Utvanning.

hansbt

Norbrygg-medlem
Sliter med en utfordring
Har en batch som akkurat nå står på cold crash som jeg gjerne vil ha opp på volum og ned på ABV.
Burde ha sett det før, men.
MAO blande i vann. Hvordan i h.... gjør jeg det for å unngå oksydering?
Ølet er en kölsch som vil få en ABV på 5,8% slik det står nå.
Inneholder kokt vann mye oksygen?
Lagrer kun på fat, så en eller annen "manøver" når det tappes over på fat kanskje.
 
Sliter med en utfordring
Har en batch som akkurat nå står på cold crash som jeg gjerne vil ha opp på volum og ned på ABV.
Burde ha sett det før, men.
MAO blande i vann. Hvordan i h.... gjør jeg det for å unngå oksydering?
Ølet er en kölsch som vil få en ABV på 5,8% slik det står nå.
Inneholder kokt vann mye oksygen?
Lagrer kun på fat, så en eller annen "manøver" når det tappes over på fat kanskje.
Kok vannet, da fjerner du oksygen.
Kjøl raskt ned og tilfør til ølet.

Det tar en stund for det nedkjølte vannet tar opp oksygen, så dersom du tilsetter vannet så snart det er nedkjølt skal det gå greit.
Det skal ta opp 1-2 ppm pr time.

Kilde: https://daastoel.com/oksidert-ol/
 
Kok vannet, da fjerner du oksygen.
Kjøl raskt ned og tilfør til ølet.

Det tar en stund for det nedkjølte vannet tar opp oksygen, så dersom du tilsetter vannet så snart det er nedkjølt skal det gå greit.
Det skal ta opp 1-2 ppm pr time.

Kilde: https://daastoel.com/oksidert-ol/
Sikkert enkelt og best slik @LarsUlv skriver, men overfører du lukket til fat burde du også kunne fylle det med kokende vann isteden for star san, trykksette, og la det kjølne. Så måle hvor mye du tapper ut til du sitter igjen med ønsket vann/øl forhold før du etterfylles fatet med øl. Da burde det ikke komme til noe oksygen vel?
 
men det aller beste er nok å ikke gjøre noe som helst og holde det på 5,8%
Det er da ikke så ille? Selv ikke for en Helles
Enig i den. Blir det alt for ille så kan man trikse med å brygge ei svakere øl, og mikse det halvt om halvt ved å overføre til fat med spunding ventil. Men har hatt flere Kölsch jeg som har blitt for høy ABV på. Av en mistenkelig grunn er det disse venner og besøkende har gitt mest skryt for... :rolleyes:
 
Enig i den. Blir det alt for ille så kan man trikse med å brygge ei svakere øl, og mikse det halvt om halvt ved å overføre til fat med spunding ventil. Men har hatt flere Kölsch jeg som har blitt for høy ABV på. Av en mistenkelig grunn er det disse venner og besøkende har gitt mest skryt for... :rolleyes:
Joo, har vel samme erfaring. Det var jo ment som "gressklipperøl" for sommern. Får vel oppgradere det til grilløl, og brygge en ny til gressklipping..:cool:
 
Kok vannet, da fjerner du oksygen.
Kjøl raskt ned og tilfør til ølet.

Det tar en stund for det nedkjølte vannet tar opp oksygen, så dersom du tilsetter vannet så snart det er nedkjølt skal det gå greit.
Det skal ta opp 1-2 ppm pr time.

Kilde: https://daastoel.com/oksidert-ol/
Skal ikke påstå at du ikke har rett, men oksygenet tas vel opp veldig fort i den første fasen av nedkjølinga. Nå går vel den fort med et så lite volum, så jeg aner ikke om det vil spille noen rolle. Men jeg hadde nok heller helt kokende vann i et purga fat, for der ser jeg ikke muligheten for at det skjer noe.

LODOistene koker jo vannet for å få ut oksygenet, med påfølgende rask nedkjøling til mesketemperatur. Men de bruker også sulfitt i tillegg. Nå er det snakk om større volumer og om mye høyere måltemperatur der, så sammenligninga er ikke god. Men litt sulfitt i kombinasjon med forslaget ditt er vel ei grei forsikring? Bryggosofene har jo undersøkt effekten av sulfitt ved fating, og ikke funnet noe negativt. (Men skal du karbonere naturlig, er sulfitt en dårlig ide. Jeg har prøvd - med flasking - og det produserte svovellukt, sjøl om jeg kontrollerte mengden sulfitt veldig nøye.)
 
Tilbake
Topp