Utmesk på 72 grader - men hva da med temp på skyllevann?

Bruker som regel i underkant av 3 liter per kilo. Temperaturen på malten varierer gjennom året. Siste bryggedag var det ganske mange minus på lageret, men på pluss i bryggeriet. Selvsagt påvirkes bryggevannet litt, men har aldri opplevd at det ikke stabiliserer seg etter noen minutter med sirkulering.
Høres nesten utrolig ut at du kan hente inn 4-5 grader på et par minutt! Her tar det godt over en time med sirkulering og røring å heve temp om jeg bommer.
 
Bruker BT80p til 25l batcher, det er vel ikke ideelt, men jeg har mye power så oppvarming går fort. Som er behagelig. Men jeg får voldsomt temp dropp ved innmesk, og jeg kan ha striketemp på 10C over ønsket mesketemp. Ellers ser jeg 50 tallet som Steinar skriver, da blir det dekosjonsmesking uten at det er planlagt Mesker på lav power så en slipper brente elementer, men det må sirkuleres både rundt og over.
 
Bruker BT80p til 25l batcher, det er vel ikke ideelt, men jeg har mye power så oppvarming går fort. Som er behagelig. Men jeg får voldsomt temp dropp ved innmesk, og jeg kan ha striketemp på 10C over ønsket mesketemp. Ellers ser jeg 50 tallet som Steinar skriver, da blir det dekosjonsmesking uten at det er planlagt Mesker på lav power så en slipper brente elementer, men det må sirkuleres både rundt og over.
Kanskje dette er en greie for BT? 10 grader over mesketemperatur er jo helt koko. Tror ikke noen GF- eller Speidel-brukere overskyter så mye?
 
Varmekapasiteten til malt er ca 0.44 ganger varmekapasiteten til vann, så om alt er perfekt og man dumper 5 kg malt som holder 20 grader oppi 20 kg vann som holder 70 grader og blander, vil temperaturen i blandingen bli (5*20*0.44+20*70)/(5*0.44+20) = 65 grader. Etter samme formel, om maltet holder 5 grader, blir det 63.5 grader. - så kommer eventuell oppvarming som måtte stå på og varmetap til omgivelsene.
 
Varmekapasiteten til malt er ca 0.44 ganger varmekapasiteten til vann, så om alt er perfekt og man dumper 5 kg malt som holder 20 grader oppi 20 kg vann som holder 70 grader og blander, vil temperaturen i blandingen bli (5*20*0.44+20*70)/(5*0.44+20) = 65 grader. Etter samme formel, om maltet holder 5 grader, blir det 63.5 grader. - så kommer eventuell oppvarming som måtte stå på og varmetap til omgivelsene.
Og hvis det holder 5 grader og vannet holder 65 grader? 58?
 
Og hvis det holder 5 grader og vannet holder 65 grader? 58?
Det skal bli 59 grader.

For å være litt klarere, formelen er

(malttemperatur * maltmengde * 0.44 + vanntemperatur * vannmengde) / (maltmengde * 0.44 + vannmengde)

(skulle gjerne hatt en bedre kilde på varmekapasiteten til malt, det jeg fant var "0.44 * varmekapasiteten til vann)
 
Jeg er sen til festen.
Men, jeg vil absolutt si at en "mash-rest" i resirkulerende oppsett er en greie. Hvis man begynner å resirkulere for tidlig, så er det lettere for å gå stuck, er min erfaring, med flere typer bunner og oppsett. 15min stille i kjelen før jeg begynte å sirkulere var forskjellig fra å sirkulere med en gang, sirkulere med en gang var en dårlig deal. De 15 minuttene tok seg av den groveste stivelsen, da er det lettere å sirkulere etter det.
Ikke start pumpa før ETTER at mesken har satt seg.. Gjerne 15min etter innmesk, hvor starten har vært med kraftig røring. Det er mitt tips i alle fall. Blichmanns tips er de/var de samme.
 
Sist redigert:
Trodde temperatur var super kritisk hvis du passerte en magisk grense, helt til jeg besøkte kornølfestivalen og smakte på øl som han mesket i kok. I teorien min skulle det ikke bli øl overhode av dette, men det ble det, og smakte faktisk bra

Ikke at det er en tradisjon jeg anbefaler altså andre å videreføre sånn uten videre... :)
 
Trodde temperatur var super kritisk hvis du passerte en magisk grense, helt til jeg besøkte kornølfestivalen og smakte på øl som han mesket i kok. I teorien min skulle det ikke bli øl overhode av dette, men det ble det, og smakte faktisk bra

Ikke at det er en tradisjon jeg anbefaler altså andre å videreføre sånn uten videre... :)
Det høres rimelig merkelig ut. Kokte han opp vannet først, sånn at han tilsatte maltet i kokende vann, eller varma han opp med maltet tilsatt fra starten?

Om du tilsetter maltet i kokende vann, senker du jo temperaturen noen grader, og hvis det er en veldig tjukk mesk, kan jeg tenke meg at det tar litt tid før enzymene - i alle fall alfa-amylasen - er denaturert. Og de jobber jo fortere ved høye temperaturer. Så er det omdannet en del stivelse under meskinga, også. Maltet er jo søtt. Men hvor mye det er, aner jeg ikke.

Jeg har aldri funnet noen klar beskjed om når all alfa-amylase er denaturert, men den klassiske utmesk-temperaturen på 78 grader er ikke nok, så vidt jeg veit.

Du må i alle fall ha aktive enzymer. Grauten du koker, blir jo ikke søt.
 
Det høres rimelig merkelig ut. Kokte han opp vannet først, sånn at han tilsatte maltet i kokende vann, eller varma han opp med maltet tilsatt fra starten?

Om du tilsetter maltet i kokende vann, senker du jo temperaturen noen grader, og hvis det er en veldig tjukk mesk, kan jeg tenke meg at det tar litt tid før enzymene - i alle fall alfa-amylasen - er denaturert. Og de jobber jo fortere ved høye temperaturer. Så er det omdannet en del stivelse under meskinga, også. Maltet er jo søtt. Men hvor mye det er, aner jeg ikke.

Jeg har aldri funnet noen klar beskjed om når all alfa-amylase er denaturert, men den klassiske utmesk-temperaturen på 78 grader er ikke nok, så vidt jeg veit.

Du må i alle fall ha aktive enzymer. Grauten du koker, blir jo ikke søt.
Dette er et tema som er litt vanskelig å få noe klart svar på ja..

Kan jo hende 78 grader er nok til å starte denatureringen, men at få folk har målt SG etter at denne temperaturen er nådd, over lengre tid?
 
Det må være noen slike prosesser som Finn beskriver. Mitt juleøl, som jeg helst vil kunne nyte sammen med noen akevitt uten å bli den ensete morsomme under julemiddagen, mesker jeg inn på godt over 70 grader og holder det der i 10-15 minutter før jeg tar masken ut, senker temperaturen til 65ish og mesker på vanlig måte. Det gir et fyldig øl med 2 prosentpoeng lavere abv enn oppskriften skulle tilsi ved normal mesking.
 
Tilbake
Topp