Finn Berger
Moderator
Hadde jeg begynt i dag så hadde jeg kjøpt en 36 liters kjele og gått for no sparge.
Jeg startet med en gammel suppekasserolle og kjøpte en vaskepose for BH på Cubus for å ha malten i. Monterte kran og tappet av i 2 andre mindre kasseroller når jeg partiskyllet i 2 omganger. Slo tilbake vørteren i suppekasserollen. Isolerte kasserollen med et liggeunderlag som jeg tok av ved kok. Litt søl og styr, men samtidig veldig enkelt og lærerikt.
Jeg lager 12 liter i slengen og det holder plenty for en mann som liker å brygge ofte. Det er begrenset hvor mye øl du kan/burde drikke.
Så 36 liter med no sparge og en kvalitets kokeplate tror jeg hadde vært løsningen i dag.
Kjøpte en 20 liter sist og monterte kran og den tar faktisk 6 kg malt når jeg tyner den, men det er på grensen. Bruker fremdeles meskepose.
Kjekt med god plass når du vil lage en dobbelbock eller noe annet sterkt. Så neste gang blir det 36 liters.
En 36-liter med en liten falskbunn og en meskepose, og ei god induksjonsplate kommer du langt med. Den holder til å brygge 25 liter av det meste med batch sparge, men skal du brygge noe skikkelig sterkt, må du vel ned i 20 liter. Du trenger litt ekstra tid hvis du mesker og koker i samme kjele, men det funker fint.