
Har sett at man får kjøpt en spiral man kobler på for å hindre skumdannelse, men syns prisen er noe stiv..

Vis vedlegget 40261

Bare la det stå er min enkleste løsning på dette. Hater selv å måtte tappe fra trykksatt tank (cornyfat i mitt tilfelle). Lagerne må korkes og vente sikkert en time eller mye opp og ned med hydrometer.
 
Tilbake
Topp