Utskylling av vørter: lenge og forsiktig eller ikke?

Har lest litt diskusjoner på utenlandske sider om temaet, om en egentlig vinner så masse på forskjellige utskyllingsmetoder. Hva mener folket her inne, og hvordan gjør du det?

En ting er jo å ikke få tett bunn i meskekar pga for rask tømming/skylling av vørtern og at en skal få med meste av utbytte.. Men hva med eksempel å helle masse vann i mesken som utskylling og sile ut seint vs den pene fly-spargen/utskyllingen?

Personlig har jeg lite erfaring, men jeg har prøvd både å sile vann gjennom små hull i toppen, og hellt vann forsiktig, rett på toppen av mesk-grøten.. men har ikke gjort en av tingene 2 ganger for å måle forskjell på utbyttet i gravity.
Skyller uansett alltid sirkulering i starten av utsiling av ferdig mesk.
 
Det vanlige er å skille mellom fly og batch-sparging;

Ved batch-sparging anbefales 3 vanntilsetninger: Den første: 30% av det totale skyllevannet, Den andre: 40% og den Siste: 30%. For effektiviteten sin del er det viktig å røre godt i mesken ved hver vanntilsetning. Hvor fort man tapper ut er avhengig av størrelsen på meskekaret, men det viktigste her er å resirkulere noen liter først og deretter passe på ut-tappingshastigheten slik at maltsengen ikke kompakterer for fort.

Ved fly-sparging skal det ligge noen cm vann over maltsengen hele tiden. Du må her passe på in-flow og ut-flow. Det bør gå sakte for å sikre god effektivitet, intill en viss grense. Og man bør stoppe når glasswasseret måler under 1.010 eller pH blir for høy. Selv har jeg aldri praktisert fly-sparging i særlig stor grad.
 
Tilbake
Topp