Valg av utstyr for all grain

IM

 
Hei folkens,

Brygger ekstrakt i dag, men ønsker å begynne med all grain etterhvert. Kunne tenke meg muligheten til å brygge ihvertfall 40+ liters batcher.

Har tenkt en stund på hva jeg evt. skal gå for.
1.) Grainfather virker det som mange er fornøyd med, men blir for liten. Så frem til de evt. får en større versjon, så er ikke denne aktuell.
2.) Speidel. Det er vel en Speidel 50 som jeg kanskje har mest lyst på. Men den koster flesk.

For øyeblikket vurderer jeg derfor vel egentlig mest enten:
3.) Beer Brew 60 Automatic. Kompakt løsning. Pris ca 9 000,-.
Ny. Så sikkert smart å vente litt for å se hvordan mottakelsen av denne er når den begynner å bli solgt.

4.) Kjøpe en stor Igloo Marine kjøleboks og bygge den om til mash tun. Ser de har kjølebokser på tilbud på Bryggselv nå. Samt alt det andre jeg vil trenge.....stor kokekjele, kjøler, varmekilde (caso induksjon?) etc.

Prismessig:
Hvor havner jeg billigst ut?
På Beer Brew Automatic så får jeg vel med det meste av det jeg trenger.
På kjøleboks-løsningen så må jeg kjøpe en del forskjellig. Litt usikker på hvor mye.

Kvalitetsmessig:
Vil det være noen forskjell i kvalitet på disse to løsningene? Forutsigbarhet, effekt , fleksibilitet, lengde på bryggedagen osv.

Setter pris på innspill fra dere som har greie på det :)
 
Kjøp billig + oppgrader = dyrt

Sånn har jeg gjort det. :)

Tror nok @msevland har ganske rett her.

Så spørsmålet blir vel kanskje om du vil ha noe ferdig som du slipper å tweake/bygge så mye selv? Eller vil du ha ekstra glede (dersom du syns det er gøy å "mekke" selv) av bryggingen med å styre med mye av utstyret selv?
 
Takk for tilbakemelding, karer. "Blir dyrt uansett" :) Kjenner jo til den setningen der i forhold til andre hobbyer....blir som regel slik.

Sabla fristende med en Speidel. Men ryker mye penger på en gang der, og har ikke råd til det akkurat nå-

Ved en løsning med kjøleboks og stor kjele. Hva er den beste og mest brukte løsningen for koking av rundt 50 liter? Er det en caso induksjon 2500w som er "standarden" blant folk? Er ikke så el-kyndig, sånn i forhold til å kjøpe dyppvarmere på ebay og installere disse i kjelen (selv om det sikkert bare er å montere dem og ferdig med det)
 
Du kan kikke her:https://forum.norbrygg.no/threads/3...er-15g-bk-mt-og-98l-hlt-gass-induksjon.32930/

Kjøleboks holder godt på varmen, men det gjør en godt isolert stålkjele også. Rustfritt varer nesten evig i tillegg.


Er ellers enig med de som sier du må vurdere hvordan du liker å jobbe. Dersom du ikke er så hypp på hverken mye handtverk i bryggingen, så er et automatisk kompaktbryggeri kjekt. Det samme gjelder om du ikke har ønsker om å modifisere mye.

Dersom du ønsker å optimalisere utbytte, og andre prosesser, slik som tegmesking med resirkulering, whirlpool osv, så synes jeg 3-kjeleoppsett er det beste. Det samme gjelder hvis du liker å modifisere ting.

Et siste alternativ er Biab. Billig og enkelt, men litt gris og mikkmakk synes jeg det er lett at det blir med Biab.

Kjøleboks gir de samme mulighetene som 3-kjeleoppsett, men kjøleboksen blir fort nesten like dyr som en skikkelig stålkjele. Stålkjelen varer "evig", mens plast... ja det er plast.
 
Jeg er rimelig fornøyd med min BB60 (ikke automatisk). Finnes vel brukt nå til en fornuftig pris, vil jeg tro. Du trenger en kjele med en varmekilde i tillegg, men det gjør du vel uansett. Det går riktignok an å bruke komfyren, og flere litt mindre kjeler, og jeg gjorde det i starten. Men det ble sabla mye styr, så jeg spanderte på meg en Caso induksjonsplate + en stor kjele, og livet ble fryktelig mye greiere.
Det enkleste er det beste: Jeg "batch-sparg'er", og det er veldig lite styr. Dette opplegget er ideelt til alt fra 20 til 50 liter. Skal jeg lage noe mindre, snur jeg på det, og mesker i kjelen, som jeg har satt kran på. Jeg bruker den samme falskbunnen (30 cm) i både BB60'n og i kjelen.

