Vann og klarning

Hva kan det være i vannet, eller ikke være i vannet som gjør at ølet ikke klarner.
Jeg har tatt dette opp før men håper det er kommet mer kunnskap som kan oppklare dette.

Saken er at ølet aldri klarner, selv med klarningsmiddel, har nå en pils stående med klarningsmiddel på, etter 3 uker er det ikke ett eneste molekyl som er bunnfelt, det er mulig det vil gjøre det etter ett års tid.

Dette skjer en brygger til med samme vannforsyning så å gå inn på bryggemetoden blir komplisert og kan heller ikke være årsaken.

På sommeren kommer vannet fra ett fjellvann med lite nedskagsfelt så det er mulig det er ett oppkomm i vannet. På sommeren kommer vannet fra bekken som starter i samme fjellvann.

Pilsen jeg brygget i vinter klarnet helt til det var tomt nå i høst, så klarningstiden er sikker ett år.
 
Har du prøvd å øke temperaturen på øllen
3-4 grader for å se om det er kjøletåke?
Den pleier å forvinne som dugg for solen når temperaturen går opp
non grader.
 
Det lukter absolutt kjøletåke. Da kan det være lurt å ta en gjennomgang av koke- og kjøleprøsedyrer.
 
Ølet jeg har stående nå har ikke vert under 12 grader.
Generelt har jeg rask nedkjøling, 100 liter ned til 10 grader på 15 min. på vinteren

Hva kan være galt med kokingen, koker 1,5-2 timer.
 

Vedlegg

  • IMG_0002.JPG
    IMG_0002.JPG
    1,1 MB · Sett: 329
Skjer det med alle øl uansett farge? Feil pH under mesking skal kunne føre til uklart øl. Jeg vil tippe på at vannet ditt uansett kan ha godt av litt ekstra mineraler, så jeg ville kjøpt inn pH-strips og diverse salter.
 
Fargen på bildet lyver men uklarheten er sann.
Jeg snakker her om øl som ikke har antydning til klarning, det kan se ut som at det gjærer selv om det er utgjæret, dette skjer i litt varierende grad.
Ph i vannet ligger på ca. 7 mens PH i mesk kan av og til være litt lav, 4,8-5,0

Hvilke mineraler da ?
Jeg har problemer med å få ut data på vannet grunnet trege folk men noe står her http://158.36.43.144/VregStat/frmLi...gstrHytte=UtenHytte&gstrAggreger=VisHvisNull
Vet ikke om det hjelper for de som kan dette med vannbehandling.
 
Det fins en lengre tråd her ... skal vi se: HER!!! Du vil antakelig ha litt høyere pH under selve meskingen, mens vannet burde være utmerket til skylling som det er. Natron er lett tilgjengelig og brukbart til å øke pH i mesken, men om du først skal begynne å fikle med vanne har du sikkert lyst å tilsette noe med kalsium i tillegg, for gjærens del.
 
:)
sitat:
A: For å tilsette et minstemål av kalsium i vannet. All litteratur er enig om at gjæren trives best hvis det er minst 50 mg/l (det samme som parts per million, eller ppm) kalsium i vannet. Den blir friskere, og flokkulerer lettere. Hvis du sliter veldig med at ølet aldri klarner, kan det være fordi du ikke har noe særlig kalsium i vannet. En konsentrasjon på 50 mg/l vil ikke tilføre ølet noe negativt. Jeg sørger alltid for å få minst 50 mg/l kalsium i samtlige øl, og det tilsvarer OMTRENT 2 ml gips eller kalsiumklorid per ti liter vann. sitat slutt

Mao. må jeg sprette sekken med veisalt jeg har, tror jeg har kalk også, og hornsalt, bakepulver.

Dette er tungt stoff (glad jeg holdt meg til Ohms lov) så hvis noen har tips om mengde (mykt vann uten noen mineraler) så skal jeg prøve å ikke mase så mye.
Tenkte å brygge en moderat humlet US IPA (IBU 40) til helgen.
 
Skudd fra hoften: en teskje natron i mesken -- du kan kanskje bruke bakepulver isteden (mål pH: er den stort over 5,5 har du brukt for mye). Veisalt er litt upresist: det kan være alminnelig NaCl, og da er det bare usunt (men vil gi rundere smak). Bruk kalsiumsulfat i vørteren for å få nok kalsium (fremhever humlesmaken). Noen teskjeer til noen og tjue liter ser ut til å holde.

Gahr kommer sikkert snart og sier at vannjustering er en eksakt vitenskap og bla bla bla, men så lenge du retter opp visse mangler er du langt på vei.
 
Jeg har blitt henfallen til 'Mash Stabilizer pH 5.2'. Fåes hos vinogbar og antagelig hos de andre pusherne også. Det er et pulver som låser ph-verdien til 5.2, omtrent. Synes jeg har fått både større utbytte og klarere øl etter at jeg startet med dette. Brygger ikke uten lenger. Inneholder vel noen salter også, dette da..
 
Hvis du tar kontakt med disse: http://www.trondheim.kommune.no/analysesenteret/, så kan du bestille en analyse av vannet ditt.
Jeg har grunnvannsbrønn og vann med i overkant av 80 mg Ca/l og et total hardhet på omlag 14 tyske hardhetsgrader. Heftige greier altså, og ingen problemer med klarning.
Slik du beskriver vannet ditt, så kan det jo være hardt i perioder med liten avrenning (grunnvannsdominert) og bløtere og mer humusrikt i perioder med høy avrening?
 
Driver å leser meg opp rundt om på webben, men tror jeg kommer til å prøve den lista Gahr har laget.
Jeg tror det er for lite mineraler i vannet mitt, kanskje bare vann etter snetining og der er det neppe mye mineraler.
Litt har jeg misforstått også, troddde dette vannet var det beste men det er det vist ikke.
Korriger meg gjerne, her har jeg mye å lære.
 
Roarsa skrev:
Hvis du tar kontakt med disse: http://www.trondheim.kommune.no/analysesenteret/, så kan du bestille en analyse av vannet ditt.
Jeg har grunnvannsbrønn og vann med i overkant av 80 mg Ca/l og et total hardhet på omlag 14 tyske hardhetsgrader. Heftige greier altså, og ingen problemer med klarning.
Slik du beskriver vannet ditt, så kan det jo være hardt i perioder med liten avrenning (grunnvannsdominert) og bløtere og mer humusrikt i perioder med høy avrening?

Hva skal man spørre etter på en analyse, det koster jo 250.- for vert metall sånn ca. og ++++

Nå har jeg funnet et firma i Bodø som er litt billigere.

Eller bare kjøre på og håpe vi finner ut av dette..
 
Kjetil S skrev:
Skudd fra hoften: en teskje natron i mesken -- du kan kanskje bruke bakepulver isteden (mål pH: er den stort over 5,5 har du brukt for mye). Veisalt er litt upresist: det kan være alminnelig NaCl, og da er det bare usunt (men vil gi rundere smak). Bruk kalsiumsulfat i vørteren for å få nok kalsium (fremhever humlesmaken). Noen teskjeer til noen og tjue liter ser ut til å holde.

Gahr kommer sikkert snart og sier at vannjustering er en eksakt vitenskap og bla bla bla, men så lenge du retter opp visse mangler er du langt på vei.

He, he, nei det gjør jeg nok ikke. Til og med John Palmer sier spreadsheeten hans bare er en tilnærming når det gjelder pH. Jeg skulle bli forundret om det er pH som sådan som er problemet. Vel hjelper et kalsiumnivå på over ca. 50 mg/l visstnok til med raskere flokkulering av gjær, men det virker jo ikke som det er problemet her.

Kanskje et litt frekt spørsmål, men det kan ikke være uklarheter på grunn av bakterier? Sannsynligvis lite trolig, men dog...
 
For Kalsium og total hardhet betalte jeg omlag 600,- hos analysesenteret.
Du kan skreddersy en analyse, eller gå "all in" Da blir det nok dyrt.
 
Gahr skrev:
Kanskje et litt frekt spørsmål, men det kan ikke være uklarheter på grunn av bakterier? Sannsynligvis lite trolig, men dog...

Greit spørsmål, men det er ikke problemet.
Ølet har ølfarge men er grumsete.

Etter litt lesing smaker det lite mineraler :)

Får ikke brygget alikevel på noen uker så da er alt av minraler bestilt og skal prøves på en US IPA.
 
Er det noen som kan si noe om dette vannet jeg har fått litt data på, det er IKKe bryggevannet men drikkevannet vårt, borvann.
 

Vedlegg

  • 06.09.2010.pdf
    76,8 KB · Sett: 64
  • 16.08.2010.pdf
    74,9 KB · Sett: 51
  • 30.08.2010.pdf
    74,4 KB · Sett: 52
Ledningsevnen på dette vannet er ganske lav. Dette vil trolig bety at vannet ikke er særlig ionerikt, eller hardt. Ledningsevne er oftest korrelert med den vanligvis viktigste gruppen av ioner i ferskvann - kalsiumkarbonater. Vannet har høy pH (også råvannet) - trolig lite nedbørspåvikret altså. Mulig det har lang oppholdstid i reservoaret?
 
Roarsa skrev:
Ledningsevnen på dette vannet er ganske lav. Dette vil trolig bety at vannet ikke er særlig ionerikt, eller hardt. Ledningsevne er oftest korrelert med den vanligvis viktigste gruppen av ioner i ferskvann - kalsiumkarbonater. Vannet har høy pH (også råvannet) - trolig lite nedbørspåvikret altså. Mulig det har lang oppholdstid i reservoaret?

Dette er borevann, skal vist inneholde mye kalk (?) hardt vann (?)
maks levetid på VVB er 2 år ifølge rørlegger, vår er nå 15 år og krutegod, uten kalkfilter..

Uansett, det er vel ikke grunn til å transportere dette vannet 6 mil for å brygge øl av det ?
 
Tilbake
Topp