1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ringnes Julebokk

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Dennis, 3 Des 2014.

1. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nei, men i en Speidel 20 kan man ikke forvente noe særlig effektivitet med så mye malt.

2. objoro

objoro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tviler på om det går å trykke inn noe mye mer enn 6.5 kg i en Speidel 20 uten en eller annen form for endring av originalt oppsett. Jeg løste det med dobbeltmesk med en mindre mengde i første mesk og hovedmengden av maltet på nattmesk. Skylte tilsvarende den vannmengden som var bundet opp i maltet på første mesk og ingen skylling etter nattmesk med ca 6 kg malt.
    Endte som sagt med 20l og ca 20 under mål på OG og er redd jeg glemte vannjusteringen.
    Kan dette være årsaken til at jeg bommet så pass mye, eller er det min variant av dobbeltmesk/ nattmesk som ble feil?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

3. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har noen få ganger, blant annet i går - det var vel derfor jeg kom på å kommentere din effektivitet - gjort en liten sidemesk i en gryte på komfyren. Skrev om det her i går:
    https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-517#post-443927

Jeg målte dessverre ikke volum før kok eller sluttvolum så har ikke gode tall for effektivitet men det så ut som at jeg fikk omtrent forventet mengde ut. Fikk en OG på 1.074 mot beregnet 1.077 med til sammen 7.55 kg malt og 500 gram farin. 5.55kg malt i Speidel, 2kg malt i sidemesken og 500g sukker siste 15 minutter av kok. Har lagt til grunn 77% effektivitet i Beersmith.

Har brukt denne metoden noen få ganger og synes det fungerer bra. Det er litt mer å passe på underveis men vil ta kortere tid enn dobbelmesk. Har ikke prøvd det siste så kan ikke sammenlikne resultater.

Del denne siden