Utradisjonell Pale Ale (ønsker innspill)

KB

Hei og god kveld

Planlegger og brygge en Pale Ale som er mikset litt sammen av diverse og ønsker innspill på Malt og Humle skjema.

25 liter batch, skal deles i 2 hvor ene gjæres med WLP001 og andre med WLP029 (for å se hvor forskjellig de blir)

- Vurderer å bytte ut Saaz med Mittelfruh
- Aldri brukt EKG i noe før så har 0 erfaring med mengder og kombinasjon

Setter pris på innspill, målet er å få noe lyst, fyldig og lettdrikkerlig men dog med noe smak

upload_2016-2-18_19-58-25.png

Jeg ville kuttet ut pilsnermalt og gått for Maris otter, plus en dæsh med munich , 3-400 gram. EKG hadde jeg kjørt på 30 min , 10 min og 0 min, og kuttet ut Saaz. Men det er meg;)

• Like
Reaksjoner: KB
Jeg ville kuttet ut pilsnermalt og gått for Maris otter, plus en dæsh med munich , 3-400 gram. EKG hadde jeg kjørt på 30 min , 10 min og 0 min, og kuttet ut Saaz. Men det er meg;)

Ok, så bare tatt NB som bitter og EKG som smak?

Litt redd de skal bli for "tungt" om jeg kutter ut pilsner maltet, tok det for å få de litt "lysere"

Ja, det er Glenn, alle er forskjellig,
men jeg er igrunn enig
bortsett fra at jeg ville byttet ut munich med litt Cara/Crystal

Maris Otter er en ganske lys palemalt, likevel har den denne kjeks/ristet brød karakteren som gjør at jeg mener du ikke trenger munich

Ja, EKG er nydelig humle, det er Saaz også, men ville gått for den i en pale. Om du vil ha "lysere" kan du kutte ut Maris otter og gå for vanlig pale ale malt som normalt er lysere og mindre kraftig fylde.
Du havner da på omtrent ca. 4 - 4,5 SRM avhengig om du tar med munich eller ikke. Det er hva jeg kaller lyst, pilsner ligger på ca 3 SRM, og "vanlig" pale på 8-10 SRM

Jeg håper du brygger den som du tenkte den. Jeg synes det der ser ganske interessant ut. Vil gjerne vite hvordan Saaz og EKG funker sammen, og maltblandingen er spennende.

Skulle jeg endre noe, ville jeg brukt noe mer humle - fått IBU opp i ca.25, kanskje?
WLP029 gir jo en Kølsch; der vil gjæren bestemme veldig mye av karakteren til ølet, og det er nokså forutsigbart. Jeg ville hatt WLP028, gjæret lavt, i stedet. Men det er meg:).

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: KB
Ja, i utgangspunktet ser jeg ikke hva som er så utradisjonelt ved denne før du tilsetter nellik

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, EKG er nydelig humle, det er Saaz også, men ville gått for den i en pale. Om du vil ha "lysere" kan du kutte ut Maris otter og gå for vanlig pale ale malt som normalt er lysere og mindre kraftig fylde.
Du havner da på omtrent ca. 4 - 4,5 SRM avhengig om du tar med munich eller ikke. Det er hva jeg kaller lyst, pilsner ligger på ca 3 SRM, og "vanlig" pale på 8-10 SRM

Du ville ikke kombinert Saaz og EKG? evt Mittelfruh og EKG?

Det eneste som er utradisjonelt i denne oppskriften er tysk humle i en Pale Ale som tradisjonelt er engelsk eller amerikansk

Det eneste som er utradisjonelt i denne oppskriften er tysk humle i en Pale Ale som tradisjonelt er engelsk eller amerikansk

Jupp, tenkte å se hvordan de ble, men usikker på mengde her, siden jeg aldri har prøvd EKG

Jeg håper du brygger den som du tenkte den. Jeg synes det der ser ganske interessant ut. Vil gjerne vite hvordan Saaz og EKG funker sammen, og maltblandingen er spennende.

Skulle jeg endre noe, ville jeg brukt noe mer humle - fått IBU opp i ca.25, kanskje?
WLP029 gir jo en Kølsch; der vil gjæren bestemme veldig mye av karakteren til ølet, og det er nokså forutsigbart. Jeg ville hatt WLP028, gjæret lavt, i stedet. Men det er meg:).

Blir ett par uke til den skal brygges men jeg kan gi update på smak når den står ferdig!

Maris Otter brukt som en kanskje ville brukt lys mundet vært mer interessant å gjære med lagergjær i den ene delen, og altså 028 i den andre?

edit: ^ takk - det er alltid kjipt med sånne tråder som slutter uten at vi får vite hvordan det gikk:).

Maris Otter brukt som en kanskje ville brukt lys munich; det er da ikke helt standard? Dette ser ut som noe midt mellom engelsk og tysk. Kanksje hadde vært mer interessant å gjære med lagerøl i den ene delen, og altså 028 i den andre?

edit: ^ takk - det er alltid kjipt med sånne tråder som slutter uten at vi får vite hvordan det gikk:).

Har dessverre bare 1 tempstyrt gjæringskap.. Lager må vell gjæres ganske lavt?

Ja her er målet å få litt tysk og litt engelsk.. gøy å blande litt å få seg en overraskelse

Du bør vel ned på 10 grader, ja. Så da er 01 kanskje det nærmeste du kommer, særlig om du kan gjære den relativt lavt.

Tilbake
Topp