Usmaker

Korleis smakar øl som har blitt utsatt for for mykje oksygen under omstikking/tapping?
Og korleis smakar øl som har blitt utsatt for for mykje sollys?

Min siste IPA smaker litt..... er ein ettersmak eg ikkje heilt tar..... litt rar sødme kanskje ...??
Korleis smaker det om eg får ugjærbare sukkerarter pga mesketemperaturen blir litt høg i ein periode?
Korleis smakar diacetyl? og kva kjem det av?
Korleis smaker DMS?

Mogleg det er snev av mais i denne IPA'n min. 10000-kroners spørsmålet er då, korleis blir eg kvitt dette i mitt neste brygg? Bort med DMS altså.

Mogleg det er snev av mais i denne IPA'n min. 10000-kroners spørsmålet er då, korleis blir eg kvitt dette i mitt neste brygg? Bort med DMS altså.
Du kan få usmak i ølet vist det vett tatt for kjapt frå karbonering. Den usmaken vil verte låst I den nedkjølt ølet. Det kan vere snak om ein dag eller 4 lenger tid på karbonering.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Metallisk smak.....
Har en blonde som jeg flaska for noen dager siden etter å ha karbonert på fat.
Smakte et glass eller fler forrige helg rett av fatet, og ølet var helt topp.
Flaska denne batchen og klemte i meg en fra flaske i går, og da har den fått en eller annen metallisk smak???
Den var ikke der når jeg tappa fra fat, men er kommet til etter.

Noen tips?

Flaska med mottrykksfyller, og kan garantere at det ikke har vert oksygen i nærheten. Fylleren er av rustfritt, så den er vel og safe.
Flaskene er vaska og vaska med pbw, skylt godt, sterilisert i ovn.
Gav flaskene en omgang starsan før flasking.

Hva tror dere?

kevin

Kok hardere eller lengre.
Og uten lokk!

Lokket delvis på er ikke noe problem så lenge man får den avdampningen man skal ha. For å koke hardere, f. eks. på Speidel, hvor man ikke kan justere koken på noen måte med effektregulering, må man eventuelt bruke lokk. Mener jeg har lest tidligere at Gahr kokte med lokket delvis på for å få ønsket avdampning i sitt hjemmebryggeri. Poenget var altså at det går fint med lokk, så lenge det ikke er helt på :)

Det har vel strengt tatt ingen ting å si. Om du koker med lokk og har 10 prosent avdamping, eller koker uten lokk med samme prosent, så er det vel samme mengde dms som fordamper.

Jeg er klar over at 10 prosent er 10 prosent, men om størrelsesforholdet mellom DMS og vann/andre stoffer i dampen som unnslipper er det samme når du koker med lokket på snei med avdrypp til vørter sammenlignet med å ha lokket helt av, føler i alle fall ikke jeg meg trygg nok til å ta sjansen på.

Med andre ord: Hvis DMS kondenserer (hvis det gjør det?) og stadig renner tilbake til vørteren, kan vi da være sikre på at vi oppnår det vi ønsker?

De som har avtrekk med "trekkspillrør" på hatten pleier vel også å sørge for at kondensen ikke renner tilbake.

Dette blir jo bare synsing fra min side, så slå gjerne ihjel argumentene mine om det finnes sikker kunnskap om dette! :)

God påske!

... kommer helt an på hvilken %-vis tilbakeslag vi snakker om. En dråpe i minuttet - ingen problem.
30% - problem...

Dette er vel en klassisk destillasjonsprosess, hvor DMS har lavere kokepunkt. Så hvor mye DMS som forsvinner ut av gryta er en funksjon av temperatur på og mengde damp som forsvinner ut. At noe drypper tilbake skulle være likegyldig, det blir bare resirkulert. Dette ettersom temperatur ved kok er omtrent konstant som vil føre til at konsentrasjon DMS i dampen være konstant.

Er det noen som har smakt på vann som kondenserer under lokket? Burde smake DMS skulle jeg tro, da konsentrasjon av DMS bør være høy i det vannet. Kanskje en fin måte å lære smaken å kjenne? Man kan evnt ta vare på og tilsette litt slikt vann i ett glass øl som en 'usmaktest'.

Dette er vel en klassisk destillasjonsprosess, hvor DMS har lavere kokepunkt. Så hvor mye DMS som forsvinner ut av gryta er en funksjon av temperatur på og mengde damp som forsvinner ut. At noe drypper tilbake skulle være likegyldig, det blir bare resirkulert. Dette ettersom temperatur ved kok er omtrent konstant som vil føre til at konsentrasjon DMS i dampen være konstant.

Er det noen som har smakt på vann som kondenserer under lokket? Burde smake DMS skulle jeg tro, da konsentrasjon av DMS bør være høy i det vannet. Kanskje en fin måte å lære smaken å kjenne? Man kan evnt ta vare på og tilsette litt slikt vann i ett glass øl som en 'usmaktest'.

Jeg har smakt på kodens fra damp fra kok (leder min bort vha "trekkspillrør"). Veldig OK måte å bli kjent med smaken. Forøvrig min erfaring at DMS kan lagres bort. Jeg laget en del berlinerweiss med både saccaromyces og brettanomyces som smakte DMS i starten - dette gav seg etter 3-4 måneder på flaske. Evnen til å detektere DMS varierer forøvrig sterkt fra person til person.

Men jeg forstår ikke hvordan du kan si at det ikke er et problem at dette drypper tilbake i kjelen. En vil vel unngå dette i så stor grad som mulig, vil en ikke? Hadde du orket å forklare det litt nærmere?

Jeg har smakt på kodens fra damp fra kok (leder min bort vha "trekkspillrør"). Veldig OK måte å bli kjent med smaken. Forøvrig min erfaring at DMS kan lagres bort. Jeg laget en del berlinerweiss med både saccaromyces og brettanomyces som smakte DMS i starten - dette gav seg etter 3-4 måneder på flaske. Evnen til å detektere DMS varierer forøvrig sterkt fra person til person.

Men jeg forstår ikke hvordan du kan si at det ikke er et problem at dette drypper tilbake i kjelen. En vil vel unngå dette i så stor grad som mulig, vil en ikke? Hadde du orket å forklare det litt nærmere?
Det vil være et problem at det drypper tilbake i kjelen hvis man har lokket helt på, slik at minimalt med damp slipper ut. Men så lenge man har en åpning stor nok til at man får anbefalt avdamping, så er det ingen grunn til å tro at konsentrasjonen av dms skulle bli lavere i dampen som unnslipper med lokk enn uten. Det er vanskelig å finne tall på dette, men siden flere høyst kompetente bryggere koker og har kokt med lokk delvis på (samt jeg som nok er hakket mindre kompetent) uten å plages med dms, så tror jeg det er en konstruert problemstilling.

Tilbake
Topp