Us-05 til Irish red ale?

Hei,

Tenkte å slenge meg rundt og ta en litt sen bryggekveld i dag. Fant ut at jeg vil teste en irish red ale. Har kun us-05 og t-58 (som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til) tilgjengelig.

Så, kan jeg bruke 05 siden den er ganske nøytral? Mener å ha lest at gjæren ikke skal spille den store rollen i irish red? Gjære på la trmp?

Takker :)
 
Selveste Jamil "The pope" Zainasheff velsigner dette gjærvalget til Irish red ale i Brewing Classic Styles, så du er trygt innenfor.
 
AlexanderD skrev:
Hei,

Tenkte å slenge meg rundt og ta en litt sen bryggekveld i dag. Fant ut at jeg vil teste en irish red ale. Har kun us-05 og t-58 (som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til) tilgjengelig.

Så, kan jeg bruke 05 siden den er ganske nøytral? Mener å ha lest at gjæren ikke skal spille den store rollen i irish red? Gjære på la trmp?

Takker :)

T-58 passer fint til saison, cider og mjød, en alternativ ale gjær, gjæringstempratur 16-18 grader.
 
Laegreiden skrev:
AlexanderD skrev:
Hei,

Tenkte å slenge meg rundt og ta en litt sen bryggekveld i dag. Fant ut at jeg vil teste en irish red ale. Har kun us-05 og t-58 (som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til) tilgjengelig.

Så, kan jeg bruke 05 siden den er ganske nøytral? Mener å ha lest at gjæren ikke skal spille den store rollen i irish red? Gjære på la trmp?

Takker :)

T-58 passer fint til saison, cider og mjød, en alternativ ale gjær, gjæringstempratur 16-18 grader.

Kjøpte den en gang i sin tid for bruk i en saison, men leste en del om at den ga ganske off flavor? Da som regel ved litt høyere gjæringstemperaturer. Ble det bra ved 16-18 grader?

Har lyst til å bruke den til en mjød, noen gode oppskrifter å dele? :)

Takker!
 
[/quote]

Kjøpte den en gang i sin tid for bruk i en saison, men leste en del om at den ga ganske off flavor? Da som regel ved litt høyere gjæringstemperaturer. Ble det bra ved 16-18 grader?

Har lyst til å bruke den til en mjød, noen gode oppskrifter å dele? :)

Takker!
[/quote]

Jeg har prøvd meg fram på mjød, men to mislykket forsøk er det jeg har igjen for det. Ender opp med type sur hvitvin.
Så kommer du over noe bra så tar jeg gjerne imot.
 

Kjøpte den en gang i sin tid for bruk i en saison, men leste en del om at den ga ganske off flavor? Da som regel ved litt høyere gjæringstemperaturer. Ble det bra ved 16-18 grader?

Har lyst til å bruke den til en mjød, noen gode oppskrifter å dele? :)

Takker!
[/quote]

Jeg har prøvd meg fram på mjød, men to mislykket forsøk er det jeg har igjen for det. Ender opp med type sur hvitvin.
Så kommer du over noe bra så tar jeg gjerne imot.


[/quote]

Sur eller tørr?
Kva oppskrift og framgangsmåte har du brukt? Så vidt eg veit er vel mjød i stor grad basert på honning, og det består jo av gjærbart sukker for det meste. Resultatet vil bli tørt om ikkje gjæringa av ein eller annan grunn skulle stoppe opp før alt sukkeret var metabolisert.
 
Tilbake
Topp