Vannjustering

Jeg tenker det holder. Det er vesentlig mer enn vanlig i norsk overflatevann, som altså er det de aller fleste har. Det er ikke fryktelig hardt vann, men det tilsier likevel at du bør tilsette bløtgjørende salt i vaskemaskin/oppvaskmaskin,

Ganger du hardhet med 17,8 finner du kalsiumkarbonatinnholdet. Det blir da 142,4 ppm. Forholdet mellom kalsium og karbonat i kalsiumkarbonat er to til tre, så om vi grovregner uten kryss og b, får vi at du har 60 ppm kalsium og 90 ppm karbonat.

Det er mulig folk med mer fagkunnskap enn meg - det skal ikke mye til:) - kan pirke litt på dette regnestykket, men jeg trur ikke det er helt galt. Det forutsetter dog at kalsiumet - som gir hardheta - ikke kommer fra andre kilder enn kalsiumkarbonat (kalk). Litt hardhet vil antakelig også komme fra magnesiumkarbonat, men høyst sannsynlig lite. Andre steder lenger sør i Europa vil andre kalsiumholdige bergarter - som gips - ofte bidra. Om det kan skjule seg noe sånt under føttene dine, veit jeg jo ikke - men jeg trur det er sjeldent. (I så fall burde du kunne se det på mengden sulfat og/eller klorid i vannet. Normalt er det minimalt av dette i norsk vann.)

Her er forøvrig en god artikkel om hardt vann: https://no.wikipedia.org/wiki/Hardt_vann

Sist redigert:
Tilbake
Topp