Utbytte

Utbytte for dummies:

Har aldri regnet ut utbytte med penn og papir, men da blir det som følger??

4 kg pale og 2 kg pilsner, 27 liter etter kok, OG 52.

6kg malt x 296/27 l = 65,77

OG 52/65,77 = 0,79.

Utbytte = 79%

La samme tallene inn i Beersmith men havner på 73% der. :jaha:
 
Du regner rett, men Beersmith bruker et høyere tall for potensielt utbytte. Jeg bruker 296 for basismalt, men bare av gammel vane. Det viktigste er at man gjør ting likt fra gang til gang, og at beregningene stemmer overens med de faktiske målingene.
 
Gahr skrev:
...
En grunn til å måle sluttvolumet i gryta og ikke volumet før koking, er at volumet er større når vørteren er varm. Etter kjøling ender man med et mindre volum i forhold til om vørteren er varm.

Dersom man f.eks. tilsetter ekstrakt eller andre sukkertilsetninger under koking er det upraktisk å beregne meskeutbytte fra målinger tatt etter nedkjøling. Jeg korrigerer for volumendringen med temperatur ved å anta at endringen er som med rent vann (fra f.eks.: http://www.engineeringtoolbox.com/water-thermal-properties-d_162.html).
Noen formening om vørt avviker sterkt fra vann i så henseende?
 
Men bruker du andre tilsettinger (ekstrakt/sukker osv.) vet man som regel nøyaktig hvor mange oechslegrader disse tilfører per volumenhet, og kan derfor trekke fra disse i målingen (man har jo et utbytte på 100 % av slike tilsetninger).
 
For nøyaktig beregning forutsetter det vel at man vet hvor mye tilsetningene bidrar til det volumet man måler i etterkant.
 
thowens skrev:
For nøyaktig beregning forutsetter det vel at man vet hvor mye tilsetningene bidrar til det volumet man måler i etterkant.

Men det vet man. Tallene er oppgitt fra produsent.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Men det vet man...

Ikke jeg.
Hvor nøyaktig finner man slik info? (Har prøvd på flere produsenters hjemmesider, uten hell).
Det hadde vært kjekt å vite hvor mye f.eks. 8dL (evt. 500g) spraymalt utgjør i volum når det er løst i vann, eller hvor mange desiliter 1/2 kg mørk sirup tilsvarer (det er noe kliss å måle) uten å måtte gjøre forsøkene.

... For da slipper jeg å bekymre meg over de termiske egenskapene til vørt. (Evt gjøre et enkelt forsøk der også).
 
thowens skrev:
Dersom man f.eks. tilsetter ekstrakt eller andre sukkertilsetninger under koking er det upraktisk å beregne meskeutbytte fra målinger tatt etter nedkjøling. Jeg korrigerer for volumendringen med temperatur ved å anta at endringen er som med rent vann (fra f.eks.: http://www.engineeringtoolbox.com/water-thermal-properties-d_162.html).

Fun fact:
Utvikleren av siden du linket til er hjemmebrygger, og har vunnet Beste Mørke Øl på Trondheim Hjemmebryggerfestival :)


On-topic:
Skal ikke 100 g spraymalt i 1 L vann gi OG 1040, Gahr? Det har iallfall jeg tatt utgangspunkt i...
 
Nøyaktighet ?
100 gr. spraymalt og vann tilsammen 1 liter gir OG 1037 så 1liter vann og 100 gr. DME kanskje 1030
 
Oddvar Demmo skrev:
Jo, men raskere å skrive DME :)

Leste visst posten din litt for kjapt, da jeg forstod det slik at du mente det var forskjellig OG på 100g spraymalt og 100g DME i en liter vann.

Note to self: Les post minst 2 ganger før man svarer.
 
100 g sspraymalt/DME blandet i nok vann til å gi 1 liter, gir en SG på ca. 1,0375. Jeg regner alltid med en utbyttefaktor på 375 fra spraymalt og sukker. Om det ikke stemmer 100 % på millimeteren, er det ikke så farlig, det er nær nok. Man trenger ikke vite hvor mye volum ekstraktet tilfører, så lenge man vet det totale volumet på den ferdige vørteren. Om man har 20 liter vørter i gryta etter koking, er det ikke nødvendig å vite hvor mye av volumet som faktisk utgjøres av tørrstoffene. Det holder å vite hvor mye man har tilsatt. Utbyttefaktoren oppgis som regel alltid i produsentenes papirer for den aktuelle ingrediensen. En grei tilnærming er at pilsnermalt, hvetemalt og palemalt gir omtrent 300 oechslegrader per kg per liter (altså per liter ferdig vørter, ikke per liter tilsatt vann), de fleste spesialmalttyper og flytende ekstrakt 270, sukker og spraymalt 375, havregryn 225, hveteflak og chit malt  250. Disse verdiene vi variere noe, men det er egentlig nær nok. Av gammel vane regner jeg alltid med 296 for all basismalt, uansett type, og jeg treffer som regel bra med beregningene mine.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
...
Om man har 20 liter vørter i gryta etter koking, er det ikke nødvendig å vite hvor mye av volumet som faktisk utgjøres av tørrstoffene. Det holder å vite hvor mye man har tilsatt. Utbyttefaktoren oppgis som regel alltid i produsentenes papirer for den aktuelle ingrediensen. En grei tilnærming er at pilsnermalt, hvetemalt og palemalt gir omtrent 300 oechslegrader per kg per liter (altså per liter ferdig vørter, ikke per liter tilsatt vann), de fleste spesialmalttyper og flytende ekstrakt 270, sukker og spraymalt 375, havregryn 225, hveteflak og chit malt  250....

Aha!! Her er det store muligheter for at en misforståelse (hos undertegnete) er blitt oppklart.
Jeg har alltid trodd at utbyttefaktorene som var oppgitt for DME og andre tilsetninger var grader per vekt per volum TILSATT vann.

Vil det si at det altså blir feil dersom jeg justerer OG med mengde DME beregnet ut ifra volum målt FØR tilsetningen? (Dette får selvfølgelig marginale konsekvenser, men i prinsippet?)

Hmmm... Jeg mistenker at denne misforståelsen har sitt opphav fra Palmer's How to brew; han skriver bl.a. ting som: "If someone tells you that a certain extract or malt's yield is 36 points, it means that when 1 pound is dissolved into 1 gallon of water, the gravity is 1.036. If that 1 pound is dissolved into 3 gallons, its gravity would be 36/3 = 12 or 1.012. " [min utheving]
 
Tilbake
Topp