Valg av ferskgjær til APA for å fremheve friskhet

Jeg skal brygge en APA hvor jeg ønsker å fremheve friskheten fra humlene (Chinook, Amarillo og Simcoe). Da spesiet de to sistenevnte som blir smak og armoa humler. WLP001 er jo den optimale gjæren for APA og ales generelt, men er det andre typer gjær i WLP serien som bedre kan skape et friskt øl?

Brygget skal totalt være på 50 liter, så muligheten er tilstede for å dele batchen i to for testing av to ulike gjærtyper.

Du kan jo prøve med kølschgjær (wlp029). Kølsch er et friskt øl:).

Jeg har akkurat fått ferdig en apa med wlp028, og det ble veldig godt. Har en del krystallmalt i mixen, og det minner vel om en slags Vestkyst light. Gjærer du lavt, er 028 ganske rein, og jeg har ingen kvaler med å anbefale den.

Du kan jo prøve med kølschgjær (wlp029). Kølsch er et friskt øl:).

Jeg har akkurat fått ferdig en apa med wlp028, og det ble veldig godt. Har en del krystallmalt i mixen, og det minner vel om en slags Vestkyst light. Gjærer du lavt, er 028 ganske rein, og jeg har ingen kvaler med å anbefale den.

Takk for tips! Skal se nærmere på den :)

Oppskriften er forøvrig slik (50 liter):
5kg German - Pale Ale 6 EBC
5kg German - Pilsner 3,5 RBC
0,5kg Begian - Cara Gold 120 EBC

Chinook (11,7 alpha) - 16g - 60min
Amarillo (9,1 alpha) - 50g - 15min
Simcoe (12,2 alpha) - 50g - 15min
Amarillo - 50g - 0min
Simcoe - 50g - 0min
Simcoe - 100g - Dry hop

WLP001
WLP???

Når du skriver "gjærer lavt" mener du da temperatur eller FG?

Tidligere har jeg vurdert disse:
WLP036
WLP051

Hva tenkes om de?

Sist redigert:
Lav gjæringstemperatur, for å få lite estere. Men WLP028 er uansett ikke av de fruktige. Her er hva whitelabs sjøl sier: "Scotland is famous for its malty, strong ales. This yeast can reproduce complex, flavorful Scottish style ales. This yeast can be an everyday strain, similar to WLP001. Hop character is not muted with this strain, as it is with WLP002." Det stemmer bra.

Simcoe kommer til å dominere ganske kraftig der, tror jeg - men det er vel meningen? Det blir mye furu:).

edit: Ved nærmere ettertanke tror jeg kanskje 029 ikke er så bra. Kølsch skal lagres - og apa skal ikke lagres. Du får lett en type fruktighet i fersk kølsch som jeg ikke tror passer.

Dette er kanskje ikke helt svaret du forventer. Men humlefriskhet er mye mer prosess og teknikk enn gjærvalg.

Ville kjørt 001 og heller tenkt på å drikke den så fersk som mulig, ikke utsette den for høye temperaturer, minimalt oksygenopptak og tørrhumling. Friskhet kommer fra tørrhumling.

Dette er kanskje ikke helt svaret du forventer. Men humlefriskhet er mye mer prosess og teknikk enn gjærvalg.

Ville kjørt 001 og heller tenkt på å drikke den så fersk som mulig, ikke utsette den for høye temperaturer, minimalt oksygenopptak og tørrhumling. Friskhet kommer fra tørrhumling.
Ok, da kjører jeg nok på med WLP001 i begge dunkene. Hva tenker du om mengden på 100g tørrhumling da? Er det mye eller lite? Tolker det slik at du mener jeg må lagre ølet kjølig og være ekstra forsiktig med oksygen under flaskeprosessen.

Alt mellom 3.5 til 5 g liter er "innenfor", Du kan godt kjøre på med mer. Men da må du røre oppi der for å unngå å oksidere humlegrøten som legger seg på toppen.

Spørs hva du vil ha. Jeg liker mye. 3.5g/liter var kanskje litt å ta i. F.eks fløien fra 7F er 3.33g/L. Men ja. Smak og behag. Gjør det du vil. Du er the boss :)

Du kan jo dele batchen i to og for eksempel tørrhumle med 3g/l i den ene dunken og pøse på i den andre. Og hvis du først splitter batchen, kan du jo vurdere å bruke to forskjellige gjærsorter. Veldig lærerikt, synes jeg :)

Tilbake
Topp