Valg av tørrgjær til Single Hop Citra - NØ

Jeg lurer på hvilken tørrgjær som er best egnet til Single hop Citra fra NøgneØ. Det er ca 40-45l vørter som skal fordeles på to stk. 30l dunker. Noen gode forslag?

001/1056/05 er jo et åpenbart valg hvis fokus er humla. Men spørs jo hva du vil ha, vil du ha banansmak ved siden av tropisk/citrus smak funker jo ikke det.

Litt krunglete formulert av meg
Det jeg mente er at NØ bruker vel fremdeles 007, men de anbefaler vel derfor s-04 som tørrgjær til kita sine

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så da bør jeg gå for S-04 om vi ønsker å fremheve humlen og dens friske/tropiske smak. Ønsker ikke banansmak.

Hva blir de eventuelle forskjellene på denne og disse: 001/1056/05?

Har brygget NØ SHC med S-04, med godt resultat.

Mangrove Jack’s West Coast M44 skal visstnok produsere «exceptionally clean flavour, ideal for when you want the hop character to really punch through». Har ikke prøvd den selv, dog.

Skal du gjenskape karakteren til NØ bruker du 007 eller s-04 som begge er en britisk gjær
Hvis du bare vil ha en clean amerikansk Ale gjær kan du like gjerne gå for US-05

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, takk for svar alle sammen. Trur jeg da prøver på S-04. Bruker dere å rehydrere tørrgjær, eller tilsetter dere det direkte i gjæringsdunk?

Hvilken temperatur gjæret du (Stian) på, da du fikk godt resultat med denne tørrgjæren?

Ok, så hvis jeg forstår det riktig så skal man blande gjæren med mins 10 ganger så mye vørter/vann som holder omlag 27 grader. Deretter rører man forsiktig/av og til i blandingen de neste 30 minutta. Så er det klart til å tilsettes.

Har det noen betydning hvilken temperatur blandingen har når den tilsettes vørteren?

Jeg reydrerte gjæren, som de fleste her inne anbefaler. Kan det stemme at den skal se ut som "lys sjokolademelk"?

Ikke tidenes beskrivelse, men jeg googlet bilde av rehydrert gjær, og det såg veldig riktig ut! :)

Sist redigert:
For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er tull å rehydrere - men det er neppe nødvendig, heller. Her er hva MJs instruksjoner sier:
"Although Mangrove Jack’s Craft Series Yeasts do not require pre-hydration, cleaner and more professional results may be produced if rehydrated before use. For all strains except the Bohemian Lager Yeast, add the sachet contents to 100ml of water previously adjusted to a temperature between 86–95°F (30–35°C). For Bohemian Lager Yeast, rehydrate using 3.4 fl.oz (100 ml) of 68–77°F (20–25°C) water. Stir gently into a yeast cream for between 8 and 12 minutes then add yeast cream directly to wort. Alternatively the dry yeast can be added directly into the wort by sprinkling onto the surface and leaving to stand for 10-15 m."

Jeg gjorde det på den siste måten for en stund siden, og det gikk helt utmerket. Men jeg vet jo ikke at det ikke ville blitt enda bedre om jeg hadde rehydrert:). Slik jeg tolker instruksjonene over her, lar MJ det spørsmålet stå litt åpent. De sier "may", not "will".

Sist redigert:
Usain Bolt kan vinne 100m selv om han har litt vondt i kneet, men han løper antagelig raskest uten smertene ;-) den eneste ulempen med rehydrering er at man risikerer å ta livet av absolutt all gjæren om man gjør det feil.

Tilbake
Topp