Valg av bryggemaskin 30L eller 60L?

Valgets kvaler.
Ser på brygge maskiner på forskjellige nett butikker, blir fort forvirret.
Det er manuelle og det er automatiske bryggere. Så er det størelsen da, og det er her usikkerheten melder seg.
Bør jeg velge 30L eller 60L, regner da med at de er beregnet for ca 24L eller 50L vørter.
Så er det om jeg bør velge manuel eller automatisk. I fare for å trampe noen på tærne så lurer jeg også på om det er bryggekunst å brygge med en automartisk brygger. Eller blir det litt som en brødbaker maskin hvor man fyller opp ingrediensene og trykker på start?.
Altså hva bør jeg velge:
Automatisk eller manuell.
30L eller 60L.
Her er det sikkert mange gode argumenter for og imot.
Detter jo et stort skritt for en nybegynner som har hele 5 ekstrakt sett på nakken o_O
Inspill motas med takk !
 
Hovedspørsmålet er jo hvor mye øl du ønsker å sitte igjen med?

Og, når det kommer til automatikk så vil jeg heve en hånd for automatikk mtp enkelthet, dvs at du kan fokusere på annet mens maskinen gjør ting. Aberet med automatikk er at koden er skrevet av de som har laget maskinen og da blir det i verste fall som en robot du har kjøpt og vil få til å gjøre en enkel greie, men det nekter den for fordi koden dens er ikke skrevet slik, eller at den gjør det på en anne måte enn det du selv vil. F.eks er det litt fønny med noen tilfeller av forskjellige maskiner hvor det fosskoker, mens maskina mener at det ikke koker i det hele tatt, så timeren blir ikke startet., eller at den nekter å koke i det hele tatt, som et eksempel på automasjon gone wrong.
 
Jeg har både 30l og 60l. Har stortsett brukt 60l bryggeren selv om jeg brygga 25l, ikke noe problem det. men har i det siste beggynt å bruke 30l kjelen mer og mer på små brygg, dette for att jeg liker veldig godt styringen jeg har på den bryggeren, efektstyring, trinn løs styring av pumpe og pid. Men her er det ikke noe automatisk, savner det ikke heller... liker å sulle rundt i bryggerommet når jeg brygger, da klarer jeg helt fint å trykke litt på knapper.
Hadde gått for 60l, den kan du brygge både 25 og 50l batcher på, det blir jo verre med en på 30l
 
Jeg tenkte også det måtte være en fordel med automatikk for en nybegynner. Ser helt klart det kan passe meg.
Men er det noen maskiner som er spesielt plaget av buggs i programmene? Eller gjeller det de fleste?
 
Du trenger jo ikke maskin om du er usikker på hva du vil. Boil in bag fønker og. Og oppskalering er vel sjelden et problem i denne hobbyen...
 
Jeg tenkte også det måtte være en fordel med automatikk for en nybegynner. Ser helt klart det kan passe meg.
Men er det noen maskiner som er spesielt plaget av buggs i programmene? Eller gjeller det de fleste?
Jeg vil si det er stikk motsatt, er du nybegynner og får feil på en sånn automatisk maskin, hva gjør du da? En helt enkel med pid eller orginal styring og en kjøkken timer er da noe alle forstår. Når det piper i timeren skal du gjøre noe.. enten heve temp eller ha i humle eller kjøle... Kan umulig bli enklere for en "nybeggyner" enn det
 
Jeg har både 30l og 60l. Har stortsett brukt 60l bryggeren selv om jeg brygga 25l, ikke noe problem det. men har i det siste beggynt å bruke 30l kjelen mer og mer på små brygg, dette for att jeg liker veldig godt styringen jeg har på den bryggeren, efektstyring, trinn løs styring av pumpe og pid. Men her er det ikke noe automatisk, savner det ikke heller... liker å sulle rundt i bryggerommet når jeg brygger, da klarer jeg helt fint å trykke litt på knapper.
Hadde gått for 60l, den kan du brygge både 25 og 50l batcher på, det blir jo verre med en på 30l

Good point!
 
Men om du ikke er villig til å (føler deg konfortabel med) bygge om ville jeg styrt unna Netthandelen sine maskiner... kansje ikke de siste utgavene, de har jeg ikke prøvd. Er en god maskin, men styringen er rett og slett horibel
 
For meg er den største forskjellen maltrør vs ikke maltrør. Bryggemaskinene har stort sett et maltrør som gjør at du får putta oppi lite malt i forhold til volum i kjelen. Så forbered deg på sukker eller DME om du vil unngå dobbeltmesk med maskinene. Så lite maltvolum er det jeg mener er den største begrensningen med maskinene på de store tunge ølene. Se bare på de siste innleggene i tråden om Ringnes julebokk: https://forum.norbrygg.no/threads/ringnes-julebokk.24966/page-5#post-444088
 
For meg er den største forskjellen maltrør vs ikke maltrør. Bryggemaskinene har stort sett et maltrør som gjør at du får putta oppi lite malt i forhold til volum i kjelen. Så forbered deg på sukker eller DME om du vil unngå dobbeltmesk med maskinene. Så lite maltvolum er det jeg mener er den største begrensningen med maskinene på de store tunge ølene. Se bare på de siste innleggene i tråden om Ringnes julebokk: https://forum.norbrygg.no/threads/ringnes-julebokk.24966/page-5#post-444088
Som sagt, kjøp 60l da har du plass til mye malt... ok, du må kansje skylle litt mindre om du brygger Ringnes julebokk 25l i enn 60l... men det burde ikke gi så forferdelig store resultat i fht effektivitet.. eller er jeg helt på tur her? har brygga baltisk porter på 10% i min og det gikk helt strålende mener jeg helt til jeg har fått i meg 4 av de... da angrer jeg
 
Som sagt, kjøp 60l da har du plass til mye malt... ok, du må kansje skylle litt mindre om du brygger Ringnes julebokk 25l i enn 60l... men det burde ikke gi så forferdelig store resultat i fht effektivitet.. eller er jeg helt på tur her? har brygga baltisk porter på 10% i min og det gikk helt strålende mener jeg helt til jeg har fått i meg 4 av de... da angrer jeg

Da kan du kanskje gjøre den no sparge som eliminerer alle x-faktorer som er med skylling og du får høyere kvalitet på vørteren.
 
Brukte en sånn rimelig bryggemaskin på mine første 5-6 brygg og synes denne virket helt fint. Den inneholdt alle komponenter man trenger til å meske, skylle og koke. Kvaliteten på min var ikke av ypperste sort og elektronikken var en utfordring på denne ( man kunne ikke stole på temperaturføleren / innstillingene på displayet, og man måtte kontrollmåle under hele meskingen )
Har gått over til å meske i noe som tilsvarer denne :
https://www.bryggselv.no/kjølebokser/102723/igloo-meskekar-38l-10-gallon-med-falsk-bunn-og-kran
Da kreves det plutselig litt mer utstyr siden du må ha en kjele å koke vørter i, samt en varmekilde eller to ( varmekilde til kokekjelen og f.eks en dyppvarmer til kjøleboksen )
For min del så føler jeg at jeg har landet på en metode som appelerer til meg.
 
Hadde jeg begynt i dag så hadde jeg kjøpt en 36 liters kjele og gått for no sparge.
Jeg startet med en gammel suppekasserolle og kjøpte en vaskepose for BH på Cubus for å ha malten i. Monterte kran og tappet av i 2 andre mindre kasseroller når jeg partiskyllet i 2 omganger. Slo tilbake vørteren i suppekasserollen. Isolerte kasserollen med et liggeunderlag som jeg tok av ved kok. Litt søl og styr, men samtidig veldig enkelt og lærerikt.
Jeg lager 12 liter i slengen og det holder plenty for en mann som liker å brygge ofte. Det er begrenset hvor mye øl du kan/burde drikke.
Så 36 liter med no sparge og en kvalitets kokeplate tror jeg hadde vært løsningen i dag.
Kjøpte en 20 liter sist og monterte kran og den tar faktisk 6 kg malt når jeg tyner den, men det er på grensen. Bruker fremdeles meskepose.
Kjekt med god plass når du vil lage en dobbelbock eller noe annet sterkt. Så neste gang blir det 36 liters.
 
Tilbake
Topp