vanligste humletyper i nordnorge.

Hei, hvilke humletyper er det som er vanligst at folk har opp etter veggene her til lands. Er et gammelt hus her i nabolaget hvor ingen bor lengre og de har en kjempe av humleplante med masse blomster på. Jeg tenkte derfor å ta meg en tur å høste litt av den. Kan si at planten er lokalisert i nordtroms =)
 
Jeg er rimelig sikker på at man kan si at de humleartene som er plantet som pryd i diverse hager i det ganske land kan kalles for generisk humle.
 
Jeg hiver meg også på denne - så mye humle rundt om - er det brukende, og hvordan vet man om det er det? Plukke og koke te på den, kanskje?
 
Tror du kommer langt bare med nesa.
Gni kongene mellom fingrene, snus i deg aromaen. Lukter det løk er det en viss risiko for at det også vil smake løk. (eller kanskje purre?)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Frei skrev:
Jeg hiver meg også på denne - så mye humle rundt om - er det brukende, og hvordan vet man om det er det? Plukke og koke te på den, kanskje?
ja og prøvebrygge noen få liter, i verste fall kaster du bort igredienser for en 50 lapp
 
Brygga i fjor et øl med lokal Talvikhumle, brukte bare den men neste gang skal jeg bruke ei anna bitterhumle og kun bruke den som aroma/smakshumle.  Ble forresten godt øl, fikk navnet etter eieren av humla, TraktorHarald :)
 
De jeg  har testet hadde et ganske godt preg av humlelukt så det er vel bra. Har også tilgang til  flere humlebusker, hvor den ene lukter humle og den andre lukter ikke noe. Var ihvertfall ikke noe løklukt der =)

tenkte å bruke det direkte i gjæringskarret for  å eksperimentere littegranne :)
 
Det kunne vært en ide å sette en batch med øl, for å ta av 4-5 liter i en mindre gjæringsdunk, for å tilsette humla til. Da risikerer du iallefall ikke en hel batch! :)
 
Tilbake
Topp