Utbytte

Hei folks.

Jeg har et spørsmål. Ved beregning av utbytte, måler man SG, før eller etter koking av vørteren?
 
etter koking.
normalt er hydrometer kalibrert til 20 grader så du må måle etter kjøling eller bruke en omregningstabell.
 
Egentlig er det hipp som happ; viss du tar SG før kok (eller BG) ganger volumet, få du samme tall som SG etter kok (OG) ganger volumet da (så lenge du korrigerer for hva eventuelle temperaturforskjeller gjør med volumet).

Personlig bruker jeg BG for å beregne effektivitet, siden jeg får en ganske nøyaktig måling av volumet da, mot at etter kok må jeg gjette en del på hvor mye som er  absorbert i humle, ligger igjen i kjelen osv.
 
Gahr skrev:
Se på volumet i gryta etter endt koking. Det er enkelt nok.

Men det betinger at man har en måte å måle volumet i gryta på, og noen av oss er såpass sløve at vi aldri har fått lagd den målestaven alle bryggebøker sier man skal lage.
 
En rask test med tommestokken fikser det. Så kan man måle avstanden fra randen ned til vørterens overflate for å anslå volumet nøyaktig nok.
 
Målestaven er helt enkelt en meterstokk. Du måler fra toppen av kokekaret og ned til overflaten på vørter. På forhånd har du selvsagt laget deg en liten oversikt over hvor mange centiliter det er per centimeter i ditt kokekar. I mitt kokekar er det to liter per centimeter.
Eks:
Avstand Volum vørter
40 cm 10 liter
39 12
38 14
37 16
36 18
osv.


EDIT: Ka farsken - du va kjappar..
 
Rune GE skrev:
På forhånd har du selvsagt laget deg en liten oversikt over hvor mange centiliter det er per centimeter i ditt kokekar.

Akkurat den delen det står på.
Har alltid som forsett at neste gang skal jeg ordne det.
 
Oddvar Demmo skrev:
han er lærer Huub,  Lærer på sommeren og bjørn på vinteren

Aner jeg spydigheter? ;D Her planlegges det i hytt og gevær, men jeg har ikke fått tid til faktisk å planlegge brygging. Men det skal sies at juli er den beste grunnen til å være lærer.
 
Arrester meg hvis jeg tar feil, men her er det snakk om utbytte. Da vil jeg si at målingen må tas før koking og ikke etter. Hvis man måler etter koking vil man ikke får svar på hva man har klart å utvinne fra mesken. OG derimot måles før gjær helles i dunken, dvs etter koking.

Edit: Så ikke posten fra Knut Andre.. :)
 
Er det ikke bare snakk om forskjellig type utbytte da?
Her regnes utbytte etter kok da det er det som kan bli øl av

Meskeutbytte tas selfølgelig før kok...
 
jan ivar skrev:
minus tap til humle og trub da det bør vekk før måling

Nei, kor mykje trub du får og kor mykje humle du har kokt har ingenting med kor mykje sukker du får ut av meska. Som sagt tidlegare i tråden, skal målingen for utbytte tas av volumet du har i gryta etter kjøling. Det kan også tas før det, men det er enklest å ta den etter avkjøling sida veske som er 100 grader har større volum enn veske ved 20 grader, og når man brygger med volum på ca. 25 liter kan den forskjellen utgjøre over ein liter
 
jan ivar skrev:
Var sikker på att utbytte var mengden du fikk til gjæring jeg...

Nope. Som Torvald sier, er "utbytte" en betegnelse på hvor mye sukker man får ut av maltet, og hvor mye man faktisk sitter igjen med i gjæringskaret har derfor egentlig ingenting å si. En del av vørteren vil ligge igjen i kokegryta, bundet opp av humle og trub, men akkurat det har lite å bety for hvor effektiv mesken har vært.

En grunn til å måle sluttvolumet i gryta og ikke volumet før koking, er at volumet er større når vørteren er varm. Etter kjøling ender man med et mindre volum i forhold til om vørteren er varm.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp