Hvordan finner man hvor mye bitterhet de ulike stilene skal ha?
Det jeg gjorde i begynnelsen var å finne oppskrifter på øl jeg kjente godt, i den aktuelle stilen jeg ville brygge. Gikk over oppskriften på ølet jeg kjente godt og gjorde små justeringer, alt ettersom hva jeg ville endre litt på.
Etterhvert som du gjør det blir du bedre kjent med "spakene" og "trådene" du kan trekke i for å endre et øl. En annen grei ting som var spennende når jeg startet opp var å finne en solid oppskrift på en pale ale men endre på humle typer for å bli bedre kjent med de. Would you like to know more?
Skal du brygge Single Hop? Look no further
Og når du har en oppskrift og humle du liker kan du teste ut forskjellige mengder på forskjellige tidsrom.
Å brygge forskjellige stiler ga meg også mye erfaring, og ikke minst gjorde smaksløker og nese bedre trent til å oppfatte de forskjellige smakene og luktene alle øl har. Når jeg først startet med dette var en mørk øl så fjernt fra hva jeg verken ville brygge eller drikke som man kan komme.
Så blei jeg litt lei av humle og hadde lyst å prøve meg på en Irsk rød, jeg ble veldig overrasket over hvor godt jeg syns det var med en flaske i ny og ne, gikk tom og savnet den, brygget en ny, kanskje ikke en porter er så galt som jeg har syns før?
Porter ble brygget og jeg likte altså den også, i dag, sitter jeg å svetter litt for jeg vet det bare er 9 flasker igjen av den kølsvarte havrestouten min
Om du har mulighet og plass så er julabøtta med lokk på 15 liter ypperlig til å prøve ut oppskrifter, tar lite plass og ikke så mye øl å drikke opp om du skulle bli misfornøyd med resultatet, mye av veien til en god oppskrift og et godt øl, var for meg, å feile, men hey jeg er ikke så kresen at det ikke går ned
Uansett, det er veldig mye å gape over når man ser på det utenfra, men etterhvert som du dykker inn i jungelen, blir du kjent med landskapet og bitene og sammenhengen mellom de forskjellige tingene faller på plass..