Uv lys i utstyr skap.

Hei. Tenkte jeg skulle ha et skap der jeg oppbevarte og tørket utstyret etter vask/bruk.

Hvor effektivt kan det være å ha uv lys inni skapet som F.eks skrur seg på x antall timer i døgnet. For å drepe eventuele uhumskheter.

Noen som har peil?

Uten at jeg har noe kunnskap om dette, så har vi et kjøleskap med uv-lys på jobben, der vaskedamene oppbevarer klutene sine.. Så det burde kansje være noe i det??

At Uv lys bryter ned mikroorganismer sin dna og at de da dør har jeg lest. Så tenkte dette kunne være en god ting i bekjempelse mot infeksjon da bryggerommet mitt er i kjelleren som det lurer mikroer over alt.

Høres ut som en god ide. Må ha et tett skap kanskje i metall for å hindre skadelig stråling. Osram har noen lamper som heter puritec hns som har det bruksområde. Spørsmålet er om det tar bakterier på innsiden av slanger for eksempel. Hvis plasten ikke slipper gjennom uv stråler så er man jo like langt. Da vil det kun ta knekken på bakterier på utsiden.

Å bruke UV-lys til sterilisering av utstyr fungerer bra, men UV-lyset kan ødelegge silikonslanger. Å sette på lyset x antall timer i døgnet er ikke vits. Sett det på et par timer før og etter bruk av utstyret. Å ha et tett skap i metall er strengt tatt ikke nødvendig. UV-stråler stoppes i stor grad av vanlig glass, men man bør likevel bruke lyset i et skap med dør.

Problemet er vel at du uansett må vaske utstyret godt etter bruk og desinfisere det før bruk. Ved bruk av UV-anlegg for å desinfisere vann, må alt av partikler ned til humus og silt renses ut først for at anlegget skal være effektivt. Selv små partikler er nok til at det vil være bakterier igjen.

Et UV-skap kan ha noe for seg til oppbevaring av allerede desinfisert utstyr. Men hvorfor så mye ekstra bryderi?

Du slipper ikke unna vanlig sanitering hvis du installerer uv lys. Og hvis ølen din ofte blir infisert har problemet sannsynligvis rot i manglende rutinerenhold på bryggeplassen. ikke manglende renhold av bryggeutstyr.

Jeg har ikke til dags dato hatt merkbar infeksjon i noen av øla mine. Så rutinene mine fungerer. Men streber alltid til løsninger som forbedrer bekjempelse mot uønsket basselusker.

Tilbake
Topp