Utgått ferskgjær

Det går sikkert fint. Fant et rør fra 2013 og det ble det liv i. Man trenger bare en overlevende celle
Er det best practice? Jeg tenker at muligheten for at den eller de overlevende cellene ikke representerer egenskapene du ønsker øker over hva jeg ville vært komfortabel med. Særlig når ny gjær koster en hundrelapp og å lage en ny batch er mye styr.
 
Tror nok de du steller med, preiker litt med... duller litt med er de som gjør jobben for deg... er ikke krydder dette, er like levende som en hund eller katt.. i de fleste tilfeler mer husren og, selv om jeg har hatt noen rebeller (vi snaker ikke i sammen mer)

Er det best practice? Jeg tenker at muligheten for at den eller de overlevende cellene ikke representerer egenskapene du ønsker øker over hva jeg ville vært komfortabel med. Særlig når ny gjær koster en hundrelapp og å lage en ny batch er mye styr.

White & Zainasheff ("Yeast") er enige med deg: "Generally we do not recommend revitalizing yeast depleted by poor storage conditions or long-term storage. ... a homebrewer has a little more leeway (enn et kommersielt bryggeri) if he or she is willing to accept less than ideal results." (s.167) (Og så forteller de oss hva vi skal skal gjøre hvis vi likevel vil prøve:).)
 
Hva som er best practice vet jeg ikke.
Men fikk ikke noen uventet gjæringsforløp, smak eller aroma.
Siden gjæren i en slik pakke har gått i dvale vil jeg tro at den heller ikke finner på å formere seg og mutere.
 
Hva som er best practice vet jeg ikke.
Men fikk ikke noen uventet gjæringsforløp, smak eller aroma.
Siden gjæren i en slik pakke har gått i dvale vil jeg tro at den heller ikke finner på å formere seg og mutere.
Jeg ville tro at ikke alle cellene i en gjærkoloni er genetisk identiske, og at muligheten for å få en overrepresentasjon av celler med suboptimale egenskaper øker med en reduksjon i størrelsen på grunnlaget. Ikke at det nødvendigvis vil skje, men det er så billig å unngå en økt risiko.
 
Jeg ville tro at ikke alle cellene i en gjærkoloni er genetisk identiske, og at muligheten for å få en overrepresentasjon av celler med suboptimale egenskaper øker med en reduksjon i størrelsen på grunnlaget. Ikke at det nødvendigvis vil skje, men det er så billig å unngå en økt risiko.

Virker som en rimelig forklaring på hvorfor man ikke bør bruke gammel gjær.

En annen/parallell/ikke helt ulik forklaring kan være at utvelgelse av de mest overlevelsesdyktige cellene ikke nødvendigvis samtidig er utvelgelse av de cellene som er gode til å lage godt øl. (Hvis Svartedauden rammer en landsby, er det ikke sikkert at den lokale ølbryggeren er blant de overlevende:).)
 
Jeg ville tro at ikke alle cellene i en gjærkoloni er genetisk identiske, og at muligheten for å få en overrepresentasjon av celler med suboptimale egenskaper øker med en reduksjon i størrelsen på grunnlaget. Ikke at det nødvendigvis vil skje, men det er så billig å unngå en økt risiko.
Har ikke opplevd noen endring som sagt. Hva som er billig vet jeg ikke, men det blir sjelden billig å handle fra utlandet, og det er der det er gøy gjær:)
 
White & Zainasheff ("Yeast") er enige med deg: "Generally we do not recommend revitalizing yeast depleted by poor storage conditions or long-term storage. ... a homebrewer has a little more leeway (enn et kommersielt bryggeri) if he or she is willing to accept less than ideal results." (s.167) (Og så forteller de oss hva vi skal skal gjøre hvis vi likevel vil prøve:).)

Men det er og en tanke at de rir to hester. Selger oss boken, anbefaler en ting, gir oppskriften på en annen ting og selger oss gjær. De sikrer seg både økonomisk og omdømmemessig ved å egentlig anbefale alt.
 
Virker som en rimelig forklaring på hvorfor man ikke bør bruke gammel gjær.

En annen/parallell/ikke helt ulik forklaring kan være at utvelgelse av de mest overlevelsesdyktige cellene ikke nødvendigvis samtidig er utvelgelse av de cellene som er gode til å lage godt øl. (Hvis Svartedauden rammer en landsby, er det ikke sikkert at den lokale ølbryggeren er blant de overlevende:).)
Det hendte jo lenge at det dukka opp en og annen japansk soldat på en øy i Stillehavet. Fantastiske overlevelsesevner, men noe å bygge en ny hær på? Njææææ...

