Valg av humle, hvordan?

Hei

Har fram til nå stort sett bare brygget ferdige kitt, men har en del forskjellige humler liggende.

Hadde vært gøy å prøve å lage sin egen øl med noe av dette, og da dukker det jo opp en del spørsmål.

- hvordan velger jeg hvilken bitterhumle Jeg skal bruke og hvordan beregner jeg mengde og koketid på den?
- hva med aromahumlen, hvordan bestemmer jeg mengde og koketid på den?

Dette virker på meg som en vitenskap. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til
 
Du ser i blant annet hops list informasjon om den enkelte humla og hva den egner seg til. Så sjekker du ølstilen du tenker å lage, og bruker f. eks. Brewfather til å bygge oppskrifta.

Til tidligere du har i humla til mer bitterhet og mindre smak/aroma får du av den.
 
Hei

Har fram til nå stort sett bare brygget ferdige kitt, men har en del forskjellige humler liggende.

Hadde vært gøy å prøve å lage sin egen øl med noe av dette, og da dukker det jo opp en del spørsmål.

- hvordan velger jeg hvilken bitterhumle Jeg skal bruke og hvordan beregner jeg mengde og koketid på den?
- hva med aromahumlen, hvordan bestemmer jeg mengde og koketid på den?

Dette virker på meg som en vitenskap. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til
Bitterhumle er ganske greit. Noe med høy andel alfasyre, typ Magnum eller northern brewer eller noe sånt noe. Jeg bruker for tida mye northern brewer og perle. Hvor mye kommer an på hvor høy bitterhet du vil ha og hvor mye annen humle du har tenkt å ha oppi. Hvor høy bitterhet kommer an på øltype, OG og personlige preferanser.

Aroma- og smakshumle vil jo være veldig avhengig av hva slags øl du vil brygge. Alt fra ingenting i en norsk pils til trillebårlass i en ipa. Ikke så lett å gi et generelt svar her.
 
Hvordan finner man hvor mye bitterhet de ulike stilene skal ha?
Det jeg gjorde i begynnelsen var å finne oppskrifter på øl jeg kjente godt, i den aktuelle stilen jeg ville brygge. Gikk over oppskriften på ølet jeg kjente godt og gjorde små justeringer, alt ettersom hva jeg ville endre litt på.

Etterhvert som du gjør det blir du bedre kjent med "spakene" og "trådene" du kan trekke i for å endre et øl. En annen grei ting som var spennende når jeg startet opp var å finne en solid oppskrift på en pale ale men endre på humle typer for å bli bedre kjent med de. Would you like to know more? Skal du brygge Single Hop? Look no further

Og når du har en oppskrift og humle du liker kan du teste ut forskjellige mengder på forskjellige tidsrom.

Å brygge forskjellige stiler ga meg også mye erfaring, og ikke minst gjorde smaksløker og nese bedre trent til å oppfatte de forskjellige smakene og luktene alle øl har. Når jeg først startet med dette var en mørk øl så fjernt fra hva jeg verken ville brygge eller drikke som man kan komme.

Så blei jeg litt lei av humle og hadde lyst å prøve meg på en Irsk rød, jeg ble veldig overrasket over hvor godt jeg syns det var med en flaske i ny og ne, gikk tom og savnet den, brygget en ny, kanskje ikke en porter er så galt som jeg har syns før?

Porter ble brygget og jeg likte altså den også, i dag, sitter jeg å svetter litt for jeg vet det bare er 9 flasker igjen av den kølsvarte havrestouten min:D

Om du har mulighet og plass så er julabøtta med lokk på 15 liter ypperlig til å prøve ut oppskrifter, tar lite plass og ikke så mye øl å drikke opp om du skulle bli misfornøyd med resultatet, mye av veien til en god oppskrift og et godt øl, var for meg, å feile, men hey jeg er ikke så kresen at det ikke går ned;)

Uansett, det er veldig mye å gape over når man ser på det utenfra, men etterhvert som du dykker inn i jungelen, blir du kjent med landskapet og bitene og sammenhengen mellom de forskjellige tingene faller på plass..
 
Sist redigert:
...

Dette virker på meg som en vitenskap. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til

Forutsatt at du er tålelig god til å lese engelsk, er grunnleggende kunnskap bare noen google-søk unna. F.eks.: How are they used? - How to Brew

Og så finnes det noen gammaldagse greier som heter bøker:):

Stan Hieronymus: For the love of hops.
Scott Janish: The new IPA. A Scientific Guide to Hop Aroma and Flavor.

Men det er nok greit å ha satt seg inn i det mest grunnleggende før du gir deg i kast med de bøkene.

Generelt på alle områder gjelder det at nøkkelen er å ha nok grunnleggende kunnskap til å vite hva du skal spørre etter, sånn at du kan lage gode søk. Så begynn med innføringstekster - som f.eks. Palmers bok, som altså ligger gratis tilgjengelig på nettet.
 
Bruk et program for oppskrift konstruksjon. Jeg liker det danske BeerCalc best. Der legger du inn maltet eller ekstrakter du vil bruke. Velger humle og får beregnet bitterhet.

Velg aroma og smakshumler først. Altså på hhv 0 og 20 minutter før kokeslutt. 6gram på en 20 liter bare gir vanligvis antydning av humlen. 30 gram og mer så er det humledominert smak ognaroma. Så legg det opp etter ønsket humledominans.

Deretter velger du bitterhumle. Det ernmindre viktig hvilken type det er forbdu smaker ikke mye av den. Velg en med mye alfa-syre så slipper du å bruke så mye. Mengden tilpasses etter ønsket bitterhet.

I nevnte program finner du også stil-beskrivelser og indikatorer for bl.a. bitterhet atndu er på rett nivå for valgte stil.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Ai...den IBU'en på 51 var heftig, men du får jo en god dose søthet av caramelpilsen..

Jeg pleier sjøl å ligge på 16-20g magnum som bitterhumle på den batchstørrelsen på lagerøl. De andre to humlene dine ser ut som om de passer, men siden jeg aldri har brukt carapils så vet jeg ikke hvordan det slår ut i maltsødme.. Ikke helt ening i gjæren her....hvis du absolutt, av f.eks. hensyn til tilgjengelig gjæringstemp, må bruke en ale-gjær trur jeg at jeg hadde gått for US-05.... Kølschgjær hadde også blitt spennende, men der ligger gjæringstemperaturen mellom lager og ale et sted.
Enig med Kloakk over her i å flytte aromahumlene...
 
Sist redigert:
Ville ikke brukt mer enn 10% Caramel pils, ville flyttet Saaz til 10 og perle til 0, men T-58:eek:
T58 kun fordi jeg har det liggende. Har også BE-256 og London ESB. Også har jeg kveik da [emoji2]Hvorfor ikke mer enn 10% caramel pils? Og hvorfor flytter du humlene?
 
Sist redigert:
Ai...den IBU'en på 51 var heftig, men du får jo en god dose søthet av caramelpilsen..

Jeg pleier sjøl å ligge på 16-20g magnum som bitterhumle på den batchstørrelsen på lagerøl. De andre to humlene dine ser ut som om de passer, men siden jeg aldri har brukt carapils så vet jeg ikke hvordan det slår ut i maltsødme.. Ikke helt ening i gjæren her....hvis du absolutt, av f.eks. hensyn til tilgjengelig gjæringstemp, må bruke en ale-gjær trur jeg at jeg hadde gått for US-05.... Kølschgjær hadde også blitt spennende, men der ligger gjæringstemperaturen mellom lager og ale et sted.
Enig med Kloakk over her i å flytte aromahumlene...
Ja, 51 var kanskje heftig. Mener jeg leste et sted at Ale skal ligge på rundt 40 IBU? Så her har jeg bommet ja [emoji3061]
 
T58 kun fordi jeg har det liggende. Har også BE-256 og London ESB. Også har jeg kveik da [emoji2]Hvorfor ikke mer enn 10% caramel pils? Og hvorfor flytter du humlene?
Hvilken kveik? Og det er ingenting galt med T-58, faktisk er det min foretrukne gjær til White IPA, men Vienna malten vil jo drukne, men det betyr jo ingenting om dette handler om å bli kvitt rester.

For med noe særlig mer enn 10% tror jeg den vil bli for søtt. Humlene ville jeg flyttet fordi, som allerede nevnt, mye av aromaen forsvinner på såpass lang kok.
 
Hvilken kveik? Og det er ingenting galt med T-58, faktisk er det min foretrukne gjær til White IPA, men Vienna malten vil jo drukne, men det betyr jo ingenting om dette handler om å bli kvitt rester.

For med noe særlig mer enn 10% tror jeg den vil bli for søtt. Humlene ville jeg flyttet fordi, som allerede nevnt, mye av aromaen forsvinner på såpass lang kok.
Har noe Ebbegarden liggende.
 
Har noe Ebbegarden liggende.
Sånn jeg ser det ville jeg gjort 1 av 2 ting, har du mer humle og hvetemalt ville jeg laget en White IPA med T-58, hvis ikke ville jeg roa ned bitterheten til 28-30 og kjørt de andre humlene på 5 og 0 og brukt ESB London gjæra :)

Edit: Jeg ville kuttet Caramel pils malten ned til max 10% uavhengig av hva du skal brygge.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp