@Stig Berntsen det jeg ikke skjønner er at du har så mye høyere meskeeffektivitet en alle andre! Og det med no-sparge! Som ingeniør sier det meg at noe skurrer....
Si det blir er 5 liter vørter som er bundet opp i masken (du får ut 5 liter mindre enn vannet du hadde i utgangspunktet). OG på denne væsken må være lik vørteren din. Si den er 70. Det er 945g sukker det, som blir igjen i masken. Hadde du skylt ville denne kanskje vært OG 20 igjen i masken (270g). Det er nesten 0,5kg sukker ekstra i karet det.
Ser du skriver "skyller inn", jeg sier skyller ut, går ut fra vi mener det samme...
Vet ikke hva det er jeg skriver som gjør at et par av dere ikke forstår dette jeg, men la oss ta et eksempel. På en Grainfather (kjele tar max 32L) - så vil det ikke være mulig å kjøre no-sparge, om man skal ha en 25L batch (etter kok), slik man kan på en Speidel.50L for å ta et eskempel. Speidel kjelen er MYE større enn normal batch volum tilsier. Min Speidel 50 har et volum på 80L væske.
Om du har f.eks. 11kg malt og du skal brygge en pilsner og koke i 90 minutter, så skal kan på en Speidel 50 - bruk alt vannet i selve meskingen. Altså - min har en avdampning på 3,8L pr time. Noe som tilsier at mitt pre-boil volum må være 57,5L - etter mesking (og skylling) - jeg starter da med 57,5 + 8,8L vann når jeg begynner å meske - altså supertynn "mesk" - dette har aldri gitt utslag på kvaliteten på vørteren jeg sitter igjen med.
Dagens malt er ikke hva den var i gamledager når alle "reglene" ble satt - så utforsk litt, test deg selv. Kan legge til at datteren min brygget på samme måte når hun var med på en konkurranse og vant dommernes stemmer. Selv gidder jeg ikke å konkurrere innen brygging, men ta deg en tur til Askim så skal du alltids få smake på noe jeg selv synes har blitt relativt godt med tid og stunder.
Så - skyller du ikke da? Nei, det er det som er poenget, man bruker alt vannet i mesken på en gang. Utbyttet ligger skyhøyt, når min mesk er ferdig og jeg har løftet opp røret og latt malten dryppe seg ferdig, så ligger vørteren som sagt på 1.013 ca - hver eneste gang. Det finnes altså ikke noe sukker igjen som jeg vil ha - å skylle ut.
Om du da regner på tallene ovenfor - så ser du at jeg treffer min batch størrelse på 50L, på hver bryggedag.
Det er ikke mer vanskelig enn som så - MEN, så er det da heller ikke alt utstyr som har luksusen av å ha så stor kjele, kontra hva man kan dytte i av malt.
Gjort det samme på BrewTools utstyr som jeg kjøpte for å teste, lå på 89% der også. 86% på Brewhouse.
Så dere må tro hva dere vil, men å vifte med Ingeniør titler for å betvile hva andre skriver virker jævlig fordummende i en diskusjon, la det heller være om du ikke forstår.