Vannjustering

Basert på kildeprofilen din, maltet og saltene du tilsatte stemmer 5,7 rimelig godt. BF sier 5,61 og er enig med deg.
Hvordan du greide å endre pH så mye med så lite er rart.
Legger jeg oppskrifta i min BF og endrer vannprofil til mitt helt bløte vann må jeg ha omlag 4ml syre for å nå 5,2ish. Med ditt langt hardere vann må du ha mer enn meg, så jeg forstår ikke den andre målingen din. Målte du pH i kok?
Ellers er jeg enig med @Amarillo i at du har i relativt mye salter. Jeg ville nok gått med, spesielt på Calsium - i og med at det har du endel av i vannet ditt. Men det var jo ikke saltene som var utfordringen her.

Neste gang ville jeg gjort som du gjorde nå. Mesk inn uten syre, mål etter et kvarter. Juster og mål igjen en stund seinere. Så ville heg målt etter at du har fått vørteren i godt kok- da er du sikker på at alt er blanda. Er det slik du målte i mesk? Avviker det mye er målingen i mesk ikke tatt i jevn blanding vil jeg tro. Sikt da mot en pH på rundt 5.2 for pils.
Da jeg målte etter 15-20 minutter, og pH var ca 5,7 tilførte jeg først litt. Mesket en stund og målte litt lavere pH. Tilførte litt til, og da ble det bra. Målte ca 5.3
Brukte ikke noe syre i skylling/kok

Hva mener du med å rydde i kalkulatoren ?
Når jeg velger en av de målprofilene, Lager og Pils, som ligger i listen, så er det null tilsetning !?!?
Ja, hvis du bruker auto-knappen, men se på tallene under ‘Stilart’ og tilsett mineraler til de røde tallene forsvinner. Og se på sulfat/klorid-forholdet og juster til du får det du ønsker.

Red. Ser at bikarbonaten din blir for høy for lyse øl og det er jo ikke mulig å justere. Bortsett fra å blande ut med kjøpt vann da…

Sist redigert:
Tilbake
Topp