Ustabilt kjøleskap

Gahr

Norbrygg-medlem
Etter å ha pusset opp gjesterommet ("boblerommet", som min sønn på 3 kaller det pga. div. gjæringsaktiviteter som foregår der) i leiligheten skaffet jeg meg et nytt (brukt...) kjøleskap til ølet mitt. Fordelen med det er at det er relativt stort og er et kombiskap med en liten fryser til humle. Problemet oppdager jeg nå, når jeg har satt en pils til lagring. Under primærgjæringen holdt det svært stabil temperatur, ca. 9,5 C, men nå svinger temperaturen kontinuerlig mellom 0 og 4 grader. Er det noen her som har liknende erfaringer? Jeg vil tro at temperaturen i ølet er mer stabil enn i selve skapet, men vil svingningen føre til at ølet mitt får "problemer"? Smakte på det forleden dag, etter ca. 14 dagers kaldlagring, og syntes det virket svært lovende, men vil det kunne utvikle seg negativt pga. den ustabile temperaturen?

Gahr

Skrudde du på termostaten for å nå denne lavere temperaturen eller har den bare gått ned helt av seg selv?

• :) I første tilfelle så ville jeg ikke bekymre meg så mye, egentlig, spesielt pga det du selv nevner: tempen i ølet holder seg nok mere stabil enn luften i kjøleskapet.
  • :-\ Men i annet tilfelle så har du et kjøleskap som går bananas, da bør man ta termostaten ut av bruk (fjerne eller kortslutte, det vet jeg ikke) og bruke en fra Clas Ohlson eller lignende for å ta over.
Sistnevnte kan du uansett gjøre hvis du er litt usikker på kjøleskapets oppførsel.  :idea:

Neida, skapet går heldigvis ikke helt av skaftet. Jeg stilte tempen ned selv. Satser på at det går bra. Hvor nøyaktige/hendige er slike "dingser" fra C. O.?

Gahr

Kanskje de ikke er nøyaktige nok. Har lest at mange hjemmebryggere i Skandinavia og Tyskland benytter seg av UT-100 som har en hysterese på 2°C. Det spørs om du trenger noe sånt, men det er sikkert en grei duppeditt. Selges også av www.elv.de og enda billigere via www.ebay.de.

61200.jpg

Hvilken av termostatene fra Clas Ohlson bør man satse på?

Jeg bruker selv bare et tidsur for å styre min fryseboks. Den slår på fryseren en eller to ganger i døgnet, et par timer om gangen, for å holde temperaturen i ølet rundt 8 grader. I praksis fluktuerer lufttemperaturen mellom minus 5 og pluss ti, mens det trolig bare er et par graders variasjon inne i ølfatene (mer i flasker enn i fat, regner jeg med). Dette skaper ganske store kondensproblemer, som igjen skaper muggsopp. To av mine tidligere frysere har gått dukken, trolig fordi de ble slått på fire eller flere ganger i døgnet, noe kompressoren trolig ikke hadde godt av. Derfor har jeg valgt denne løsninger med bare en eller to perioder.

Jeg antar at termostatene fra Clas Ohlson har mulighet for å stille både en høy og en lav temperaturgrense, og vil sørge for å slå av og på strømmen for å holde lufttemperaturen mellom disse. Men det er vel slik også originaltermostaten i fryseren fungerer, så det skulle gå for det samme (selv om man da bare vanligvis har én innstilling). Erfaringer?

Jeg sjekket termostatene hos Clas Ohlson og de går fra +5°C og oppover, altså ikke brukbare til å holde en temp på 4°C. Ellers så var det et kjøleskap som Gahr bruker, som i og for seg har en termostat som akkurat dekker området. UT100-termostaten har justerbar hysterese, altså man kan selv bestemme hvor mye tempen får fluktuere før den slår av/på strømmen. Hysteresen får ikke stilles for trangt, for da blir kjøleskapet utsatt for for mye på/av per tidsenhet, noe som gjør at kompressoren i kjøleskapet er mere utsatt for slitasje enn strengt tatt nødvendig.

Hei

Jeg har bygget om ett kjøleskap, og har gode erfaringer med resultatet.

Målet var å få et kjøleskap der jeg kunne kontrollere temperaturen fra -3 grader, og helt opp til +25 grader.

Brukte en termostat fra Danfoss; UT-72:
Den har bruksområdet fra -30 grader til +30 grader, det skulle holde.

Link: http://www.danfoss.com/Norway/Produ...789-d736-48c8-9833-ea872987a43b}&dyn_lang=no
Skrudde bare ut den gamle og koblet inn den nye.
Mener det kun var 3 ledninger, så det skulle ikke være så vanskelig å finne ut av koblingene  :laugh:

Men nå er ikke kjøleskap designet for å håndtere så kalde temperaturer.
Så for å få det kaldt nok, måtte jeg fjerne lokket til fryseren, slik at kulda kunne få komme ned i kjølskapet.

Temperaturen vandrer opp og ned med ca +/- 2-3 grader.

Det laveste jeg klarer er minus 5 grader, det skulle holde.
Det eneste en må sørge for er at omgivelses temperature er høyere enn ønsket kjøleskaptemperatur.
dvs, skal du gjære en Ale på 22 grader så bør rommet være på ca 25 grader.

Termostaten fra Danfoss ser jo fin ut. Hva kostet den?

Jeg skulle gjerne montert inn en slik i min fryser. Jeg får ta en titt på baksiden og se om jeg kan lokalisere termostaten, og om den lett lar seg pelle ut eller koble ut. Jeg antar jeg da kan lage feste termostatenheten oppå lokket eller på siden og trekke noen forlengerledninger ned til der den originale termostaten befinner seg. Jeg ser på hjemmesiden til Danfoss at den har en følerledning på halvannen meter, og kan monteres på vegg eller i panel.

Hei

Jeg fikk termostaten gjennom en venn som jobbet i Danfoss. Han jobber desverre ikke der lengre. Den kosta rundt 3-400,-

Den originale termostaten min befant seg inn under dekslet ifm lyset på innsiden av kjøleskapet.
Jeg har bare montert min nye på det samme stedet.
Treskruer rett i plastikk går fint  :)

Jeg vurderte på om jeg skulle ha den på utsiden, men fant ut at jo mindre mikk og endringer, desto bedre.

Temperaturen faller ikke så fort dersom jeg opner skapet for å regulere, at det er noe problem.

I tillegg har jeg et termometer liggende på utsiden av skapet, med ledning inn på toppen av gjæringsbøtta.
Det ser du såvidt på bildet.
Med termometeret på toppen av kjøleskapet så slipper jeg å åpne kjøleskapet for å sjekke temperaturen.

Tilbake
Topp