Har ikke opplevd noen endring som sagt. Hva som er billig vet jeg ikke, men det blir sjelden billig å handle fra utlandet, og det er der det er gøy gjær:)
Hva slags gjær er det du ikke får innenlands? Og hvis du bruker krefter og penger på å skaffe den fra det store utland, hvorfor passer du ikke bedre på den?
 
Hva slags gjær er det du ikke får innenlands? Og hvis du bruker krefter og penger på å skaffe den fra det store utland, hvorfor passer du ikke bedre på den?[/QUOTE]

Listen er jo lang. Men utvalget av surølskulturer er rimelig begrenset her. Bootleg Biology har jeg blant annet ikke sett her.
Min teori som har fungert utmerket er st beste måten å ta vare på den er å la den være i fred så mye som mulig.
Noe annet kan jo føre til mutasjoner:)
 
Sist redigert:
Ikke det at jeg mener de skriver tull og tøys - selvsagt har de årevis med erfaringer å bygge på!
En annen ting som kan tas med i betraktningen er hvilket publikum de henvender seg til.
Vi vet jo at amerikanere saksøker for den minste bagatell - hvem vet hva som hadde skjedd om de sa at det var helt greit
å oppbevare gjær i kjøleskap etpar-tre måneder og en eller annen (med et dårlig kjøleskap og snitt-temperatur på 28 grader i kjøkkenet)
ikke fikk gjæren til å fungere eller fikk et øl som var infisert?
Det kan være at de anbefaler en praksis som gjør at selv den største idiot og slums får godt øl.
Bedre praksis og bedre hygiene kan muligens tåle andre anbefalinger.

Tror jeg ;)
 
Nei, jeg er ikke noen konspirasjonsteoretiker. Men syns de er så åpen i sitt arbeid og rådgiving at det blir en innrømmelse av at vi ikke ennå har noen absolutte vedtatte sannheter når det kommer til gjær.
Nemlig! Jeg ser de skraper rester ut av gamle ølfat fra 1800 tallet for å prøve å vekke til live gamle norske gjærstammer! Ingen grunn til å gi opp gjær med utgått dato. Men heller ingen grunn til å betale for den!
 
Har sitti her og bitt meg i tunga lenge nå, har ingen kunskap om dette, men... hvorfor skulle de "mutantene" som på død og liv vil lage dårlig øl overleve bedre enn våre venner som lager herligt øl? Forklar meg det på en måte som jeg forstår , helt uten henvisninger til amerikanske bryggere som brygger ett eller annet. På forhånd takk
 
Har sitti her og bitt meg i tunga lenge nå, har ingen kunskap om dette, men... hvorfor skulle de "mutantene" som på død og liv vil lage dårlig øl overleve bedre enn våre venner som lager herligt øl? Forklar meg det på en måte som jeg forstår , helt uten henvisninger til amerikanske bryggere som brygger ett eller annet. På forhånd takk

Jeg tror ikke det er laringsprosessen som gjør at cellene eventuelt muterer, men hva vi utsetter de for når vi brygger. Så jeg ser heller ikke den. Og angående å pitche gammel og død gjær er det en minimal mengde når man stepper opp fra en slant, da de døde ikke formerer seg.
 
Litt rydding i bryggeboden og kjøleskapene. Og der hadde jeg smackpack fra 2015 (fikk de samtidig som jeg fikk de andre fra bryggesjappa) 2x bavarian wheat og 1x american lager..

Får ligge en stund til, til jeg får tid til å utføre en ny test..
 
Det blir vel ikke mutanter så lenge gjæren ikke formerer seg? Det er vel under kummerlige forhold type høy ABV, høy OG, kombinert med cellevekst at ting går skeis da arvematerialet kan bli påvirket?

En annen teori er at arvematerialet blir skadet når gjæren ligger i dvale så lenge? Ikke vet jeg. Det kan vel også relateres til at når man dyrker opp fra noen tusen celler istedet for milliarder så vil en mutering få større betydning enn hva den ellers ville gjort da mutanten vil formere seg videre og lage uønsket avkom ;).
 
Sist redigert:
Nemlig! Jeg ser de skraper rester ut av gamle ølfat fra 1800 tallet for å prøve å vekke til live gamle norske gjærstammer! Ingen grunn til å gi opp gjær med utgått dato. Men heller ingen grunn til å betale for den!

Om du tenker på kveikdelingen så er praksis 100kr røret. Og det er omtrent det rør og postlegging koster [emoji1417]
 
Tilbake
Topp