Valg av bryggemaskin 30L eller 60L?

Hadde det bare vært så enkelt å lage godt øl! :)
Godt øl er ikke vanskelig å lage, veldig godt øl er derimot en kunst å lage.

1-0 til Terje:).

Mitt forslag: Det er lett å lage øl. Øl som det går an å drikke, er ikke vanskelig å lage. Godt øl er det vanskelig å lage. Veldig godt øl er det veldig vanskelig å lage.

For meg. Nå. Men det jeg håper på, er at det etter hvert blir sånn at det er veldig lett å lage ekstremt godt øl:).

Det som er sikkert, er at det ikke vil være lett å komme dit.
 
Sist redigert:
Brygget godt øl i begynnelsen av bryggekarrieren, nå etterhvert finner jeg flere feil i brygget. Kompisene er stortsett veldig fornøyd og gir gode tilbakemeldinger, mens sjøl synes jeg det er blitt mer utfordrende å brygge et godt øl :)

Tror mange kjenner seg igjen i det du skriver her. I stedet for å bare nyte øla, leter man etter usmaker, og hva man kunne gjort forskjellig til neste gang. Liker å minne meg selv på hvor greit resultatet er med å sammenligne med polvarer innimellom, og det blir skjeldnere at jeg syns at polvarer er bedre enn mitt eget. Tålmodigheten er verst for min del nå. Klare å la øla stå på lagring til den er ferdig.
 
Ambisjonsnivået stiger i takt med erfaringen :cool:
Er du riktig heldig lager du et fantastisk øl i løpet av det første året og sprenger både budsjett og
tidsskjema etter det :D
Butikk-øl blir fort en dårlig erstatning...:rolleyes:
 
Brygget godt øl i begynnelsen av bryggekarrieren, nå etterhvert finner jeg flere feil i brygget. Kompisene er stortsett veldig fornøyd og gir gode tilbakemeldinger, mens sjøl synes jeg det er blitt mer utfordrende å brygge et godt øl :)

Redd for det ja. Minner meg litt om da jeg fikk sansen for rødvin.
Er hele tiden på jakt etter en bedre rødvin, og det blir dyrere å dyrere :p
 
Redd for det ja. Minner meg litt om da jeg fikk sansen for rødvin.
Er hele tiden på jakt etter en bedre rødvin, og det blir dyrere å dyrere :p

Men det problemet får du ikke med øl. Det absolutt eneste det er nødvendig å investere i, er det som tremgs for å kunne kontrollere gjæringa. Strengt tatt trenger du nesten ingenting annet for å kunne lage det aller beste ølet i verden.
 
Og ikke tro at det er billigere å brygge selv enn å kjøpe øl i butikken eller på polet. For du kommer til å kjøpe den ene duppeditten etter den andre, du kommer til å bruke alt for mye penger på eksotiske humlesorter og kortreist malt, du kommer til å kjøpe mer øl enn noensinne for å smake og smake og smake, du kommer også til å bruke alt for mye tid på øl og omverden kommer til å bli rimelig lei av deg, men du kommer til å kose deg glugg i hel og bli en ekte ølnerd og være stolt av det ;)
 
Og ikke tro at det er billigere å brygge selv enn å kjøpe øl i butikken eller på polet. For du kommer til å kjøpe den ene duppeditten etter den andre, du kommer til å bruke alt for mye penger på eksotiske humlesorter og kortreist malt, du kommer til å kjøpe mer øl enn noensinne for å smake og smake og smake, du kommer også til å bruke alt for mye tid på øl og omverden kommer til å bli rimelig lei av deg, men du kommer til å kose deg glugg i hel og bli en ekte ølnerd og være stolt av det ;)

Neida; hvis du vil, kan du brygge billig øl. Det er lenge siden jeg har gjort noen større sprell på innkjøpsfronten nå. Jeg har bare humler jeg bruker, og handler all basismalt i sekker. Det utstyret jeg bruker, er så enkelt at det ikke kan bygges på med nytt bling; det er som det er, og jeg trenger ikke mer.

Riktignok røyk jeg for ikke så lenge utpå med en maltkurv jeg kjøpte billig på nettet, og den kommer jeg nok aldri til å bruke:oops:. Men ellers har jeg god samvittighet.

Ikke kjøper jeg noe særlig øl, heller. Bare fra tid til annen for å friske opp smaksreferanser.
 
Tilbake
Topp