Nåja - dette er jo heller ikke noe billig opplegg; det blir noen tusenlapper, men det er mye billigere enn en Speidel. Og du trenger vel en ekstra kjele til den, også?
 
For under 6000 har jeg kjøpt både brukt og nytt, tre gryter på 33L, 36L, 50L + analog kokeplate på 2kW, en Caso på 2,5kW, Auberins PID og pumpe.
Regner jeg sammen alt jeg har husket å registrere, minus det jeg har solgt (her husker jeg alt :) ), så kommer jeg på over 22'NOK
Røverkjøp - spør du meg (ikke spør min kone :) )
 
Tips til alle som vurderer å kjøpe utstyr. Kjøp et komplett bryggeri fra noen som skal legge hobbyen på hylla. De kommer til å ta betalt for det de husker, mens du trolig får med deg det dobbelte i ting de ikke husker ...
 
Sist redigert:
For under 6000 har jeg kjøpt både brukt og nytt, tre gryter på 33L, 36L, 50L + analog kokeplate på 2kW, en Caso på 2,5kW, Auberins PID og pumpe.
Regner jeg sammen alt jeg har husket å registrere, minus det jeg har solgt (her husker jeg alt :) ), så kommer jeg på over 22'NOK
Røverkjøp - spør du meg (ikke spør min kone :) )

Og hvor mye godt håndverksøl får du kjøpt for den summen? Ikke mer enn du brygger på ei litt produktiv helg.

Vi snakker ikke bare om røverkjøp, vi snakker om en genial investering:) - noe selv de minst forståelsesfulle livsledsagere bør kunne innse;).
 
Og hvor mye godt håndverksøl får du kjøpt for den summen? Ikke mer enn du brygger på ei litt produktiv helg.

Vi snakker ikke bare om røverkjøp, vi snakker om en genial investering:) - noe selv de minst forståelsesfulle livsledsagere bør kunne innse;).

Hvertfall om en fra tid til annen også bidrar med øl som livsledsageren setter pris på ;)
 
Dette blir fryktelig off topic, men likevel: Nesten alle jeg hører om/vet om som brygger, er menn. Men det er ikke noen tilsvarende ubalanse når det gjelder sansen for godt øl.

Noe må gjøres med dette latterlige misforholdet. Jeg foreslår at vi i likestillingens navn kvoterer inn livsledsagerskene våre i bryggerivirksomheten. (Så langt har lyset i mitt liv begrenset deltakelsen til etikettklistring. Forsøk på å lure henne inn i en diskusjon om hvorvidt det ville gjort seg med litt mer Dark Crystal i brown ale'n, har så langt vært fruktesløse:(. Det er først når vi kommer over på konsumpsjonssiden hun blir ivrig meddeltakende.)
 
Min kjære smaker alt hun blir servert (fra mitt glass), men liker pils best. Jeg sliter med involvering
 
Min kjære smaker alt hun blir servert (fra mitt glass), men liker pils best. Jeg sliter med involvering
Pils favoritten hos min kone også, ser umulig ut å endre det. Når jeg tvinger henne til å smake på mer spennende øl er stort sett tilbakemeldingen: "....joda...men er det litt mye sånn...humle?"
Dette gjelder uansett om det er snakk om en Mild Bitter, en IPA eller en Porter.
 
Jeg har en APA som heter "Til Fruen", den er til henne :)
Hun har også en Kristalweizen på ønskelisten, den utfordringen ser jeg frem til å prøve meg på.

Men jeg får lov å brygge for meg selv ;)
 
Pils favoritten hos min kone også, ser umulig ut å endre det. Når jeg tvinger henne til å smake på mer spennende øl er stort sett tilbakemeldingen: "....joda...men er det litt mye sånn...humle?"
Dette gjelder uansett om det er snakk om en Mild Bitter, en IPA eller en Porter.

Har du sett F. Øverlis geniale framstilling av hvordan Beate framtrer for Pondus når hun stiller ham spørsmål om fotball som avslører hennes totale og absolutte uvitenhet?
 
For mesking ville jeg gått for noe veldig enkelt (kjele m/isolasjon + meskepose), og gått all-in på kjøleskap m/ temperaturkontroll, O2-sett, utstyr for gjærstarter og pH-måler. Men meskepose er kanskje litt heftig for 40 liter?

Har man nok går man for noe mer avansert meskeutstyr. Har nok ca. samme 3-kjeleoppsett som @msevland og ville aldri byttet det i en speidel :p (har også brygget på speidel 50).
 
Tilbake
Topp