Utgjæringsproblemer

Disse artiklene ligger i medlemsseksjonen på forumet. Meld deg inn i Norbrygg, så får du også tilgang!
 
Jeg så nettopp at det ble anbefalt å avbryte gjæring ved å senke temperaturen. Dette vil jeg på det sterkeste advare mot. Øl skal gjæres til gjæren har spist opp alt det spiselige, og så trenger den en stund på seg til å spise opp/konvertere slagg og restprodukter som f.eks. acetaldehyd og diacetyl.

I ølbrygging gjør vi det alltid slik at vi kontrollerer utgjæringsgrad med mesketemperatur, gjærsort og maltsorter/råfrukt, så lar vi gjæren jobbe seg helt ferdig og rydde opp i alle smakene før vi har ølet på fat eller flaske. Prøver vi å jukse, vil vi få straffen, f.eks. i form av smaker som ikke hører hjemme i øl.

Når det gjelder pilsnere/lagere på ned mot 1.000, så er ikke engang nordtyske knusktørre pilsnere så tørre. Og skal heller ikke være det. Kanskje Bud Light og den typen er på det nivået, men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe å etterstrebe.
 
joques skrev:
Jeg så nettopp at det ble anbefalt å avbryte gjæring ved å senke temperaturen. Dette vil jeg på det sterkeste advare mot. Øl skal gjæres til gjæren har spist opp alt det spiselige, og så trenger den en stund på seg til å spise opp/konvertere slagg og restprodukter som f.eks. acetaldehyd og diacetyl.

I ølbrygging gjør vi det alltid slik at vi kontrollerer utgjæringsgrad med mesketemperatur, gjærsort og maltsorter/råfrukt, så lar vi gjæren jobbe seg helt ferdig og rydde opp i alle smakene før vi har ølet på fat eller flaske. Prøver vi å jukse, vil vi få straffen, f.eks. i form av smaker som ikke hører hjemme i øl.

Når det gjelder pilsnere/lagere på ned mot 1.000, så er ikke engang nordtyske knusktørre pilsnere så tørre. Og skal heller ikke være det. Kanskje Bud Light og den typen er på det nivået, men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe å etterstrebe.

Hør, hør!
 
Gahr skrev:
Disse artiklene ligger i medlemsseksjonen på forumet. Meld deg inn i Norbrygg, så får du også tilgang!

Kunne kanskje vært en litt mer informativ feilmelding? :)

Men ok.. Selv om jeg prinsipielt er for at informasjon skal være fritt tilgjengelig så meldte jeg meg akkurat inn. Men må jeg vente 2-3 uker før jeg får lest artikkelen?

Ellers havna begge mine to mini brygg på rundt 1022. Kanksje en anelse søt. Begge var på rundt 1080 før gjæring (må få meg en huske regel for bruk av OG og FG).

Ser at bruk av enzymer er litt omdiskutert her. Er vel ok for folk som teller kalorier..  Men hva med gjærnæring? Kan det gi noe avsmak eller er det et must ved høy FG (juksa) og ved bruk av mye sukker e.l.?
 
Gjærnæring er en fordel å bruke uannsett, men er nokk spesielt viktig hvist malt byttes ut med sukker siden det da kommer mindre næring fra malten.
Enzymer har jeg hørt både possitive og negative erfaringer med. Det som er faren er att det lett kan omdanne for mye ugjærbart sukker til gjærbart sukker, dermed gjærer det alt for langt ned å blir udrikkelig.

FG 1.022 er ikke nødvendigvis så høyt for ett øl med såpass høy OG.
Grovtsett kan man regne med att FG havner på ca. 1/4 av OG, men mange variabler her.
 
Jeg har kun få brygg på baken. Synes det er spennende og nyttig og smake på vørteren under gjæring. Har kran på gjæringskaret.

Jeg synes jeg kan smake på en ny vørter at det kan bli en god øl. Ofte smaker det for bittert og selvfølgelig altfor sødt, og uten kullsyre.

Så etter noe gjæring ligner smaken mer og mer på øl, og man får også litt kullsyre.

Men SÅ kommer det noen dager hvor det smaker gjær og nærmest som en tynn sats! Er dette en naturlig og nødvendig del av forgjæringen?

Noen dager til på dunken, så blir smaken bedre og bedre, og det mangler stort sett bare kullsyre og litt lavere temperatur.
 
Jeg har ingen anelse. Jeg smaker på bryggedagen og på tappedagen. Resten av tida får den klare seg selv ;)
 
Tilbake
Topp