Ringnes Julebokk

Ref. den facebookgruppen, så registrerte jeg følgende som jeg begynte å undres på etter å ha lest denne diskusjonen.
Dette er da skylling?

Denne metoden kalles ofte batch sparge på engelsk. Om det norske begrepet skylling dekker dette eller ikke, kan man ha ulike meninger om. Jeg tenker først og fremst på kontinuerlig skylling med rent vann år jeg sier skylling, uten at det er noen fasit.
 
Ja jeg tror nok Mr Berntsen absolutt har begrepene dekket :) Det han skriver om der ville jeg definitivt kalt partiskylling (med sirkulering). :)
 
Men han skriver jo også i et tidligere innlegg i denne tråden:
Som regel har jeg sjekket hva som er igjen i malten i etterkant ved å "skylle" rest-malten, da er SG som regel på 1.013-1.014 - lavere ønsker ikke jeg for min del at den skal være av hensyn til usmaker man kan få fra malten.
Så spørs det jo hvor mange liter han skyller med for å få den målingen da :)
 
Denne metoden kalles ofte batch sparge på engelsk. Om det norske begrepet skylling dekker dette eller ikke, kan man ha ulike meninger om. Jeg tenker først og fremst på kontinuerlig skylling med rent vann år jeg sier skylling, uten at det er noen fasit.
Hvorfor kalles denne metoden batch sparge?
Om du driver kontinuerlig skylling og har kontroll på flow over til kokekjele og skyllevann inn er det vel ikke noe problem å ha noen cm vann over maltsengen under skyllingen, uten at det er batch sparge av den grunn.
Batchsparge for meg er å tappe all vørter av mesken, så tilsette nytt vann på 78 grader i mesken, la det stå en 10-15 minutter røre/sirkulere, og igjen tappe av dette, dvs i partier eller batcher.
 
Kan ikke julebokk-tråden få lov å være julebokktråd? Forumbruken til norske hjemmebryggere er noe for seg selv. Kan ikke folk her som i alle andre forumer lage egne tråden når de lurer på noe? Så kan alle de som "bor" her på forumet klage over at du ikke har søkt, fordi noen har spurt før. Og siden de "bor" på forumet så vil de gjerne samle alt i en kjempetråd. Kan vi ikke lage en kjempesamletråd som heter: "poster som ble postet i feil tråd"? For de som ikke skjønner hvorfor jeg klager på kjempetråder så kan de prøve å sette på varslinger fra en kjempetråd de har stilt et spørsmål i. Da får du varsler hver gang alle andre stiller dumme spørsmål også. Det er ikke alle som kan ta seg tid til å lese alt på forumet.

I andre forumer dukker det stadig opp poster i tråder der en mod har postet "Denne posten er flyttet til..." Så hvis det er noen som faktisk modererer her så kan de godt slette denne posten når de er ferdig med å rydde opp.
 
Lett at tråder sklir litt ut, og det må være lov. Denne har sklidd langt ut på kornåkeren, la oss slutte der og la den handle om Julebokk igjen :)
 
Kan ikke julebokk-tråden få lov å være julebokktråd? Forumbruken til norske hjemmebryggere er noe for seg selv. Kan ikke folk her som i alle andre forumer lage egne tråden når de lurer på noe? Så kan alle de som "bor" her på forumet klage over at du ikke har søkt, fordi noen har spurt før. Og siden de "bor" på forumet så vil de gjerne samle alt i en kjempetråd. Kan vi ikke lage en kjempesamletråd som heter: "poster som ble postet i feil tråd"? For de som ikke skjønner hvorfor jeg klager på kjempetråder så kan de prøve å sette på varslinger fra en kjempetråd de har stilt et spørsmål i. Da får du varsler hver gang alle andre stiller dumme spørsmål også. Det er ikke alle som kan ta seg tid til å lese alt på forumet.

I andre forumer dukker det stadig opp poster i tråder der en mod har postet "Denne posten er flyttet til..." Så hvis det er noen som faktisk modererer her så kan de godt slette denne posten når de er ferdig med å rydde opp.

Har lenge tenkt på å skrive akkurat det du gjør her. Det har tatt helt av med endeløse diskusjoner (les: kverulering) med innlegg lengre enn armen min i tråder hvor dette ikke hører hjemme.

Hva med tråden; «her kan dere få krangle i fred»
 
Ref. den facebookgruppen, så registrerte jeg følgende som jeg begynte å undres på etter å ha lest denne diskusjonen.
Dette er da skylling?
PS! Ikke for å henge ut noen, kun fordi jeg synes denne diskusjonen er interessant.
Vis vedlegget 39725

Det er på HERMS anlegget. Ja, jeg har litt forskjellig utstyr.
Skulle gjerne fortsatt denne diskusjonen - siden jeg enten har forklart meg dårlig, eller så er det enkelte som har vondt for å forstå - eller ikke vil forstå.

Hva er "skylling"? - Hvorfor får man vørter til å bli sterkere ved dobbel/trippelmesk? Jo, vørteren tar opp sukkeret, om man "mesker" lenge nok. Selve konverteringen under mesking er som regel over etter 20-40 minutter, resten handler om opptak i vørteren.

Som en siste del - siden jeg nå tydeligvis har vært med på å ødelegge Ringnes tråden (som ikke var min mening i det hele tatt) - den "skyllinigen" jeg refererte til er altså å bruke vann på 77 - og skylle maltsenge over en annen kjele for å se hva som da er igjen i malten. Og den skyllingen - blir helt lik være seg om man lar kurven stå over Speidelen eller en annen kjele.

Jeg er forøvrig enig med en annen kar i tråden her, jeg tror ikke de bruker Pilsnermalt - i det minste så endte jeg selv med å bruke noe helt annet. Bokken ble ganske lik Ringnes sin - Gjær/gjæring og kanskje et eller annet i selve prosessen er det vanskelig å finne ut av i mine øyne.
Men - bokken ble ok. Skal forøvrig bokse opp de siste 15L av den i dag.
Oppskriften har jeg delt i den gruppa det refereres til tidligere.
Tror Kurt har lagt ut sin versjon der også.

Om det er av interesse så kan jeg dele oppskriften her også.
 
Sist redigert:
Tenkte jeg skulke forsøke neg på en Julebokk basert på Holmentoppen sin oppskrift. Men kunne tenke meg å forsøke eiking av halvparten. Tenkte jeg skulle toaste litt eikekubener og legge på brennevin.

Men: innspill på brennevin? Kjøre safe med bourbon eller rom, eller gjøre det "julete" med aquavit?
 
Tilbake
Topp