Valg av bryggemaskin 30L eller 60L?

Hadde jeg begynt i dag så hadde jeg kjøpt en 36 liters kjele og gått for no sparge.
Jeg startet med en gammel suppekasserolle og kjøpte en vaskepose for BH på Cubus for å ha malten i. Monterte kran og tappet av i 2 andre mindre kasseroller når jeg partiskyllet i 2 omganger. Slo tilbake vørteren i suppekasserollen. Isolerte kasserollen med et liggeunderlag som jeg tok av ved kok. Litt søl og styr, men samtidig veldig enkelt og lærerikt.
Jeg lager 12 liter i slengen og det holder plenty for en mann som liker å brygge ofte. Det er begrenset hvor mye øl du kan/burde drikke.
Så 36 liter med no sparge og en kvalitets kokeplate tror jeg hadde vært løsningen i dag.
Kjøpte en 20 liter sist og monterte kran og den tar faktisk 6 kg malt når jeg tyner den, men det er på grensen. Bruker fremdeles meskepose.
Kjekt med god plass når du vil lage en dobbelbock eller noe annet sterkt. Så neste gang blir det 36 liters.

En 36-liter med en liten falskbunn og en meskepose, og ei god induksjonsplate kommer du langt med. Den holder til å brygge 25 liter av det meste med batch sparge, men skal du brygge noe skikkelig sterkt, må du vel ned i 20 liter. Du trenger litt ekstra tid hvis du mesker og koker i samme kjele, men det funker fint.
 
Ja om en bare var så smart att mann startet med noe mann så forseg att skulle finnes i det endelige oppsettet, men som vi alle har erfart, Du får nye ideer, handler i hytt og vær fra Kina, nettbutikker og alle som har noe ræl liggende som kan brukes til noe bryggerelatert. Så etter noen månder står du der da med den gryta i hånda, kjølebokser både her og der og klør deg i skolten.... hva fande var det som var den oprinelige planen med alt detta.
 
En 36-liter med en liten falskbunn og en meskepose, og ei god induksjonsplate kommer du langt med. Den holder til å brygge 25 liter av det meste med batch sparge, men skal du brygge noe skikkelig sterkt, må du vel ned i 20 liter. Du trenger litt ekstra tid hvis du mesker og koker i samme kjele, men det funker fint.
Jeg begynte her
Som @Finn Berger sier. Og da har man muligheten til å utvikle i alle retninger man ønsker etter behov.
Og det har utviklet seg i alle retninger


Men seriøst så er @Finn Berger sitt forslag veldig bra. Alt der kan fortsatt brukes selv om du utvider etter hvert.
Og dersom du slutter å brygge er en løs kokeplate og en 36-liters kjele godt å ha.
 
Jeg ville startet med 36 liters kjele, men benyttet maltkurv i stedet for pose. Enklere i forbindelse med skylling
 
''Automatisk'' innebærer vel ikke annet enn at du kan programmere inn stegmesking (de gangene du trenger det - normalt vil du bruke to ''steg'';
mesking og utmesk.) Og at alarmen går når du skal ha i humlene under kok.
Alarmen på mobilen funker like godt, og den er ofte enklere å stille inn ;). Bakdelen er at du må skru på termostaten selv....:)
Jada, du kan 'laste inn oppskriften' til maskinen, uten at jeg helt forstår hva maskinen skal med den informasjonen.
 
Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne att noe skal være enklere enn en enkel bryggekjele med maltrør, ja muligens temp kontrolen på de billigste ikke er allverden... men ei gryte på en koke topp er da ikke allverdens til kontroll det heller... Har du en bryggemaskin, type netthandelen på 60 liter, ett maltrør å vaske og en bryggemaskin å vaske... kan da umulig bli enklere enn det... tar meg ti minnutter å vaske når jeg er ferdig. den er kjapp å brygge på, tar typisk 4-5 timer å brygge en ale.. legg til en time på pils
Den tar heller nesten ingen plass når du stuer den bort, alt går oppi samme maskinen.
Jeg har en ekstra kjøler i tilleg til den som fulgte med, altså to kjølere, kjøler ned på 20 minn til 18 grader mens jeg er ute å gir skjora resten fra mesken... det er så klikk klakk som det kan forbli spør du meg... om du bare dropper 55g steget... det takler den maskinen dårlig i bestefall
 
Jeg ville startet med 36 liters kjele, men benyttet maltkurv i stedet for pose. Enklere i forbindelse med skylling

Det forstår jeg ikke. Posen er i og for seg helt unødvendig, jeg synes bare den er praktisk når malten skal ut. Og så fungerer den jo som et filter. (Jeg bruker faktisk dobbel pose, men det er bare fordi den gamle ble nokså fillete etter hvert. Nå beskytter den den nye, som holder mye bedre.)

Men du tenker kanskje skylling som ved BIAB? Jeg bruker partiskylling, og kunne godt brukt oppsettet til kontinuerlig skylling, også - men det ser jeg ikke noe poeng ved. (Begynte med det, men det er bare masse styr, og helt ubetydelig gevinst - etter min mening, da.)

Nå har jeg en 56 liters kjele, også, og ei plate til, som jeg bruker til kokingen. Ikke strengt nødvendig, men kjekt. Og så kan jeg brygge doble batcher hvis jeg vil, og meske full batch med skikkelig sterkt øl. Men det er veldig sjelden jeg bruker den kjelen til mesking.
 
Sist redigert:
Jeg hadde gjort akkurat det samme jeg gjorde da jeg startet å brygge en gang til: Kjøpt en Grainfather og kost meg :)
Har hatt maskinen i nesten 3 år og bortsett fra bytte av forbruksmateriell (slanger og klemmer samt kuleventil som jeg brøt i stykker men som Grainfather i England sendte erstatning for gratis siden de syns den burde tålt røffe bryggefingre) har jeg ikke hatt problemer av noe slag annet enn de skapt av bryggeren.

Like glad i å brygge i dag som brygg 2 (brygg 1 var jeg så spent at den husker jeg ikke ordentlig....) og har normalt mellom 1-2 brygg i mnd.
 
Jeg anbefaler alle nybegynnere å starte med enkelt 30l BIAB-oppsett, fordi; 1. Det er billig, 2. Du lærer mye om bryggeprosessen, 3.Om brygging ikke er for deg har du ikke blåst farsarven på dyrt utstyr, 4. Blir du bitt av basillen er det nok med 20l batcher den første tiden (selv brygget jeg 1 gang i uken første året...) -det er grenser for hvor mye øl du kan drikke, 5. Og det kan lett utvides og forbedres om du blir bitt av utstyr & prosess-basillen.
 
Det forstår jeg ikke. Posen er i og for seg helt unødvendig, jeg synes bare den er praktisk når malten skal ut. Og så fungerer den jo som et filter. (Jeg bruker faktisk dobbel pose, men det er bare fordi den gamle ble nokså fillete etter hvert. Nå beskytter den den nye, som holder mye bedre.)

Men du tenker kanskje skylling som ved BIAB? Jeg bruker partiskylling, og kunne godt brukt oppsettet til kontinuerlig skylling, også - men det ser jeg ikke noe poeng ved. (Begynte med det, men det er bare masse styr, og helt ubetydelig gevinst - etter min mening, da.)

Nå har jeg en 56 liters kjele, også, og ei plate til, som jeg bruker til kokingen. Ikke strengt nødvendig, men kjekt. Og så kan jeg brygge doble batcher hvis jeg vil, og meske full batch med skikkelig sterkt øl. Men det er veldig sjelden jeg bruker den kjelen til mesking.

Ja jeg tenkte som i skylling ved BIAB. Jeg synes det blir mindre søl da posen brer seg ut. Det unngår du med maltkurv, så holder den mye lengre enn en pose.
 
Her var det mange gode svar. Tusen takk. Som jeg nevnte tidligere så tror jeg at jeg går for en stor gryte. Da kan jeg lære kunsten fra bunnen av.
Så om jeg finner ut at dette er noe for meg, så er det bare å avansere med store automatikk kjeler osv.. tommel opp!
Har jobbet med rustfritt og syrefast i mangeogtjueår, så var inne på tanken om og rett og slett kjøpe in noen Grainmaster deler, pumpe, lokk, filter, rør og automatikkboks. Og gå til å lage en replika brygger. Kaldt den for Grain mother eller moe :)
 
Går du for kjele så kjøp gjerne 40l eller større.
Har mange brygg med 30 liters og har ofte måtte koke i en ekstra kjele.
 
Jeg kastet meg rett inn i det med Beer Brew 30 Automatic og er kjempefornøyd så langt. Beer Brew 30 og 60 er på 25% hos olbrygging.no denne uken.
 
Beste rådet er nok; ikke tro at komplisert utstyr og kompliserte prosesser gir bedre øl.
Å lage øl er enkelt. :)

Enkel oppskrift + enkelt utstyr + enkel prosess = godt øl! :):)

Viktig at man husker på at det er ikke utstyret som lager ølet.

Skal du vinne nordisk mesterskap i hjemmebrygging trenger du nok 4-5 år på baken - uansett utstyr ;)
 
Beste rådet er nok; ikke tro at komplisert utstyr og kompliserte prosesser gir bedre øl.
Å lage øl er enkelt. :)

Enkel oppskrift + enkelt utstyr + enkel prosess = godt øl! :):)

Viktig at man husker på at det er ikke utstyret som lager ølet.

Skal du vinne nordisk mesterskap i hjemmebrygging trenger du nok 4-5 år på baken - uansett utstyr ;)
Hadde det bare vært så enkelt å lage godt øl! :)
 
Brygget godt øl i begynnelsen av bryggekarrieren, nå etterhvert finner jeg flere feil i brygget. Kompisene er stortsett veldig fornøyd og gir gode tilbakemeldinger, mens sjøl synes jeg det er blitt mer utfordrende å brygge et godt øl :)
 
Tilbake
Topp