Usmak av lakris

Har brygget to stout/porter-aktige brygg og begge har kommet ut med en lakris-aktig usmak. Er jo ikke glad i lakris i godteskåla og i hvert fall ikke i ølet.

Hva kan det komme av?
I lysere brygg jeg har laget finnes det ikke hint av lakris, kun de svarte. Er det noen malttyper som gir smak av lakris?

De er brygget relativt normalt i en BB30, med Safale S04 og S05 på et 20-graders baderom.

Jeg er glad i lakris når det kommer "naturlig" i øl fra malten,
typisk porter, hvor jeg tror det tilskrives hardt ristet malt som black malt

men lakris-øl hvor man tilsetter ren lakris blir jeg fort lei

For min del har det gitt seg iallefall ganske fort fra å være rimelig fremtredende til å sli inn i mengden med annet. Men det spørs vel på oppskriften. Men ja, det er malt som gir den smaken.

Meget! Har hatt stone imperial stout å speedway stout i planene lenge.. men det blir som regel brygget andre ting på bekostning av dette.

Det er vel uansett mørke malt-typer som gir lakris. Type roasted-typer. Ene "flaggskipet" mitt har en kalkulert EBC på 147. Svart som svarte faen med andre ord. Den smaker veldig lakris med en gang. Altså, det er den smaken som slår deg primært. Men jeg vet at den vil gå over og blende seg over tid.

Jeg synes det er godt hvis det er slik at du vet det er der og må "lete" etter det, samt at du ville kjent en forskjell hvis det bare ble borte, uten at du visste det var der. Altså at det har blitt blendet fint inn med resten. Men grønnølet av den svarte greia mi er bare altfor mye.

Jeg liker for øvrig lakrissmaken i mørke, fyldige øl. Mange av de mørke i "koordinert torsdagsdrikking" har hatt tydelig lakris. Jeg synes det er godt. Har det også i 7 Fjell Vinter-klonen min, som også andre har gitt tommel opp for. Den originale Vinter har også det samme.

Dette er vel mer en preferanse enn en usmak. :)

Jøss. Det er spesielt. Jeg har brukt BX i ganske mange brygg, men lakris er ikke en smak jeg forbinder med den. Hvordan brukte du Bramling Cross for å få en slik smak?
Puttet den i vørteren...
Tror jeg brukte den på ulike tilsettinger i en bitter.
Det var min kone som først mente at ølet smakte litt lakris, og etter det kunne jeg ikke la være å kjenne lakrissmaken i ølet.

Tilbake
Topp