Ref. den facebookgruppen, så registrerte jeg følgende som jeg begynte å undres på etter å ha lest denne diskusjonen.
Dette er da skylling?
PS! Ikke for å henge ut noen, kun fordi jeg synes denne diskusjonen er interessant.
Vis vedlegget 39725
Det er på HERMS anlegget. Ja, jeg har litt forskjellig utstyr.
Skulle gjerne fortsatt denne diskusjonen - siden jeg enten har forklart meg dårlig, eller så er det enkelte som har vondt for å forstå - eller ikke vil forstå.
Hva er "skylling"? - Hvorfor får man vørter til å bli sterkere ved dobbel/trippelmesk? Jo, vørteren tar opp sukkeret, om man "mesker" lenge nok. Selve konverteringen under mesking er som regel over etter 20-40 minutter, resten handler om opptak i vørteren.
Som en siste del - siden jeg nå tydeligvis har vært med på å ødelegge Ringnes tråden (som ikke var min mening i det hele tatt) - den "skyllinigen" jeg refererte til er altså å bruke vann på 77 - og skylle maltsenge over en annen kjele for å se hva som da er igjen i malten. Og den skyllingen - blir helt lik være seg om man lar kurven stå over Speidelen eller en annen kjele.
Jeg er forøvrig enig med en annen kar i tråden her, jeg tror ikke de bruker Pilsnermalt - i det minste så endte jeg selv med å bruke noe helt annet. Bokken ble ganske lik Ringnes sin - Gjær/gjæring og kanskje et eller annet i selve prosessen er det vanskelig å finne ut av i mine øyne.
Men - bokken ble ok. Skal forøvrig bokse opp de siste 15L av den i dag.
Oppskriften har jeg delt i den gruppa det refereres til tidligere.
Tror Kurt har lagt ut sin versjon der også.
Om det er av interesse så kan jeg dele oppskriften her også.